Page 14 - AHR04/2021
P. 14

HOTEL/PENZION


          WHO IS WHO                                ROZPAČITÉ PROBOUZENÍ

                                                    INCOMINGOVÉHO
          MISCHA
          ČECH                                      CESTOVNÍHO RUCHU
          BÓNOVÁ
          Holka ze Slovenska                        Turistů ze zahraničí v druhém kvartálu letošního roku oproti
          na Šumavě se zastáv-                      loňsku přibylo, stále se však jedná o zlomek objemu z období
          kou v Sydney. Nejen                       před pandemií.
          vzdělaní v hoteliérství,
          ale i odhodlaní růst                      V dubnu, květnu a červnu Česko podle   lém roce k největšímu útlumu. Zde uveďme
          ji odválo na 9 let do                     dat Českého statistického úřadu navští-  především Španělsko s více než čtyřná-
          Sydney. Chvíli tam působila v Hiltonu a svoje   vilo 222 498 zahraniční hostů, což je   sobným nárůstem objemu příjezdů. Je
          manažerské zkušenosti prohloubila v „high -end“   o 78 % více než ve stejném období v roce   třeba ovšem podotknout, že v absolut-
          restauračním zařízení Rockpool Bar & Grill na   2020. Oproti roku 2019 je to však stále   ním srovnání nedosahuje celý zbytek
          pozici Bar Manager. Život u oceánu jí pomohl   více než 90% propad; tehdy do Česka   Evropy ani součtu návštěvnosti Německa
          přehodnotit priority a vztah k přírodě, přičemž   dorazily bezmála tři miliony hostů.  a Slovenska. Vyjma Polska se počty příjezdů
          zkušenosti získané v Sydney nyní využívá při   Znatelný nárůst návštěvnosti vzhledem   z jednotlivých zemí pohybovaly pouze ve
          vedení Penzionu Frymburk na břehu Lipna.   k roku 2020 je nicméně i tak úspěchem,    čtyřciferných číslech. Podobně je tomu
          S manželem má stejný cíl, a to poskytnout   s ohledem na skutečnost, že protiepi-  i v případně Spojených států, kde sledujeme
          hostům na co nejvyšší úrovni služby založené na   demická opatření byla v daném období   stejný trend jako u evropských zemí – ci-
          udržitelnosti. Každý rok překvapují stálé hosty   srovnatelná s rokem předchozím a Česko   telný nárůst (z 1 100 na 4 600), ovšem ve
          změnami, o kterých jsou přesvědčeni, že pomá-  si procházelo mimořádně těžkým obdo-  srovnání s obdobím před pandemií je to
          hají přírodě – ekologická drogerie, „zero waste“   bím z hlediska šíření nákazy. Situaci navíc   s 2,6 % pouze zlomek původního objemu.
          hospodaření a příprava kvalitní neprocesované   pomáhal zlepšit i domácí cestovní ruch,   Kde naopak nelze v praxi mluvit o re-
          stravy. Při klimatických změnách, které se ve   jehož objem meziročně vzrostl dokonce   levantním nárůstu, jsou asijské země. Ať
          světě dějí, je pro ně důležité ukázat hostům, že   o necelých 140 %.      už se jedná o Čínu, Japonsko, Jižní Koreu
          to jde i jinak – uctivěji k přírodě. Každý z nás   Pokud jde o jednotlivé národnosti, nej-   či Tchaj -wan, ve všech případech zůstal
          má možnost změnit věci k lepšímu a někdy stačí   více návštěvníků dorazilo z Německa,   v uplynulém čtvrtletí objem příjezdů
          být jenom příkladem. I o tom je jejich přístup   Nicméně ve srovnáním s rokem 2020 je   z těchto zemí zcela marginální. Čísla jsou
          k provozovaní Penzionu Frymburk.          v jejich případě nárůst nevýrazný – letos   to dvou, maximálně tříciferná.
                                                    jich do Česka zavítalo 57 000, v roce 2020   Vývoj ve druhém čtvrtletí ve srovnání
                                                    pak 50 000. Na nárůstu incomingového   s loňským rokem ukázal, že navzdory
          PETR MAREK                                cestovního ruchu se podíleli zejména   setrvávající pandemii lze cestovní ruch
          Petr je hoteliérem tělem i duší. Svou dráhu   Slováci, jichž v tomto období dorazi-  v omezené míře díky očkování a rozšíře-
          v tomto oboru nastartoval na pozici F & B   lo 53 000 oproti 30 000 v roce 2020.   ným možnostem testování oživit. S ohle-
          manažera renomované pražské restaurace,   V celkovém srovnání jsou tak v těsném   dem na červencové spuštění projektu ze-
          po několika letech ho však kroky zavedly do   závěsu za hosty z Německa a s 27 % jsou   lených evropských certifikátů a stoupající
          Rakouska, kde pracoval v hotelu Bristol. Po   národností zdaleka nejvíce se blížící před-  proočkovanosti populace lze předpokládat,
          návratu do Česka nejprve působil v pražském   pandemickým hodnotám návštěvnosti.   že nehledě na závažnost pandemie se již
          Hiltonu, podílel se na otevření hotelu Aria   V absolutních číslech zaznamenal výrazný   objem příjezdů již snižovat nebude, spíše
