Page 11 - AHR zpravodaj 05-2021
P. 11

ROZHOVOR



       na putování po památkách a městech střední   vou turistiku, tedy lákat do Prahy konání akcí   přidanou hodnotu ani užitek. Prostředky
       Evropy, nebo raději zvolí aktivní dovolenou   s vysokou přidanou hodnotou. Mojí osobní   utracené u českých živnostníků sice následně
       u moře anebo v přírodě.            ambicí je do Prahy dostat významné perio‑  pomohou státnímu rozpočtu, nicméně s ohle‑
                                          dicky se opakující akce, například sportovní,   dem na způsob nastavení rozpočtového určení
       S příchodem podzimu nelze vyloučit   nebo dát podporu nadlokálním významným   daní jsou pro Prahu z fiskálního pohledu spíše
       možnost, že nastoupí nová vlna epidemie   kulturním akcím.             minusem. Z pohledu sociálního vidíme, jak
       a celý krizový scénář se bude opakovat. Jak je                         problematické je provozování ubytovacího
       na tuto variantu hlavní město připraveno?  Jaký vliv by podle vás mělo na podobu   zařízení hotelového typu v rámci klasického
       Jsme připraveni činit veškeré nutné kroky,   cestovního ruchu v Praze citelnější zvýšení   bytového objektu, kde většina obyvatel byty
       které obyvatelům a podnikatelům pomohou   místních poplatků za ubytování? Uvažuje   využívá pro trvalé bydlení.
       vypořádat se s další vlnou pandemie. Nástroje   Magistrát o této variantě?
       tedy budou v obdobné podobě jako jsme vy‑  Pokud mluvíme o zvýšení sazby místního   Pokročilo hlavní město na poli digitalizace
       užívali v posledním roce a půl. S jednotlivými   poplatku, je to jedna z variant, jak cílit právě   ve sběru dat o návštěvnících Prahy
       svazy jsme diskutovali i jakýsi krizový režim   v Praze na kvalitnější turisty. V případě zvý‑  a jejich nákupních zvyklostech? Jsou data
       fungování v případě vyšších čísel nakažených.   šeného poplatku bychom rádi tyto vybrané   k dispozici podnikatelům?
       Čemu bychom se rádi vyhnuli, jsou opětovné   prostředky vraceli zpět do podpory onoho   Ano, městská společnost Prague City Tourism
       plošné lockdowny všeho, ze kterých bychom   chtěného turismu v Praze. Je třeba si uvědo‑  navázala spolupráci se společností Mastercard
       se, obávám, již nemuseli rozvolnit. Proto   mit, že v rámci výše ubytovacího poplatku je   a získali jsme velmi kvalitní datové sady popi‑
       budeme v případě vysokých čísel apelovat na   Praha v tomto ohledu jednou z nejlevnějších   sující spotřební chování turistů podle jednotli‑
       vládu, aby nešla do roviny plošných uzávěr,   destinací vůbec v rámci hlavních měst Evropy.  vých národností. Vše bude využito do podzim‑
       ale nastavení a dodržování a jasných pravidel,                         ní propagační kampaně. Zároveň je však třeba
       což je i model, který se osvědčil v některých   Co si myslíte o ubytování v soukromí,   uvést, že data patří společnosti Mastercard,
       okolních zemích.                   respektive poskytování ubytovací služby   kde jsme vázáni smluvní dohodou, tudíž pub‑
                                          v bytech? Plánuje město případnou   likace dat z naší strany bohužel není možná.
       Před pandemií se o Praze často hovořilo   regulaci, kolik přináší projekt Airbnb do
       v souvislosti s tzv. overtourismem.   městské pokladny formou ubytovacích   Jak si představujete efektivní cestu
       Existuje plán, jak se do budoucna s tímto   poplatků? Provádí se kontroly jako   spolupráce hlavního města s podnikateli
       fenoménem dlouhodobě vyrovnat?     v hromadných ubytovacích zařízeních   v ubytovacích a stravovacích službách?
       Tento trend byl do jisté míry velmi úzce   i u poskytovatelů Airbnb na správnost   Myslím, že stejně, jak jsme ji měli možnost
       spojen s fenoménem Airbnb, kdy byla Praha   odvodu částek tvořených z počtu klientů,   vnímat na platformě Poradní ekonomické
       vyhledávaným městem pro skupiny mládeže   tedy ubytovacích poplatků?   skupiny Magistrátu hlavního města Prahy.
       s cílem navštívit ji jako večírkovou destinaci.   V tuto chvíli nedokážu uvést přesná čísla,   Upřímně si moc nedovedu představit, že by
       V našich úvahách se budeme do budoucna   nicméně to je dlouhodobý problém také u dis‑  mohla podobná spolupráce fungovat diame‑
       snažit lákat turisty s „vyšší přidanou hod‑  kuze ohledně přínosů těchto platforem. Pro‑  trálně lépe. Funkční spolupráce je o kontinu‑
       notou“ – například podzimní propagační   tože městu neodvádějí téměř žádné poplatky   álním dialogu a hledání kompromisů s míst‑
       kampaň bude cílit na turistickou skupinu   a neposkytují data o ubytovaných hostech, lze   ními obyvateli v turisticky exponovaných
       cestujících ve věku 30–55 let ze zemí jako   skutečný počet lidí využívajících tyto služby   lokalitách. Město jako takové by mělo mít roli
       Německo, Polsko Nizozemsko, Belgie, Ra‑  pouze odhadovat. Je bohužel smutná pravda,   moderátora a udávat vizi a směr podnikatelům
       kousko, Španělsko, Francie, Itálie a Švédsko.   že turisté, kteří si rezervují ubytování na   v cestovním ruchu. Mojí ambicí jako politika
       Cílem je dlouhodobě podporovat kongreso‑  těchto platformách, bohužel nepřinášejí městu   je právě hledání této křehké rovnováhy.



















                                                                                                                  TEXT: VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV MHMP

















                                                                                                                 9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16