Page 11 - cely_gh0322
P. 11

turistika





                                    Konference v hromadných ubytovacích zařízeních

                                                               z toho:
                                          Počet    Počet       hotely *****     hotely ****       hotely ***
                                          konferencí  účastníků
                                                               počet    počet   počet    počet    počet    počet
                                                               konferencí   účastníků  konferencí  účastníků   konferencí  účastníků
                                    2011   10 601   1 350 459   867     146 957   5 599   775 638   3 793   395 769
                                    2012   11 547   1 535 597   953     158 958   6 067   877 840   4 135   457 532
                                    2013   10 040   1 282 054   1 012   175 953   5 166   714 908   3 443   344 493
                                    2014   10 446   1 388 751   926     151 794   5 367   806 137   3 610   374 858
                                    2015   12 788   1 407 897   793     129 821   7 904   919 590   3 732   317 583
                                    2016   12 589   1 338 760   833     128 774   7 595   835 144   3 579   307 033
                                    2017   12 542   1 357 395   829     122 583   7 930   881 822   3 281   294 574
                                    2018   12 667   1 370 242   626      98 485   8 102   909 423   3 349   294 426
                                    2019   14 726   1 434 816   999     118 256   9 653   942 139   3 447   298 445
                                    2020   4 436     421 299    260      27 164   2 846   271 764   1 125   90 026
                                    2021   3 966     368 006    398      32 510   2 446   241 625   975     74 482
                                    Zdroj: ČSÚ
                                           Kongresový                         o víkendu. MICE akce vyplňují také nej-
                                           versus běžný turista               častěji turisticky ne tak zajímavé období,
                                           Nejen v teorii, ale především v praxi platí,   od půlky března do půlky května a na
                                           že kongresový turista je pro cestovní ruch   podzim měsíce říjen až prosinec, kdy ze-
                                           finančně zajímavější. Jenom v Praze na-   jména poslední jmenovaný obsazují přede-
                                           příklad podle statistik utratí dvakrát až tři-   vším incentivní akce. A co je pro hotely
                                           krát více než běžný turista.       podstatné, kongresová turistika má vyso-
                                              „Hotely naší kategorie mají kongreso-  kou přidanou hodnotu návazných služeb.
                                           vou turistiku rády,“ říká Vlastislav Šos,   Kongresový turista čerpá ve spojitosti
                                           statutární ředitel Interhotelu Olympik.   s organizací akce větší objem služeb než
                                           „Jednak kvůli obsazenosti hotelu, protože   běžný turista. Kromě ubytování se to týká
                                           konference se konají většinou uprostřed   zejména gastronomie. Vedle základního
                                           týdne, zatímco běžní turisté přijíždějí spíše   stravování, snídaní, obědů, večeří, připra-
                                                                              vujeme cofee breaky, rauty, bankety. To je
                                                                              přitažlivější pro zaměstnance a pro hoteli-
                                                                              éry a samozřejmě finančně výnosnější.“

                                                                              Co říkají statistiky
                                                                              Tak jako v jiných oblastech našeho živo-
                                                                              ta i v kongresovém průmyslu hovoříme
                                                                              o době před covidem a po covidu. Začně-
                                                                              me tím, co říkají statistiky.
                                                                                 V hromadných ubytovacích zaříze-
                                                                              ních (HUZ) v ČR se podle Českého stati-
                                                                              stického úřadu v loňském roce uskuteč-
                                                                              nilo zhruba 4000 konferencí. Oproti roku
                                                                              2019, tedy poslednímu před nástupem
                                                                              pandemie koronaviru, to bylo o 73 pro-
                                                                              cent méně. V roce 2020, v prvním roce
                                                                              pandemie, se jich konalo necelých
                                                                              4400. V loňském roce jejich počet dále
                                                                              klesl. Z toho nejvíce konferencí, téměř
                                                                              1100 se uskutečnilo v Praze. Nejčastěji
                                                                              si pořadatelé vybírali čtyřhvězdičkové
                                                                              hotely. Pokud jde o účastníky, předsta-
                                                                              vuje meziroční pokles 13 procent. Ve
                                                                              srovnání s rokem 2019 jejich propad
                                                                              činil 74 procent.                  g


                                                                                                 www.gastroahotel.cz 9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16