Page 9 - cely_gh0522
P. 9
ekonomika
ní o nákupu budou stále častěji řídit svý- a generace Z dnes zaplatí více za pro-
mi hodnotami, postoji a preferencemi, dukty a služby, které nepoškozují životní
a nikoliv pouze svou peněženkou – to je prostředí, nevyčerpávají přírodní zdroje
důvod, který vysvětluje, proč je udržitel- a nemají negativní vliv na život lidí nebo
nost v hotelech a restauracích v popředí divokou přírodu.
zájmu více než kdy jindy.
Základy úspěchu
Udržitelně Aby se vaše restaurace nebo hotely odliši-
neudržitelná restaurace ly a vynikly, je nutné se zaměřit na něko-
Udržitelné pohostinství spočívá ve vytvá- lik klíčových aspektů.
ření a používání modelů, které začínají Využívání energeticky účinných mož-
u projektu a výstavby, u provozu a údržby, ností. Šetření energií v pohostinství zahr-
až po renovace a konče demolicí budov. nuje dvojí přístup: efektivitu a snižování
Jde o celý řetězec postupů a filozofie, kte- spotřeby.
rý definuje udržitelnost. Restaurace zamě- Šetření energií může zahrnovat rovněž
řená na udržitelnost je efektivnější. Imple- školení zaměstnanců v chování, které sni-
mentované technologie sledují změny žuje spotřebu energie, a zasílání neagre-
chování hostů a využívají je pro snížení sivních doporučení hostům ohledně vy-
spotřeby zdrojů a jejich optimalizaci jak užívání vlastních zdrojů nebo elektřiny.
při výstavbě, tak při provozu. V případě efektivity mohou organizace
Udržitelné postupy v restauracích jsou hledat možnosti využití ekologických tech-
stále v kurzu a jejich vliv do budoucna nologií nebo výrobků. Například přechod
ještě poroste, protože většina cestujících na energeticky úsporná LED světla a říze-
a hostů vyhledává podniky, které sdílejí ní osvětlení pomocí inteligentních systémů.
tyto hodnoty. Podle mínění mnohých ex- Energeticky úsporné budovy, inovativní
pertů bude návštěva destinací a hotelů, kanalizační systémy a inteligentní auto-
které odrážejí jejich hodnoty a udržitel- matizované řízení by snížily náklady maji-
nost stále častěji podmíněna právě tím, telů hotelů i obyvatel. Internet je velkou
jakou filozofii dané zařízení vyznává – oblastí, kde inteligentní spínače a osvět-
a to nejen verbálně. lení mohou výrazně zlepšit komfort hos-
Cestovatelé a hosté chtějí mít jistotu, tů. Funkce samoobslužného přihlášení
že společnosti, kterým poskytují služby, a odhlášení, systémy inteligentního za-
dodržují ekologicky, sociálně a eticky mykání a automatická regulace a řízení
správné postupy. Drtivá většina mileniálů teploty mohou dále urychlit šetření.
k tomu přidá růst cen veškerých energií,
je to ještě markantnější.
Ať už jde o restaurace nebo hotely, vstu-
pujeme do éry udržitelnosti, kdy se do
popředí dostává uvědomělé nakupování
nebo udržitelná volba. Tento trend se stá-
čí k zákazníkům, kteří dbají na udržitelnost
a kterým velmi záleží na životním prostře-
dí, a kteří vyhledávají společnosti, které
kladou důraz na otázky ekologie.
Tento vývoj ale není přímý, i když trend
je jasný. Důkazem toho je současná situ-
ace. Dvojciferná inflace, růst cen v restau-
racích i v ubytovacích zařízeních a proti
tomu působící pokulhávající růst mezd
a platů, vyvolávající tlak na hledání nej-
lepšího poměru mezi cenou a nabízený-
mi službami. Inflace nicméně zpomaluje
svůj růst a šetření energiemi a zavádění
nových, progresivnějších technologií je
pořád na stole. Zákazníci po celém světě
se při výběru životního stylu a rozhodová- g
www.gastroahotel.cz 7