Page 7 - AHRzpravodaj_ahr0520
P. 7
AKTUÁLNĚ
PŘEHLEDNĚ: Co přináší stravenkový paušál (výňatek z tiskové zprávy Ministerstva financí)
Už příští rok bude možné poskytovat daňově 1,8 milionu zaměstnanců na oběd do jídelny jídlo stravenkou, musejí stravenkové firmě
zvýhodněné stravování vedle jídelen a strave- v práci, dalších 1,5 milionu dostává stravenky. zaplatit vysokou provizi běžně ve výši 5 až 7 %
nek také přímo v penězích. S touto revoluční Téměř čtvrtina – tedy 1 milion zaměstnanců – z nominální hodnoty stravenky. Navíc musejí
změnou počítá návrh stravenkového paušálu, stravenky ani zvýhodněné závodní stravování na proplacení stravenek čekat i týdny. S peněž-
který je součástí projednávaného daňového nemá. Díky možnosti čerpat příspěvek na stravo- ním paušálem se platbě provizí i problémům
balíčku. Příspěvek na stravování tak budou vání rovnou v penězích se dostane i na tyto lidi. s blokováním hotovosti vyhnou. Hospody
moci využít i zaměstnanci, kteří na něj dnes Podle srpnového průzkumu firmy LemonPay, a restaurace v těchto těžkých časech potřebují
nedosáhnou. Zaměstnavatelům i podnikate- která se zaměřuje na poskytování zaměstna- peníze okamžitě. A stravenkový paušál jim
lům, kteří se rozhodnou na stravenkový paušál neckých benefitů, plánují dva z pěti zaměstna- v tom na rozdíl od stravenek vychází vstříc.
přejít, poklesne administrativa a odpadnou vatelů zavést stravenkový paušál už v prvním Není divu, že podle průzkumu agentury Me-
náklady na poplatky a provize, které jsou spo- čtvrtletí příštího roku. Drtivá většina (celkem dian by 80 % provozovatelů restaurací uvítalo,
jené se stravenkami. Nyní přinášíme ucelený 82 %) se definitivně rozhodne až po schválení kdyby u nich lidé platili za jídlo více penězi
a přehledný popis tohoto opatření. návrhu. To je velmi dobrý signál pro zavedení než stravenkami.
K jídelnám a stravenkám přidáváme stravenkového paušálu. Restaurace o hosty nepřijdou
další benefit Nic se nemusí dokládat Stravenky ani přes administrativní náročnost
Návrh neznamená konec klasických stravenek. Zaměstnanec nemusí dokládat, že peníze utratil a transakční náklady nezaručují, že je lidé utratí
Doplňuje dosavadní možnosti daňově zvýhod- za oběd v restauraci. Jídlo je základní potřeba v restauraci. Podle průzkumu agentury Median
něného stravování, které zůstávají zachovány a lidé neomezí své stravovací návyky jen kvůli používají stravenky výhradně v restauraci
v plném rozsahu. Nově budou zaměstnavatelé tomu, že budou čerpat příspěvek na stravová- pouhá 2 % lidí. Nejčastěji s nimi lidé platí své
moci vedle závodního stravování a stravenek ní rovnou v penězích. Podle údajů Českého běžné nákupy. A pokud by místo stravenek
poskytovat příspěvek také přímo v peněžní statistického úřadu navíc lidé utratí za jídlo dostali peníze, osm z deseti lidí by se stravovalo
formě. Příspěvek na stravování bude na straně mnohem více peněz, než kolik mohou reálně stejně jako doposud.
zaměstnance rovněž osvobozen od daní i pojist- dostat ve stravenkách. Takže proč to kontrolo-
ných. Firmy, které jsou spokojeny s dosavad- vat? Jednou z výhod daňových paušálů je právě Podle průzkumu Asociace hotelů a restaurací
ním modelem zvýhodněného stravování, u něj to, že u nich zásadně odpadá nutnost kontroly. ČR stravenky nepřijímá téměř třetina restau-
mohou zůstat a nic se pro ně nemění. Nehledě na to, že ani u stravenek se nedá zcela rací a jen 15 % z celkových tržeb restaurací
Na příspěvek dosáhne další milion ohlídat, zda je lidé opravdu utratí za jídlo. pochází z papírových stravenek. K podobnému
zaměstnanců Restaurace se zbaví provizí i čekání na zjištění dospěl i průzkum pro Svaz obchodu
Cílem návrhu je umožnit i dalším zaměstnan- proplacení a cestovního ruchu ČR, podle něhož v 6 z 10
cům, aby se také mohli najíst za daňově zvýhod- Po změně dnešního systému volají samotné restaurací představují tržby ze stravenek méně
něných podmínek. V současnosti chodí přibližně restaurace. Pokud totiž jejich hosté zaplatí za než 20 % z celkových tržeb.
