Page 10 - AHRzpravodaj_ahr0520
P. 10

ROZHOVOR


         V KAŽDÉ KRIZI

         POMÁHÁ


         ZŮSTAT

         NAD VĚCÍ



          Po osmnácti letech se 
          MARTIN DELL, generální 
          ředitel pražského hotelu Four 
          Seasons, vrátil do Čech. Povídali 
          jsme si také o tom, jak zvládnout 
          krizi, nebo o životě na Havaji.

          Máte za sebou zkušenosti z řízením hotelů
          v několika zemích. Jaký byl příběh vaší
          cesty k hotelnictví a působení v zahraničí?
          Všechno začalo po roce 1989, kdy jsem začal
          pracovat v Grandhotelu Pupp. Od první
          chvíle jsem si hotelové prostředí zamiloval   srovnávat s dnešní pandemií, která je dlouhá,   nost absolutní prioritou. Co se nám ale podaři-
          a věděl jsem, že je to moje cesta. Po několika   zdrcující a nepředvídatelná. Je složité, když   lo udržet, je příjemné prostředí pro naše hosty
          letech jsme se s manželkou rozhodli, že na rok   nevíme, co je před námi.V každé krizi pomáhá   i zaměstnance. Měli jsme obavu, jak se u nás
          odjedeme do Sydney. Chtěli jsme se naučit   zůstat nad věcí a akceptovat situaci jaká je, pro-   budou hosté cítit, když budeme nosit roušky
          anglicky, pracovat, procestovat Austrálii a vrá-  tože ji nemůžete ovlivnit. Je důležité komuni-   a rukavice... Ale náš tým všechno zvládá a zpětná
          tit se domů. Nakonec jsme tam zůstali šest let.   kovat s hosty a personálem tak, aby všichni zů-   vazba od hostů je velmi pozitivní. Téměř přes
          Vedl jsem tam restauraci a bar jednoho z nej-  stali klidní a spolupracovali. Jako leader musíte   noc jsme se také museli přeorientovat na evrop-
          lepších australských kuchařů, ale začalo se mi   zůstat objektivní, strategický a rozhodný. Hlav-   ský a lokální trh, na který jsme předtím tolik
          stýskat po hotelové atmosféře. A tak jsme se   ní je dívat se dopředu.  necílili. Obsazenost luxusních pražských hotelů
          přesunuli do Hongkongu, kde jsem pracoval                              zajišťovala především americká a asijská klientela.
          v luxusním hotelu. Později jsme se přemístili   Vidíte v krizi i nějaká pozitiva a výzvy?
          za prací do Jordánska k Mrtvému moři, pak   Bez pozitiv se žije těžko. Krize nám dala šanci   Pracoval jste v hotelech Four Seasons
          do Kataru a na šest let do Singapuru. Poslední   zpomalit, zamyslet se nad tím, jak žijeme, co   v Singapuru a na Havaji, což jsou pro nás
          čtyři roky jsem působil v hotelu Four Seasons   děláme a přinesla i změny, které jsme před   velmi exotická místa. Co vám tato
          na havajském ostrově Maui. Letos jsem se   pandemií neudělali, protože jsme na ně nemě-  zkušenost dala?
          s rodinou po osmnácti letech vrátil do Čech,   li čas. V osobním životě jsem ocenil, že jsem   Byla to zkušenost k nezaplacení. Poznal jsem
          kde bych rád předával své zkušenosti nové   mohl strávit víc času s rodinou – nikdy jsem   různé kultury, zvyky, tradice, gastronomii... Je
          generaci hoteliérů.                s ní neprožil tolik společných večeří jako za   tak pro mě jednodušší připravit nezapomenu-
                                             posledních pět měsíců. Z profesního hlediska   telný zážitek pro hosty z celého světa. Mnoho
          Celý hotelový segment zasáhla krize.   byl správný čas zaměřit se na restrukturalizaci   věcí se nedá vyčíst z knih, musíte je zažít.
          Máte z doby svého působení v hotelovém   a efektivitu provozu. Je důležité se věnovat
          managementu v zahraničí zkušenosti   týmu, snažit se, aby byl motivovaný skrz pra-  Jací jsou Havajci pracovní kolegové?
          s krizovým řízením, které by se daly   videlnou a transparentní komunikaci.  Na Maui je jeden z největších hotelů naší
          v současné době uplatnit?                                              společnosti. Má přes tisíc zaměstnanců, ale jen
          Zažil jsem SARS v Asii, celosvětovou ekono-   Jak vnímáte český, respektive pražský   3 % tvoří Havajci, zbytek Američané. Se vše-
          mickou krizi, tajfuny, hurikány, falešnou ato-   hotelový trh?         mi se mi pracovalo výborně. Velkou roli tam
          movou střelu na Havaji. Nic z toho se ale nedá   Vrátil jsem se po osmnácti letech ze zahraničí   v životě hraje příjemné počasí a oceán, které
                                             a na to, abych náš trh nějak hodnotil, je ještě   vás nabíjí energií. Pracujete pak s nadšenými
                                             brzy. Ale v Praze vidím veliký potenciál. Nese-  zaměstnanci, kteří se starají o spokojené hosty.
            MARTIN DELL                      tkal jsem se ve světě s hostem, který by nebyl   Život na ostrově je tam pomalejší, rodina pro
                                             z Prahy nadšený nebo neměl Prahu ve svých   Havajce znamená všechno.
            l Vystudoval hotelovou školu     cestovatelských plánech. Praha není závislá
            v Karlových Varech, Akademii vína   na velkých kongresech, ale na individuálních   A co Asiaté?
            v ČR a management v Austrálii.   turistech, a ti se budou vracet jako první.  V Asii jsem měl pocit, že se všichni narodili
            l Kariéru začal v hotelu Grandhotel                                  jako hoteliéři. Mají v genech potřebu dávat
            Pupp po roce 1989.               Společnost Four Seasons patří k leaderům   a starat se o ostatní. Velmi dobře se s nimi
            l Pak odjel na 18 let do zahraničí.  hotelového trhu s tradičně vysokou kvalitou   spolupracuje, jsou pracovití a záleží jim na  TEXT: MICHAELA ŠULCOVÁ / FOTO: ARCHIV
                                             služeb. Jsou vzhledem k současné situaci
                                                                                 hostech i lidech v týmu.
            l Pracoval v hotelnictví na různých   nějaké zásadní změny ve strategii na trhu?
            pozicích v několika zemích mj.   Vysokou kvalitu služeb je třeba dodržet bez   Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?
            v hotelech v Hongkongu, Singapuru   ohledu na situaci. Nyní ale máme ještě přísněj-   Spokojenost a úsměv zaměstnanců, a také
            a na Havaji na ostrově Maui.     ší hygienická a bezpečnostní pravidla, ochrana   obhájení 5 hvězd v žebříčku Forbes Travel
                                             našich hostů a zaměstnanců je pro naši společ-  Guide pro rok 2021.

       8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15