Page 10 - AHRzpravodaj_ahr0520
P. 10
ROZHOVOR
V KAŽDÉ KRIZI
POMÁHÁ
ZŮSTAT
NAD VĚCÍ
Po osmnácti letech se
MARTIN DELL, generální
ředitel pražského hotelu Four
Seasons, vrátil do Čech. Povídali
jsme si také o tom, jak zvládnout
krizi, nebo o životě na Havaji.
Máte za sebou zkušenosti z řízením hotelů
v několika zemích. Jaký byl příběh vaší
cesty k hotelnictví a působení v zahraničí?
Všechno začalo po roce 1989, kdy jsem začal
pracovat v Grandhotelu Pupp. Od první
chvíle jsem si hotelové prostředí zamiloval srovnávat s dnešní pandemií, která je dlouhá, nost absolutní prioritou. Co se nám ale podaři-
a věděl jsem, že je to moje cesta. Po několika zdrcující a nepředvídatelná. Je složité, když lo udržet, je příjemné prostředí pro naše hosty
letech jsme se s manželkou rozhodli, že na rok nevíme, co je před námi.V každé krizi pomáhá i zaměstnance. Měli jsme obavu, jak se u nás
odjedeme do Sydney. Chtěli jsme se naučit zůstat nad věcí a akceptovat situaci jaká je, pro- budou hosté cítit, když budeme nosit roušky
anglicky, pracovat, procestovat Austrálii a vrá- tože ji nemůžete ovlivnit. Je důležité komuni- a rukavice... Ale náš tým všechno zvládá a zpětná
tit se domů. Nakonec jsme tam zůstali šest let. kovat s hosty a personálem tak, aby všichni zů- vazba od hostů je velmi pozitivní. Téměř přes
Vedl jsem tam restauraci a bar jednoho z nej- stali klidní a spolupracovali. Jako leader musíte noc jsme se také museli přeorientovat na evrop-
lepších australských kuchařů, ale začalo se mi zůstat objektivní, strategický a rozhodný. Hlav- ský a lokální trh, na který jsme předtím tolik
stýskat po hotelové atmosféře. A tak jsme se ní je dívat se dopředu. necílili. Obsazenost luxusních pražských hotelů
přesunuli do Hongkongu, kde jsem pracoval zajišťovala především americká a asijská klientela.
v luxusním hotelu. Později jsme se přemístili Vidíte v krizi i nějaká pozitiva a výzvy?
za prací do Jordánska k Mrtvému moři, pak Bez pozitiv se žije těžko. Krize nám dala šanci Pracoval jste v hotelech Four Seasons
do Kataru a na šest let do Singapuru. Poslední zpomalit, zamyslet se nad tím, jak žijeme, co v Singapuru a na Havaji, což jsou pro nás
čtyři roky jsem působil v hotelu Four Seasons děláme a přinesla i změny, které jsme před velmi exotická místa. Co vám tato
na havajském ostrově Maui. Letos jsem se pandemií neudělali, protože jsme na ně nemě- zkušenost dala?
s rodinou po osmnácti letech vrátil do Čech, li čas. V osobním životě jsem ocenil, že jsem Byla to zkušenost k nezaplacení. Poznal jsem
kde bych rád předával své zkušenosti nové mohl strávit víc času s rodinou – nikdy jsem různé kultury, zvyky, tradice, gastronomii... Je
generaci hoteliérů. s ní neprožil tolik společných večeří jako za tak pro mě jednodušší připravit nezapomenu-
posledních pět měsíců. Z profesního hlediska telný zážitek pro hosty z celého světa. Mnoho
Celý hotelový segment zasáhla krize. byl správný čas zaměřit se na restrukturalizaci věcí se nedá vyčíst z knih, musíte je zažít.
Máte z doby svého působení v hotelovém a efektivitu provozu. Je důležité se věnovat
managementu v zahraničí zkušenosti týmu, snažit se, aby byl motivovaný skrz pra- Jací jsou Havajci pracovní kolegové?
s krizovým řízením, které by se daly videlnou a transparentní komunikaci. Na Maui je jeden z největších hotelů naší
v současné době uplatnit? společnosti. Má přes tisíc zaměstnanců, ale jen
Zažil jsem SARS v Asii, celosvětovou ekono- Jak vnímáte český, respektive pražský 3 % tvoří Havajci, zbytek Američané. Se vše-
mickou krizi, tajfuny, hurikány, falešnou ato- hotelový trh? mi se mi pracovalo výborně. Velkou roli tam
movou střelu na Havaji. Nic z toho se ale nedá Vrátil jsem se po osmnácti letech ze zahraničí v životě hraje příjemné počasí a oceán, které
a na to, abych náš trh nějak hodnotil, je ještě vás nabíjí energií. Pracujete pak s nadšenými
brzy. Ale v Praze vidím veliký potenciál. Nese- zaměstnanci, kteří se starají o spokojené hosty.
MARTIN DELL tkal jsem se ve světě s hostem, který by nebyl Život na ostrově je tam pomalejší, rodina pro
z Prahy nadšený nebo neměl Prahu ve svých Havajce znamená všechno.
l Vystudoval hotelovou školu cestovatelských plánech. Praha není závislá
v Karlových Varech, Akademii vína na velkých kongresech, ale na individuálních A co Asiaté?
v ČR a management v Austrálii. turistech, a ti se budou vracet jako první. V Asii jsem měl pocit, že se všichni narodili
l Kariéru začal v hotelu Grandhotel jako hoteliéři. Mají v genech potřebu dávat
Pupp po roce 1989. Společnost Four Seasons patří k leaderům a starat se o ostatní. Velmi dobře se s nimi
l Pak odjel na 18 let do zahraničí. hotelového trhu s tradičně vysokou kvalitou spolupracuje, jsou pracovití a záleží jim na TEXT: MICHAELA ŠULCOVÁ / FOTO: ARCHIV
služeb. Jsou vzhledem k současné situaci
hostech i lidech v týmu.
l Pracoval v hotelnictví na různých nějaké zásadní změny ve strategii na trhu?
pozicích v několika zemích mj. Vysokou kvalitu služeb je třeba dodržet bez Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?
v hotelech v Hongkongu, Singapuru ohledu na situaci. Nyní ale máme ještě přísněj- Spokojenost a úsměv zaměstnanců, a také
a na Havaji na ostrově Maui. ší hygienická a bezpečnostní pravidla, ochrana obhájení 5 hvězd v žebříčku Forbes Travel
našich hostů a zaměstnanců je pro naši společ- Guide pro rok 2021.
8