Page 13 - cely_gh0522
P. 13
Tradiční české plodiny a chovy ztrácejí své
místo v zemědělství i na talířích restaurací,
změnit to chce nová Iniciativa ČESKÉ POLE
Zatímco v roce 1999
se brambory v Česku
pěstovaly na 30 tisících
hektarech zemědělských
ploch, v roce 2021 to bylo
už jen přibližně 22 tisíc
hektarů. Podobně jsou na
tom i další tradiční plodiny
jako cibule, česnek nebo
křen a ústup se nevyhnul
ani některým chovům
v živočišné výrobě.
Vrátit tradiční české plodiny Podle čeho vybíráte plodiny, Český gastronomický institut a Český
v dostatečné míře nejen na pole, ale které v rámci iniciativy bramborářský svaz. Zavázali jsme se
také na talíře restaurací, si nyní dala za budete podporovat? ke konkrétním cílům, kterých chceme
cíl nová Iniciativa ČESKÉ POLE, jejímž Ptáme se našich dodavatelů a členů společnými silami dosáhnout, některé
zakládajícím členem je velkoobchod Iniciativy, které plodiny má smysl ještě v letošním roce.
makro ČR. Proč Iniciativa vznikla právě podporovat. Roli nehraje jen to, zda
teď a o co konkrétně usiluje? Odpovídá jde o typicky českou odrůdu, ale Jaké budou první kroky
Jan Jindra, vedoucí oddělení nákupu především o to, zda je daná plodina a závazky Iniciativy?
čerstvých potravin makro ČR. vhodná pro české klimatické podmínky. Ve spolupráci se společností
V první fázi začínáme s českými EURO AGRAS jsme přijali konkrétní
Proč Iniciativa vznikla právě teď? bramborami a českým česnekem, závazek – 10 milionů Kč obratu
České zemědělství a tuzemská postupně budou plodiny přibývat. syrových brambor na hranolky
gastronomie čelí obrovské energetické Zaměřit se chceme i na české chovy. prodaných v makro a v současnosti
a inflační krizi. Cítíme proto, že potřebuje dovezených z Holandska změníme na
podporu nejen za strany státu, ale Je o české plodiny 10 milionů Kč obratu brambor odrůdy
také ze strany soukromého sektoru. v restauracích zájem? Agria vypěstovaných a sklizených
Primárním cílem Iniciativy ČESKÉ POLE Díky dlouhodobým vztahům s našimi v České republice. Navíc v blízké
je vrátit tradiční produkty českého zákazníky, kteří jsou téměř z poloviny budoucnosti nabídneme našim
zemědělství na talíře Čechů a do právě ze sektoru gastronomie, víme, zákazníkům úplně nový produkt –
českých restaurací. Díky tomu, že silněji že poptávka ze strany zákazníků po chlazené nakrájené české brambory
podpoříme odbyt tuzemských plodin, tradičních českých plodinách a mase na hranolky. České hranolky totiž
budou mít čeští farmáři větší jistotu. je. Jejich vyššímu zastoupení na prakticky neexistují. 95 % veškerých
Věříme, že tím přispějeme ke zlepšení talířích, ale mnohdy brání nedostatečná zpracovaných bramborových
jejich současné obtížné situace. distribuce, vhodný výběr, velikost produktů je z dovozu.
balení, druhovost nebo zpracování. Další kapitolou, kterou chceme
realizovat v dohledné době je zajištění
Jaká je role společnosti makro dostupnosti české odrůdy česneku.
v Iniciativě ČESKÉ POLE? Je to běh na dlouhou trať, nicméně
Makro je zakládajícím členem. již letos s našimi partnerskými farmáři KOMERČNÍ PREZENTACE
Hlavní partneři, kteří jsou zároveň vysadíme první objemy, takže v příštím
i signatáři vzniklého memoranda, roce po červencové sklizni představíme
jsou Ministerstvo zemědělství ČR, produkt našim zákazníkům.
03.10.2022 9:55:27
MakroPR_gh0522.indd 1 03.10.2022 9:55:27
MakroPR_gh0522.indd 1