KURZARBEIT A ANTIVIRUS
Mezi nejvíce využívané vládní programy záchrany podnikatelů patří program Antivirus, který v našem
případě čerpá 85 % podnikatelů, a který byl prodloužen do konce října tohoto roku.
Přestože měla jak HK ČR, tak AHR ČR ně- Vzhledem k tomu, že parametry vládního ve výši 65 % průměrného čistého výdělku
které výhrady k programu Antivirus, od počát- návrhu zákona jsou stále předmětem vyjedná- v 4. až 6. měsíci;
ku jeho trvání se vždy obě organizace snažily, vání, nepřinášíme detaily návrhu, ale pouze ve výši 60 % průměrného čistého výdělku
aby byl tento program zachován co nejdéle. části, které jsou stále sporné a pro zástupce v 7. až 9. měsíci.
Díky tomuto programu se dosud mnoha orga- profesních organizací zcela zásadní. Pokud Dále je tu skutečnost, jak budou fungovat
nizacím podařilo udržet kvalifikované zaměst- bude totiž program nastaven tak, že nebude odvody za zaměstnance. Rozpor stále zůstává
nance a nezaměstnanost nerostla tak rychle, dostatečně motivovat zaměstnavatele, aby i v tom, že firmy budou průběžně muset za
jak padala poptávka firem, a to především udrželi své zaměstnance, pak musí nutně dojít zaměstnance odvádět povinné odvody na
i právě v sektoru cestovního ruchu. k propouštění ve větším měřítku. Mnoho zdravotní pojištění – narozdíl od sociálního
Na program Antivirus by měl navazovat kon- firem drží stavy zaměstnanců za současné pojištění ve výši odvozené z původní plné
krétní návrh zákona na tzv. Kurzarbeit. Zákon situace totiž právě jen díky těmto programům. mzdy, kterou zaměstnanec dostával před tím,
bude účinný trvale a umožní vládám flexibilně Pro zaměstnavatele je pak mnohem podstat- než mu vznikl nárok na podporu. Tím by se
reagovat na nepředvídané a mimořádné udá- nější skutečnost, že po obnovení poptávky by účinnost státní podpory reálně snížila.
losti, které mohou způsobit prudký pokles vý- bylo nákladnější a více komplikované opět Zaměstnavatel by podle současného návrhu
konu firem a zabránit riziku masivního pro- získat do provozů kvalifikované odborníky. za každých 100 korun, které stát dá zaměst-
puštění. Zákon by měl plynule navazovat na Zásadní otázkou tedy zůstává, za jakých nanci, odvedl 30 a více korun zpět státu, a to
ukončení programu Antivirus. Podle tohoto podmínek bude program vládou aktivován, vedle dalších výdajů, daní a odvodů, které
zákona stát finančně podpoří zaměstnance stejně jako podmínky kompenzací mezd pro zaměstnavatel již dnes musí platit. To by bylo
v případě, že nastanou důvody pro spuštění zaměstnavatele. Základními parametry, na samozřejmě pro mnohé podnikatele demoti-
podpory v době částečné zaměstnanosti (dále kterých se stále hledá shoda, je poměr kom- vační, a zákon by se tak mohl minout účin-
jen „PvČZ“). Zaměstnavatel nebude za hodiny penzace mezd ze strany státu, který je v době kem a nezohledňoval by samotnou podstatu
„nepráce“ hradit zaměstnancům náhradu mzdy vzniku tohoto příspěvku nastavený takto: problému, kvůli němuž vzniká.
tak, jako za běžné situace v případě překážek Podpora bude zaměstnanci poskytována po Jaká bude finální podoba zákona zatím tedy TEXT: VÁCLAV STÁREK
v práci, PvČZ bude vyplácet zaměstnancům dobu 9 měsíců, a to: není jasné, ale v každém případě budeme spolu
Úřad práce České republiky (dále jen „ÚP ve výši 70 % průměrného čistého výdělku s HK ČR dále vývoj sledovat a jednat.
ČR“), a to prostřednictvím zaměstnavatele. v 1. až 3. měsíci;
5