Page 8 - AHR zpravodaj 05-2021
P. 8

AKTUÁLNĚ


         MINIMÁLNÍ MZDA A DEBATA NA ÚROVNI EU


          Jednání o návrhu směrnice o „přiměřených minimálních mzdách v Evropské unii“ [COM(2020)682 final]
          postupují ze strany Evropské rady rychlým tempem. HOTREC spolu s národními asociacemi včetně
          AHR ČR k této problematice sestavil své stanovisko, které bylo předáno Evropské komisi a Radě.

          Stručný přehled klíčových pasáží argumentace   zavedené podobné právní předpisy, 60% krité-   systémů a do autonomie sociálních partnerů,
          přinášíme níže:                    rium nesplnily, ačkoli v nich výše hodinové mini-  zejména v těch systémech, ve kterých jsou
                                             mální mzdy představuje téměř 10 €. Mohlo   sociální partneři jedinými subjekty zodpověd‑
          21. bod úvodního odůvodnění        by se stát, že opatření předkládaná v návrhu   nými za definování rozsahu svých kolektiv‑
            Odkaz na mezinárodní ukazatele „60 % hrubé   směrnice povedou ke zvyšování platů v těch člen-   ních smluv. Je nutná konzultace se sociálními
          střední (mediánové) mzdy a 50 % hrubé prů‑  ských státech, v nichž již jsou platy poměrně   partnery.
          měrné mzdy“ by měl být vypuštěn.   vysoké. Zároveň by však opatření mělo jen malý    V některých zemích by nebylo možné do‑
                                             účinek v těch členských státech, které mají mini-  sáhnout 70% cíle. Dosažení by bylo možno
          Odůvodnění                         mální mzdy nižší.                   zajistit pouze tím, že by se kolektivní smlouvy
            Mezinárodní ukazatele neberou v úvahu                                formulovaly jako všeobecně aplikovatelné, což
          politický, ekonomický či sociální kontext různých   Článek 1/1         je však rozhodnutí, které přísluší národní úrov‑
          zemí ani zavedené národní tradice. Nerespektují    Text by neměl obsahovat odkaz na „všechny   ni. Pokud bude taková povinnost uložena, může
          zásadu subsidiarity.               pracovníky“.                        to oslabit roli sociálních partnerů, neboť by
            O tomto tématu může rozhodnout Soudní                                to v zásadě znamenalo, že se pravidla vztahují
          dvůr Evropské unie (ECJ).          Odůvodnění:                         na všechny, dokonce i na ty, kteří nejsou členy
            Tyto ukazatele se soustřeďují na rovnost, niko-    Je na členských státech (v případě statutárních   odborů či zaměstnavatelských organizací.
          li na omezování chudoby. 60% cíl není ve sku-   systémů) a na sociálních partnerech (tam kde
          tečnosti dostatečně silný na to, aby zabránil chu-  mají na starosti stanovování výše mezd), aby tyto   Článek 5 – Přiměřenost
          době v zemích s nízkými mzdami. Na druhou   subjekty rozhodly, na koho se kolektivní smlouva    Tato kritéria by neměla být povinná.
          stranu v zemích s vysokými mzdami je tento cíl   vztahuje.               Rozsah by měl být širší (např. by měl zahrno‑
          příliš vysoký a brání zaměstnávání zejména mla-   Návrh by tedy silně oslabil dobře fungující   vat „konkurenceschopnost“).
          dých, nekvalifikovaných pracovníků. Za současné   systémy sociálních partnerů tím, že by tato úloha
          situace panující na trhu práce je toto škodlivé.  byla sociálním partnerům odebrána.  Odůvodnění:
            Tyto ukazatele mohou ve skutečnosti dále    Vždy by měla být respektována národní    Souhlasíme s tím cílem, aby národní zákono-
          prohlubovat mzdové rozdíly mezi jednotlivými   legislativa.            dárci a/nebo sociální partneři zajistili národní
          zeměmi. Některé země, které mají zavedenou                             rámce umožňující nastavování zákonných mini- TEXT: VÁCLAV STÁREK, ZDROJ: HOTREC
          legislativu upravující minimální mzdu, splňují   Článek 4/2 – Podpora kolektivního vyjedná-   málních mezd a jejich pravidelné aktualizování
          kritérium 60% střední mzdy. Výše hodinové    vání o nastavení výše mezd  na základě jasných a stabilních kritérií. Veškerá
          minimální mzdy však činí pouze několik eur,    Odkaz na 70% cíl by měl být vypuštěn.  kritéria by měla být posuzována dle konkrétní
          protože úroveň mezd je v dané zemi velmi nízká.    Tento článek, tak jak jej navrhuje Evropská   národní situace.
          Přitom by některé jiné členské státy, které mají   komise, přímo zasahuje do vnitrostátních





         HOSPODÁŘSKÁ KOMORA K RŮSTU

         MINIMÁLNÍ MZDY: NÁVRHY ČSSD NA VYŠŠÍ

         PLATY VE VEŘEJNÉ SFÉŘE A RŮST MINIMÁLNÍ


         MZDY POPÍRAJÍ EKONOMICKOU REALITU



          Plošný růst mezd ve veřejném sektoru od ledna o 3000 Kč, jak navrhla sociální demokracie, by znamenal
          nebezpečné prohloubení současného rozdílu mezi platy ve veřejné sféře a soukromém sektoru. Skokový plošný
          růst platů jednak prohloubí rozpočtový schodek a také omezí konkurenceschopnost soukromých firem.

          Růst minimální mzdy na rovných 18 000 Kč   například byrokratického aparátu a úředníků.   další tlak na jejich konkurenceschopnost.
          by podle propočtů Hospodářské komory zvedl   Je také otázkou, zda si náš výrazně schodkový   „Jsou to přitom právě podnikatelé, kteří svými
          mzdové náklady na jednoho zaměstnance pobí‑   rozpočet může dovolit ještě další takový výdaj.   daněmi a odvody celý státní aparát financují.
          rajícího nejnižší výdělek o 45 000 Kč ročně.   Plošný růst platů by vyšel státní kasu na více   Zaměstnanci veřejného sektoru by – stejně jako
          Plány sociálních demokratů jsou podle ní   než 25 miliard korun,“ upozorňuje prezident   podnikatelé a jejich zaměstnanci – měli dýchat   TEXT: VÁCLAV STÁREK, ZDROJ: HK ČR
          odtržené od ekonomické reality.    Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.  s českou ekonomikou. Není třeba rozevírat nůžky
           „Nerozporujeme fakt, že inflace v tuzem‑  Hospodářská komora zároveň připomíná, že   mezi již dnes vyššími platy ve veřejném sektoru
          sku roste a že řada státních zaměstnanců si   v době, kdy se čeští zaměstnavatelé potýkají s ne‑   a nižšími mzdami v soukromé sféře, která platy
          vyšší výdělky zaslouží. Opět je tu ale problém   dostatkem lidí a výrazným zdražováním vstupů,   neupravuje podle fáze volebního cyklu, ale na
          plošnosti bez ohledu na reálnou produktivitu   znamená jakýkoliv růst platů ve veřejné sféře   základě produktivity práce,“ dodává Dlouhý.
       6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13