Page 9 - cely_gh0522
P. 9

ekonomika





                                           ní o nákupu budou stále častěji řídit svý-  a generace Z dnes zaplatí více za pro-
                                           mi hodnotami, postoji a preferencemi,   dukty a služby, které nepoškozují životní
                                           a nikoliv pouze svou peněženkou – to je   prostředí, nevyčerpávají přírodní zdroje
                                           důvod, který vysvětluje, proč je udržitel-  a nemají negativní vliv na život lidí nebo
                                           nost v hotelech a restauracích v popředí   divokou přírodu.
                                           zájmu více než kdy jindy.
                                                                              Základy úspěchu
                                           Udržitelně                         Aby se vaše restaurace nebo hotely odliši-
                                           neudržitelná restaurace            ly a vynikly, je nutné se zaměřit na něko-
                                           Udržitelné pohostinství spočívá ve vytvá-   lik klíčových aspektů.
                                           ření a používání modelů, které začínají    Využívání energeticky účinných mož-
                                           u projektu a výstavby, u provozu a údržby,   ností. Šetření energií v pohostinství zahr-
                                           až po renovace a konče demolicí budov.   nuje dvojí přístup: efektivitu a snižování
                                           Jde o celý řetězec postupů a filozofie, kte-   spotřeby.
                                           rý definuje udržitelnost. Restaurace zamě-   Šetření energií může zahrnovat rovněž
                                           řená na udržitelnost je efektivnější. Imple-   školení zaměstnanců v chování, které sni-
                                           mentované technologie sledují změny   žuje spotřebu energie, a zasílání neagre-
                                           chování hostů a využívají je pro snížení   sivních doporučení hostům ohledně vy-
                                           spotřeby zdrojů a jejich optimalizaci jak   užívání vlastních zdrojů nebo elektřiny.
                                           při výstavbě, tak při provozu.     V případě efektivity mohou organizace
                                              Udržitelné postupy v restauracích jsou   hledat možnosti využití ekologických tech-
                                           stále v kurzu a jejich vliv do budoucna   nologií nebo výrobků. Například přechod
                                           ještě poroste, protože většina cestujících   na energeticky úsporná LED světla a říze-
                                           a hostů vyhledává podniky, které sdílejí   ní osvětlení pomocí inteligentních systémů.
                                           tyto hodnoty. Podle mínění mnohých ex-  Energeticky úsporné budovy, inovativní
                                           pertů bude návštěva destinací a hotelů,   kanalizační systémy a inteligentní auto-
                                           které odrážejí jejich hodnoty a udržitel-  matizované řízení by snížily náklady maji-
                                           nost stále častěji podmíněna právě tím,   telů hotelů i obyvatel. Internet je velkou
                                           jakou filozofii dané zařízení vyznává –   oblastí, kde inteligentní spínače a osvět-
                                           a to nejen verbálně.               lení mohou výrazně zlepšit komfort hos-
                                              Cestovatelé a hosté chtějí mít jistotu,   tů. Funkce samoobslužného přihlášení
                                           že společnosti, kterým poskytují služby,   a odhlášení, systémy inteligentního za-
                                           dodržují ekologicky, sociálně a eticky   mykání a automatická regulace a řízení
                                           správné postupy. Drtivá většina mileniálů   teploty mohou dále urychlit šetření.





        k tomu přidá růst cen veškerých energií,
        je to ještě markantnější.
           Ať už jde o restaurace nebo hotely, vstu-
        pujeme do éry udržitelnosti, kdy se do
        popředí dostává uvědomělé nakupování
        nebo udržitelná volba. Tento trend se stá-
        čí k zákazníkům, kteří dbají na udržitelnost
        a kterým velmi záleží na životním prostře-
        dí, a kteří vyhledávají společnosti, které
        kladou důraz na otázky ekologie.
           Tento vývoj ale není přímý, i když trend
        je jasný. Důkazem toho je současná situ-
        ace. Dvojciferná inflace, růst cen v restau-
        racích i v ubytovacích zařízeních a proti
        tomu působící pokulhávající růst mezd
        a platů, vyvolávající tlak na hledání nej-
        lepšího poměru mezi cenou a nabízený-
        mi službami. Inflace nicméně zpomaluje
        svůj růst a šetření energiemi a zavádění
        nových, progresivnějších technologií je
        pořád na stole. Zákazníci po celém světě
        se při výběru životního stylu a rozhodová-                                                              g


                                                                                                 www.gastroahotel.cz 7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14