Page 12 - cely_gh0621
P. 12

téma





           Ing. Jan Herget, Ph.D., ředitel agentury CzechTourism


           1. Není to jen letošní rok. Vše začalo už   kampaní v zahraničí. Ty spouštíme dle po-  prostřednictvím
           v březnu loňského roku. Nejen cestovní   třeby tam, odkud k nám podle aktuálních   QR kódů. Jestli
           ruch, i když toho se to dotklo nejrazantně-   restrikcí mohou zavítat turisté.  mě něco spolehli-
           ji, ale všechna odvětví musela začít pře-  Společně s naším zřizovatelem (Minis-  vě rozčílí, tak je to
           mýšlet úplně jinak. Brutálně se zvýšil tlak   terstvem pro místní rozvoj ČR) jsme také   fronta při check -inu
           na rychlost a schopnost se adaptovat na   začali pracovat na dvou digitálních projek-  nebo dlouhé čekání
           neustálé změny.                    tech eTurista a GDS (Globální distribuční   na obsluhu v restauraci.
           Covid změnil v cestovním ruchu naprosto   systém) pro soustředění nabídky a prodej   Díky covidu se v Česku obje-
           vše. Ekonomice chybí zahraniční turisté,   zážitků a služeb na jednom místě. eTurista   vily nové startupy, které pomocí digita-
           díky pomalu se obnovujícím leteckým   v praxi sníží administrativní zátěž podni-   lizace umožňují bezkontaktní obsluhu
           spojením zcela vypadly vzdálené trhy,   katelům v cestovním ruchu, přinese data   prostřednictvím mobilních telefonů. To
           z trhu mizí jak firmy, tak zaměstnanci,   o turistech v České republice v reálném   dává pracovníkům v cestovním ruchu
           protože v cestovním ruchu nemají jistoty.   čase a usnadní výběr místních poplatků.   více času a prostoru soustředit se na
           To vše jsou oblasti, ve kterých agentura   GDS vytvoří internetové tržiště zážitků   práci s vyšší přidanou hodnotou než pře-
           může pomoci. Snažíme se pružně reago-   a služeb pro potenciální zákazníky, které   pisování občanek do sešitu. Tady vidím
           vat na situaci na trzích a spouštíme marke-   usnadní turistům plánování, rezervaci a na-  obrovský potenciál.
           tingové kampaně, pomáháme při vyjed-  příklad i koupi vstupenek. Jejich spuštění   3. Souvisí to s tím, proč přikládáme tako-
           návání leteckých spojení i při tlaku na   je plánováno na rok 2024.   vou důležitost digitalizaci. Zahraniční i do-
           znovuvydávání víz, ať pro turisty nebo   2. Ano, už jsem o tom mluvil. Nejistota   mácí turisté upřednostňují možnost nachá-
           pro naše pracovní kolegy ze zahraničí.  v cestovním ruchu přinesla nedostatek   zet informace online, ideálně na jednom
           Na druhé straně se ukázala i pozitiva. Díky   pracovních sil a ruku v ruce s tím i zvýšené   místě, s fungujícími odkazy a kontakty.
           covidu jsme výrazně urychlili digitalizaci   platové požadavky zaměstnanců v cestov-  4. Já pevně věřím, že dojde k návratu
           agentury. Od adekvátního vybavení za-  ním ruchu. To do budoucna vidím jako vel-  do normálu. Na květen máme ohlášené
           městnanců na práci z domova, přesunutí   ké riziko. Cestovní ruch přináší dlouhodobě   hned dvě přímé linky z USA a doufám, že
           velké části schůzek, ale třeba i mezinárod-  do veřejných financí více než 125 miliard   brzy budou následovat i další, třeba z Asie.
           ních workshopů, do online prostředí, až   korun každý rok a stát si v sektoru cestov-  Země, které jsou na cestovním ruchu zá-
           po přechod našich marketingových aktivit   ního ruchu nemůže dovolit dlouhodobý   vislé jako třeba Chorvatsko nebo Kanárské
           téměř výhradně do digitálu. Pokud mohu   výpadek. A bez proškolených a spokoje-  ostrovy, dokázaly jasná opatření zavést již
           mluvit za agenturu CzechTourism, tak se   ných zaměstnanců nemůžete poskytovat   letos a pevně se jich drží. Takže moje přání
           nám podařilo posílit cestovatelský portál   kvalitní služby, na kterých cestovní ruch   je, aby i Česká republika patřila mezi země
           Kudyznudy, kterému neustále stoupá   stojí. Pozitivní stránkou je v podstatě   s transparentními a dopředu jasnými
           návštěvnost. Díky přechodu na takzvaný   nutnost digitalizace a zavádění inovací.   pravidly, a to včetně cestování malých
           dynamický nákupní systém bylo možné   Krásným příkladem mohou být online   dětí. Nechtěl bych, abychom byli každý
           také urychlit spouštění marketingových   check -in na recepci nebo objednání jídla   rok překvapeni znovu a znovu.




           MUDr. Eduard Bláha, prezident Svazu léčebných lázní ČR,
           generální ředitel Léčebných lázní Jáchymov


           1. Letošní rok ne, ale celé covidové období   objeví. Dnes pomohou lázním vytvořit dru-  ale současně roste poptávka po preventiv-
           ano. Zásadně se změnilo složení klientely.   hý pilíř nabídky a pro budoucnost poznají   ních pobytech, a jak už jsem zmínil, lázně
           Téměř zmizela klientela ze zahraničí, kte-  jejich léčebný přínos.    objevují mladší hosté včetně rodin s dětmi.
           rou ani rostoucí zájem domácích hostů ne-  2. To úplně ne. Respektive se proměna je-  Pro ně se lázně stávají alternativou pro
           dokáže nahradit. Hlavně na západě Čech.   jich myšlení moc neliší od změn patrných   tuzemskou dovolenou. Léčebnou péči
           Obor také díky opakovaným omezením   v celé populaci. Ztratila se jim řada jistot.   nevyužívají, ale dopřávají si nejrůznější
           ztratil spoustu zaměstnanců. Především   Nejpatrnější je po opakovaných uzávěrách   relaxační procedury.
           v podpůrných gastronomických službách,   u zaměstnanců pracujících v gastro-  4. Bude to těžký rok, ale věřím v po-
           ale chybí i zdravotníci, fyzioterapeuti, ma-   nomické a ubytovací části lázní.   stupnou stabilizaci provozu.
           séři, sestry a také lékaři. V jejich případě   Jejich odchody mimo obor        Cizinci se sice ještě v po-
           ale covid spíše jen obnažil problém, který   jsou největším problémem            třebných počtech nevrátí,
           je dlouhodobý. Do práce se totiž nevrátila   pro budoucnost.                      pokud vůbec někdy, ale  TEXT: OLGA VOMÁČKOVÁ / FOTO: ARCHIV
           řada do té doby pracujících důchodců.  3. Všichni, kteří lázně ří-                už neočekáváme střídání
           Pozitivní ale je, že roste zájem populace pe-   dí, musí reagovat na mě-          uzavírek s rozjezdy, což
           čovat o své zdraví a lázně objevují i mladší   nící složení, očekávání            nám umožní lépe pláno-
           kategorie hostů z Česka. Ti nyní hledají   i chování klientely. Hosté             vat. Růst na objemy roku
           spíše wellness, přes který domácí lázně   rezervují na poslední chvíli,          2019 ale čekat nelze.



       10 www.gastroahotel.cz
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17