Page 11 - AHR zpravodaj 05-2021
P. 11
ROZHOVOR
na putování po památkách a městech střední vou turistiku, tedy lákat do Prahy konání akcí přidanou hodnotu ani užitek. Prostředky
Evropy, nebo raději zvolí aktivní dovolenou s vysokou přidanou hodnotou. Mojí osobní utracené u českých živnostníků sice následně
u moře anebo v přírodě. ambicí je do Prahy dostat významné perio‑ pomohou státnímu rozpočtu, nicméně s ohle‑
dicky se opakující akce, například sportovní, dem na způsob nastavení rozpočtového určení
S příchodem podzimu nelze vyloučit nebo dát podporu nadlokálním významným daní jsou pro Prahu z fiskálního pohledu spíše
možnost, že nastoupí nová vlna epidemie kulturním akcím. minusem. Z pohledu sociálního vidíme, jak
a celý krizový scénář se bude opakovat. Jak je problematické je provozování ubytovacího
na tuto variantu hlavní město připraveno? Jaký vliv by podle vás mělo na podobu zařízení hotelového typu v rámci klasického
Jsme připraveni činit veškeré nutné kroky, cestovního ruchu v Praze citelnější zvýšení bytového objektu, kde většina obyvatel byty
které obyvatelům a podnikatelům pomohou místních poplatků za ubytování? Uvažuje využívá pro trvalé bydlení.
vypořádat se s další vlnou pandemie. Nástroje Magistrát o této variantě?
tedy budou v obdobné podobě jako jsme vy‑ Pokud mluvíme o zvýšení sazby místního Pokročilo hlavní město na poli digitalizace
užívali v posledním roce a půl. S jednotlivými poplatku, je to jedna z variant, jak cílit právě ve sběru dat o návštěvnících Prahy
svazy jsme diskutovali i jakýsi krizový režim v Praze na kvalitnější turisty. V případě zvý‑ a jejich nákupních zvyklostech? Jsou data
fungování v případě vyšších čísel nakažených. šeného poplatku bychom rádi tyto vybrané k dispozici podnikatelům?
Čemu bychom se rádi vyhnuli, jsou opětovné prostředky vraceli zpět do podpory onoho Ano, městská společnost Prague City Tourism
plošné lockdowny všeho, ze kterých bychom chtěného turismu v Praze. Je třeba si uvědo‑ navázala spolupráci se společností Mastercard
se, obávám, již nemuseli rozvolnit. Proto mit, že v rámci výše ubytovacího poplatku je a získali jsme velmi kvalitní datové sady popi‑
budeme v případě vysokých čísel apelovat na Praha v tomto ohledu jednou z nejlevnějších sující spotřební chování turistů podle jednotli‑
vládu, aby nešla do roviny plošných uzávěr, destinací vůbec v rámci hlavních měst Evropy. vých národností. Vše bude využito do podzim‑
ale nastavení a dodržování a jasných pravidel, ní propagační kampaně. Zároveň je však třeba
což je i model, který se osvědčil v některých Co si myslíte o ubytování v soukromí, uvést, že data patří společnosti Mastercard,
okolních zemích. respektive poskytování ubytovací služby kde jsme vázáni smluvní dohodou, tudíž pub‑
v bytech? Plánuje město případnou likace dat z naší strany bohužel není možná.
Před pandemií se o Praze často hovořilo regulaci, kolik přináší projekt Airbnb do
v souvislosti s tzv. overtourismem. městské pokladny formou ubytovacích Jak si představujete efektivní cestu
Existuje plán, jak se do budoucna s tímto poplatků? Provádí se kontroly jako spolupráce hlavního města s podnikateli
fenoménem dlouhodobě vyrovnat? v hromadných ubytovacích zařízeních v ubytovacích a stravovacích službách?
Tento trend byl do jisté míry velmi úzce i u poskytovatelů Airbnb na správnost Myslím, že stejně, jak jsme ji měli možnost
spojen s fenoménem Airbnb, kdy byla Praha odvodu částek tvořených z počtu klientů, vnímat na platformě Poradní ekonomické
vyhledávaným městem pro skupiny mládeže tedy ubytovacích poplatků? skupiny Magistrátu hlavního města Prahy.
s cílem navštívit ji jako večírkovou destinaci. V tuto chvíli nedokážu uvést přesná čísla, Upřímně si moc nedovedu představit, že by
V našich úvahách se budeme do budoucna nicméně to je dlouhodobý problém také u dis‑ mohla podobná spolupráce fungovat diame‑
snažit lákat turisty s „vyšší přidanou hod‑ kuze ohledně přínosů těchto platforem. Pro‑ trálně lépe. Funkční spolupráce je o kontinu‑
notou“ – například podzimní propagační tože městu neodvádějí téměř žádné poplatky álním dialogu a hledání kompromisů s míst‑
kampaň bude cílit na turistickou skupinu a neposkytují data o ubytovaných hostech, lze ními obyvateli v turisticky exponovaných
cestujících ve věku 30–55 let ze zemí jako skutečný počet lidí využívajících tyto služby lokalitách. Město jako takové by mělo mít roli
Německo, Polsko Nizozemsko, Belgie, Ra‑ pouze odhadovat. Je bohužel smutná pravda, moderátora a udávat vizi a směr podnikatelům
kousko, Španělsko, Francie, Itálie a Švédsko. že turisté, kteří si rezervují ubytování na v cestovním ruchu. Mojí ambicí jako politika
Cílem je dlouhodobě podporovat kongreso‑ těchto platformách, bohužel nepřinášejí městu je právě hledání této křehké rovnováhy.
TEXT: VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV MHMP
9