Page 15 - cely_gh0522
P. 15
téma
ČEKÁ NÁS SEZONA, JAKOU NIKDO
Z NÁS NEZAŽIL. V DOBĚ HOJNOSTI
A NADBYTKU NAJEDNOU HROZÍ, ŽE SI
NEBUDEME MOCI PŘI CHLADNĚJŠÍCH
TEPLOTÁCH ANI PŘITOPIT. JAKÝM
ZPŮSOBEM SI V DNEŠNÍ NEPŘEDVÍDATELNÉ
DOBĚ UDRŽET SVÉ PODNIKÁNÍ?
oslední dobou se nejen v gas- přišel na rozumné peníze. Tato situace
tronomii stále častěji skloňuje může nakonec u nás vést k ekonomic-
Ptrochu podivně znějící slovo ké recesi. S vyššími cenami, které mají
smrskflace. Výrobci nejrůznějšího zboží původ v zahraničí, jako jsou například
tohoto prostředku využívají v případě, energie, se ale budeme muset potýkat
že jsou nuceni zvednout cenu výrobku. delší dobu.
Zákazník si ale cenu pamatuje a na
její zvýšení reaguje negativně. Proto Návštěva restaurace jen při
výrobci mnohdy zvolí místo zdražení speciálních příležitostech
nabídku menšího obsahu produktu či Spousta restaurací byla nucena zvýšení
změnu v jeho složení. Obojího si většina ceny dotovat a finální kalkulace přizpů-
zákazníků všimne jen velmi zřídka a cel- sobit tak, aby vůbec nějací hosté přišli.
kové množství zakoupeného zboží tak Zrušily se také některé položky, které
neklesne. Tento přístup se ale zdaleka by už v dnešní době svou cenou nebyly
tak jednoduše nedá aplikovat v restau- schopné hosty oslovit. Jak dlouho bude
racích, hosté jsou hákliví na zmenšová- tato situace udržitelná? Vyvine se tento
ní porcí a napodruhé kvůli tomu mohou proces tak, že lidé do restaurací zavítají
zvolit jiný podnik. jen při speciálních příležitostech? A do
těch opravdu drahých pouze, když bude
Z návštěvníků krabičkáři třeba řešit důležité obchodní schůzky
Stále populárnější trend je také domácí nebo při oslavě jubileí? Zvýšení cen ne-
příprava jídla na několik dní a ohřívání ovlivní jen restaurace, ale i ochotu stra-
krabiček s obědem v práci. Zaměstnan- vovat se na nejrůznějších festivalech
ci si začínají zvykat, že tento přístup jim a akcích. Kdo byl dlouhá léta zvyklý pla-
ušetří jak čas, tak peníze, i když to zna- tit 60 nebo 80 korun za langoš, tomu
mená, že doma musejí trávit víc času bude zatěžko lovit z peněženky 130 ko-
vařením a přípravou, spotřebují také run, zvlášť, když je třeba nasytit celou
množství elektrické energie nebo plynu. rodinu a každému koupit jeden kus. A po-
Na obědy s kolegy do restaurace už za- kud smrskflace dopadla už i na langoš,
jdou opravdu jen čas od času. Po obě- budou potřeba kousky dva… Celková
dě navíc vynechávají dezert nebo kávu. útrata za rychlé občerstvení tak bude
Zajímavé je, že zvýšenou cenu obědů podobná jako dříve za rodinný oběd
vnímají stejně negativně jak lidé s nižší- v restauraci. Proč lidé také často bojko-
mi, tak vyššími příjmy. Psychologickou tují nákup dražšího jídla? Protože vidí,
hranici ceny oběda mají tyto skupiny že se zdražuje kde co a spousta obchod-
překvapivě podobnou. A obě skupiny níků toho chce využít a z lidí vymámit,
nejsou ochotné utrácet peníze ani za co jen půjde. To v jejich očích platí i pro
další předražené produkty. V případě, gastronomii. Nepomůže, ani když se
kdy si host zajde na oběd, který stojí budou prezentovat grafy znázorňující
mnohem víc peněz, než je jeho psycho- reálné zdražení položek, ovlivňující vý-
logická hranice, a jídlo není podle jeho slednou cenu jídel. Češi jsou známí tím,
představ, už se příště v podniku neobje- že všechno vědí nejlépe, a v případě zdra-
ví. Komu by nebylo líto vyhodit 189 ko- žování jídla mají jasno – restaurace z nich
run za vysušeného lososa s nedochuce- jen tahají peníze…
nou čočkou, i když jídlo je naaranžová- Některé podniky také budou muset
no jako do časopisu. O mnoho tolerant- kvůli zdražení cen pozměnit svůj původ-
nější by ale zákazník byl, kdyby ho oběd ní koncept. Aby se například vyplatil g
www.gastroahotel.cz 13