Page 12 - cely_gh0621
P. 12
téma
Ing. Jan Herget, Ph.D., ředitel agentury CzechTourism
1. Není to jen letošní rok. Vše začalo už kampaní v zahraničí. Ty spouštíme dle po- prostřednictvím
v březnu loňského roku. Nejen cestovní třeby tam, odkud k nám podle aktuálních QR kódů. Jestli
ruch, i když toho se to dotklo nejrazantně- restrikcí mohou zavítat turisté. mě něco spolehli-
ji, ale všechna odvětví musela začít pře- Společně s naším zřizovatelem (Minis- vě rozčílí, tak je to
mýšlet úplně jinak. Brutálně se zvýšil tlak terstvem pro místní rozvoj ČR) jsme také fronta při check -inu
na rychlost a schopnost se adaptovat na začali pracovat na dvou digitálních projek- nebo dlouhé čekání
neustálé změny. tech eTurista a GDS (Globální distribuční na obsluhu v restauraci.
Covid změnil v cestovním ruchu naprosto systém) pro soustředění nabídky a prodej Díky covidu se v Česku obje-
vše. Ekonomice chybí zahraniční turisté, zážitků a služeb na jednom místě. eTurista vily nové startupy, které pomocí digita-
díky pomalu se obnovujícím leteckým v praxi sníží administrativní zátěž podni- lizace umožňují bezkontaktní obsluhu
spojením zcela vypadly vzdálené trhy, katelům v cestovním ruchu, přinese data prostřednictvím mobilních telefonů. To
z trhu mizí jak firmy, tak zaměstnanci, o turistech v České republice v reálném dává pracovníkům v cestovním ruchu
protože v cestovním ruchu nemají jistoty. čase a usnadní výběr místních poplatků. více času a prostoru soustředit se na
To vše jsou oblasti, ve kterých agentura GDS vytvoří internetové tržiště zážitků práci s vyšší přidanou hodnotou než pře-
může pomoci. Snažíme se pružně reago- a služeb pro potenciální zákazníky, které pisování občanek do sešitu. Tady vidím
vat na situaci na trzích a spouštíme marke- usnadní turistům plánování, rezervaci a na- obrovský potenciál.
tingové kampaně, pomáháme při vyjed- příklad i koupi vstupenek. Jejich spuštění 3. Souvisí to s tím, proč přikládáme tako-
návání leteckých spojení i při tlaku na je plánováno na rok 2024. vou důležitost digitalizaci. Zahraniční i do-
znovuvydávání víz, ať pro turisty nebo 2. Ano, už jsem o tom mluvil. Nejistota mácí turisté upřednostňují možnost nachá-
pro naše pracovní kolegy ze zahraničí. v cestovním ruchu přinesla nedostatek zet informace online, ideálně na jednom
Na druhé straně se ukázala i pozitiva. Díky pracovních sil a ruku v ruce s tím i zvýšené místě, s fungujícími odkazy a kontakty.
covidu jsme výrazně urychlili digitalizaci platové požadavky zaměstnanců v cestov- 4. Já pevně věřím, že dojde k návratu
agentury. Od adekvátního vybavení za- ním ruchu. To do budoucna vidím jako vel- do normálu. Na květen máme ohlášené
městnanců na práci z domova, přesunutí ké riziko. Cestovní ruch přináší dlouhodobě hned dvě přímé linky z USA a doufám, že
velké části schůzek, ale třeba i mezinárod- do veřejných financí více než 125 miliard brzy budou následovat i další, třeba z Asie.
ních workshopů, do online prostředí, až korun každý rok a stát si v sektoru cestov- Země, které jsou na cestovním ruchu zá-
po přechod našich marketingových aktivit ního ruchu nemůže dovolit dlouhodobý vislé jako třeba Chorvatsko nebo Kanárské
téměř výhradně do digitálu. Pokud mohu výpadek. A bez proškolených a spokoje- ostrovy, dokázaly jasná opatření zavést již
mluvit za agenturu CzechTourism, tak se ných zaměstnanců nemůžete poskytovat letos a pevně se jich drží. Takže moje přání
nám podařilo posílit cestovatelský portál kvalitní služby, na kterých cestovní ruch je, aby i Česká republika patřila mezi země
Kudyznudy, kterému neustále stoupá stojí. Pozitivní stránkou je v podstatě s transparentními a dopředu jasnými
návštěvnost. Díky přechodu na takzvaný nutnost digitalizace a zavádění inovací. pravidly, a to včetně cestování malých
dynamický nákupní systém bylo možné Krásným příkladem mohou být online dětí. Nechtěl bych, abychom byli každý
také urychlit spouštění marketingových check -in na recepci nebo objednání jídla rok překvapeni znovu a znovu.
MUDr. Eduard Bláha, prezident Svazu léčebných lázní ČR,
generální ředitel Léčebných lázní Jáchymov
1. Letošní rok ne, ale celé covidové období objeví. Dnes pomohou lázním vytvořit dru- ale současně roste poptávka po preventiv-
ano. Zásadně se změnilo složení klientely. hý pilíř nabídky a pro budoucnost poznají ních pobytech, a jak už jsem zmínil, lázně
Téměř zmizela klientela ze zahraničí, kte- jejich léčebný přínos. objevují mladší hosté včetně rodin s dětmi.
rou ani rostoucí zájem domácích hostů ne- 2. To úplně ne. Respektive se proměna je- Pro ně se lázně stávají alternativou pro
dokáže nahradit. Hlavně na západě Čech. jich myšlení moc neliší od změn patrných tuzemskou dovolenou. Léčebnou péči
Obor také díky opakovaným omezením v celé populaci. Ztratila se jim řada jistot. nevyužívají, ale dopřávají si nejrůznější
ztratil spoustu zaměstnanců. Především Nejpatrnější je po opakovaných uzávěrách relaxační procedury.
v podpůrných gastronomických službách, u zaměstnanců pracujících v gastro- 4. Bude to těžký rok, ale věřím v po-
ale chybí i zdravotníci, fyzioterapeuti, ma- nomické a ubytovací části lázní. stupnou stabilizaci provozu.
séři, sestry a také lékaři. V jejich případě Jejich odchody mimo obor Cizinci se sice ještě v po-
ale covid spíše jen obnažil problém, který jsou největším problémem třebných počtech nevrátí,
je dlouhodobý. Do práce se totiž nevrátila pro budoucnost. pokud vůbec někdy, ale TEXT: OLGA VOMÁČKOVÁ / FOTO: ARCHIV
řada do té doby pracujících důchodců. 3. Všichni, kteří lázně ří- už neočekáváme střídání
Pozitivní ale je, že roste zájem populace pe- dí, musí reagovat na mě- uzavírek s rozjezdy, což
čovat o své zdraví a lázně objevují i mladší nící složení, očekávání nám umožní lépe pláno-
kategorie hostů z Česka. Ti nyní hledají i chování klientely. Hosté vat. Růst na objemy roku
spíše wellness, přes který domácí lázně rezervují na poslední chvíli, 2019 ale čekat nelze.
10 www.gastroahotel.cz