Page 15 - cely_gh0522
P. 15

téma




                                           ČEKÁ NÁS SEZONA, JAKOU NIKDO

                                           Z NÁS NEZAŽIL. V DOBĚ HOJNOSTI
                                           A NADBYTKU NAJEDNOU HROZÍ, ŽE SI

                                           NEBUDEME MOCI PŘI CHLADNĚJŠÍCH

                                           TEPLOTÁCH ANI PŘITOPIT. JAKÝM
                                           ZPŮSOBEM SI V DNEŠNÍ NEPŘEDVÍDATELNÉ

                                           DOBĚ UDRŽET SVÉ PODNIKÁNÍ?



                                                 oslední dobou se nejen v gas-  přišel na rozumné peníze. Tato situace
                                                 tronomii stále častěji skloňuje   může nakonec u nás vést k ekonomic-
                                           Ptrochu podivně znějící slovo      ké recesi. S vyššími cenami, které mají
                                           smrskflace. Výrobci nejrůznějšího zboží   původ v zahraničí, jako jsou například
                                           tohoto prostředku využívají v případě,   energie, se ale budeme muset potýkat
                                           že jsou nuceni zvednout cenu výrobku.   delší dobu.
                                           Zákazník si ale cenu pamatuje a na
                                           její zvýšení reaguje negativně. Proto   Návštěva restaurace jen při
                                           výrobci mnohdy zvolí místo zdražení   speciálních příležitostech
                                           nabídku menšího obsahu produktu či   Spousta restaurací byla nucena zvýšení
                                           změnu v jeho složení. Obojího si většina   ceny dotovat a finální kalkulace přizpů-
                                           zákazníků všimne jen velmi zřídka a cel-  sobit tak, aby vůbec nějací hosté přišli.
                                           kové množství zakoupeného zboží tak   Zrušily se také některé položky, které
                                           neklesne. Tento přístup se ale zdaleka   by už v dnešní době svou cenou nebyly
                                           tak jednoduše nedá aplikovat v restau-  schopné hosty oslovit. Jak dlouho bude
                                           racích, hosté jsou hákliví na zmenšová-  tato situace udržitelná? Vyvine se tento
                                           ní porcí a napodruhé kvůli tomu mohou   proces tak, že lidé do restaurací zavítají
                                           zvolit jiný podnik.                jen při speciálních příležitostech? A do
                                                                              těch opravdu drahých pouze, když bude
                                           Z návštěvníků krabičkáři           třeba řešit důležité obchodní schůzky
                                           Stále populárnější trend je také domácí   nebo při oslavě jubileí? Zvýšení cen ne-
                                           příprava jídla na několik dní a ohřívání   ovlivní jen restaurace, ale i ochotu stra-
                                           krabiček s obědem v práci. Zaměstnan-  vovat se na nejrůznějších festivalech
                                           ci si začínají zvykat, že tento přístup jim   a akcích. Kdo byl dlouhá léta zvyklý pla-
                                           ušetří jak čas, tak peníze, i když to zna-   tit 60 nebo 80 korun za langoš, tomu
                                           mená, že doma musejí trávit víc času   bude zatěžko lovit z peněženky 130 ko-
                                           vařením a přípravou, spotřebují také   run, zvlášť, když je třeba nasytit celou
                                           množství elektrické energie nebo plynu.   rodinu a každému koupit jeden kus. A po-
                                           Na obědy s kolegy do restaurace už za-   kud smrskflace dopadla už i na langoš,
                                           jdou opravdu jen čas od času. Po obě-  budou potřeba kousky dva… Celková
                                           dě navíc vynechávají dezert nebo kávu.   útrata za rychlé občerstvení tak bude
                                           Zajímavé je, že zvýšenou cenu obědů   podobná jako dříve za rodinný oběd
                                           vnímají stejně negativně jak lidé s nižší-  v restauraci. Proč lidé také často bojko-
                                           mi, tak vyššími příjmy. Psychologickou   tují nákup dražšího jídla? Protože vidí,
                                           hranici ceny oběda mají tyto skupiny   že se zdražuje kde co a spousta obchod-
                                           překvapivě podobnou. A obě skupiny   níků toho chce využít a z lidí vymámit,
                                           nejsou ochotné utrácet peníze ani za   co jen půjde. To v jejich očích platí i pro
                                           další předražené produkty. V případě,   gastronomii. Nepomůže, ani když se
                                           kdy si host zajde na oběd, který stojí   budou prezentovat grafy znázorňující
                                           mnohem víc peněz, než je jeho psycho-   reálné zdražení položek, ovlivňující vý-
                                           logická hranice, a jídlo není podle jeho   slednou cenu jídel. Češi jsou známí tím,
                                           představ, už se příště v podniku neobje-   že všechno vědí nejlépe, a v případě zdra-
                                           ví. Komu by nebylo líto vyhodit 189 ko-   žování jídla mají jasno – restaurace z nich
                                           run za vysušeného lososa s nedochuce-   jen tahají peníze…
                                           nou čočkou, i když jídlo je naaranžová-  Některé podniky také budou muset
                                           no jako do časopisu. O mnoho tolerant-  kvůli zdražení cen pozměnit svůj původ-
                                           nější by ale zákazník byl, kdyby ho oběd   ní koncept. Aby se například vyplatil   g


                                                                                                www.gastroahotel.cz 13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20