          a následně i hotelu Mandarin Otiental, jehož se   nárůst také incoming z Polska, který byl   naopak. Na druhou stranu je třeba říci, že
          stal ředitelem. Tři roky vedl také hotel Le Palais,   více než dvojnásobný.  i přes letošní nárůst jsou v absolutní rovině
          posléze ovšem přijal další výzvu a nastoupil    Všeobecným trendem je pozvolné oživo-   dosavadní čísla stále zoufale nízká a domá-
          na pozici ředitele resort hotelu Velaa Private   vání cestovního ruchu v Evropě, vrací se   cí cestovní ruch úbytek turistů ze zahraničí
          Island na Maledivách, tedy jednoho z nejlu-   postupně hosté i ze zemí, kde došlo v minu-   ani zdaleka kompenzovat nemůže.
          xusnějších soukromých ostrovů světa. Když se
          pustí do nového projektu, slovo „nejde“ pro   Příjezdy zahraničních hostů z vybraných zemí ve druhém čtvrtletí – meziroční srovnání
          něj neexistuje. Nyní s kolegou Dietmarem                            2021           2020           2019
          Trimmelem rozvíjí poradensko -provozní      Německo                57 396         50 141        565 381
          společnost Encore Hospitality, kterou společně   Slovensko         53 065         30 213        198 375
          založili. Dohromady nastřádali více než 50 let   Polsko             19 857         8 030        185 057
          zkušeností s managementem hotelů na nejvyšší   Rakousko              9 131         6 758         79 749
          úrovni, které předávají dál malým i velkým   Ukrajina                8 271         3 200         68 236
          hotelům. Jejich cílem je objevit v každém z nich   Itálie           7 289          2 169         101 681
        TEXT: DAVID HLOCH / FOTO: ARCHIV  v zařízení poskytují-  Spojené státy americké   4 641   1 058   178 483   TEXT: DAVID HLOCH, ZDROJ DAT: ČSÚ
                             jejich skrytý poten-
                                                                                                           85 497
                                                                                             1 743
                                                      Francie
                                                                              6 575
                             ciál a proměnit ho
                                                                               5 616
                                                      Maďarsko
                                                                                                           48 922
                                                                                             2 610
                             cí unikátní zážitky,
                                                                                              702
                                                                              3 957
                                                      Španělsko
                                                                                                           63 595
                             věnují se proto všem
                                                                              3 568
                                                                                             1 709
                                                                                                           147 013
                                                      Rusko
                             aspektům provozu
                                                                                                           116 570
                                                                                             1 162
                                                                              3 087
                                                      Spojené království
                             i otevření hotelů
                                                                                              228
                                                      Korejská republika
                                                                                710
                                                                                                          109 785
                             od marketingu
                                                                                 82
                                                      Tchaj-wan
                                                                                               48
                                                                                                           46 012
                             gastronomii.
       12                    přes design až po        Čínská lidová republika   434           324         183 878
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19