Page 8 - AHRzpravodaj_0322
P. 8
AKTUÁLNĚ
předloží Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, bydlení. Takovýmto způsobem by nevznikala Důvody navrhovaných změn:
jehož zkrácenou verzi vám pro informaci zbytečná zátěž či omezení v místech, kde jich 4. 3. 1 / Zhodnocení platného právního stavu:
předkládáme níže. není třeba, ale došlo by k cílenému zásahu Nyní účinná právní úprava nereflektuje spo-
Nyní platná úprava poskytuje pouze v autonomně určených lokalitách. lečenské změny nastalé po jejím přijetí, mezi
nedostačující a mnohdy nejasnou a vzájemně 4. 1. 3 / Jiné možnosti úpravy: něž patří právě rozvoj poskytování ubytování
nekompatibilní regulaci, která zapříčiňuje, že Dalším z možných způsobů regulace posky- v prostorách určených k trvalému bydlení.
se podnikání spočívající v poskytování ubyto- tování krátkodobých ubytování je zavedení Nyní tak může vznikat absurdní situace, kdy
vání zpravidla prostřednictvím internetových povinnosti registrace subjektů provozujících bude vlastník na základě živnosti Ubytovací
platforem často uskutečňuje v rámci tzv. šedé takovou činnost či registrace jednotlivých pro- služby poskytovat podnikatelským způso-
ekonomiky. Navrhovaná novela tak komplex- vozoven. Tato možnost je nyní využívána v ně- bem v souladu se Živnostenským zákonem
ně a systematicky řeší danou problematiku kolika evropských metropolích. V právních ubytování ve stavbách pro bydlení a rodin-
z pohledu práva stavebního, živnostenského řádech evropských států se dále setkáváme nou rekreaci, čímž se však bude dopouštět
i občanského a vytváří funkční právní rámec s regulací spočívající v: limitaci počtu dnů či přestupku podle Stavebního zákona, neboť se
po podnikání v tomto odvětví. měsíců v roce, po které lze krátkodobé ubyto- nejedná o stavbu ubytovacího zařízení dle § 2
S ohledem na výše uvedené navrhujeme: vání poskytovat, zákazu pronájmu celých bytů odst. c) vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných
4. 1. / Novelizaci ust. § 18 odst. 4 Živnos‑ v rezidenčních zónách, omezení počtu ubyto- požadavcích na využívání území.
tenského zákona („Obec může nařízením obce vaných osob apod. Způsob úpravy zavedením Uvedený rozpor vzniká, neboť předmětná
stanovit, že některé formy prodeje zboží nebo nové speciální registrační povinnosti nepo- právní úprava počítá se situací, kdy objekty
poskytování služeb prováděné mimo provo- važujeme za příliš vhodný, neboť povinnost určené k bydlení jsou nárazově, nepravidelně
zovnu jsou v obci nebo v její části zakázány.“) registrace podnikajících osob je již v českém či sezónně pronajímány jako forma přivýdělku
tak, že za slovo „provozovnu“ se doplňují slova právním řádu zavedena ve formě IČO i pro jejich vlastníka, případně kdy je toliko menší
„a provozování ubytovacích služeb v byto‑ provozovny, živnostenského oprávnění atd. část daného objektu (např. jeden pokoj v ro-
vých domech, rodinných domech nebo ve Zvláštní registrační povinnost u poskytovatelů dinném domě) předmětem nájmu. V těchto
stavbách pro rodinnou rekreaci“. ubytování by také mohla být považována za případech skutečně není na místě závěr o změ-
Důvody navrhovaných změn: diskriminační, protože zavádí novou povin- ně účelového určení bytu nebo domu.
4. 1. 1 / Zhodnocení platného právního stavu: nost jen jednomu druhu podnikání. Předpisy stavebního práva odlišují určenost
Současná ekonomická realita, kdy se většina 4. 2. / Novelizaci ust. § 3 odst. 3 písm. ah) budovy k ubytování a k bydlení. V soula-
poskytování krátkodobého ubytování nachází Živnostenského zákona (Živností dále není: du s judikaturním výkladem považujeme
v tzv. šedé zóně, znamená, že nyní neexistuje pronájem nemovitostí, bytů a nebytových za správné rozlišení těchto pojmů tak, že
žádný účinný právní nástroj regulace těchto prostor,) tak, že za slovo „prostor“ se doplňuje bydlením je uspokojování sociální potřeby
činností. Dochází tak k poskytování ubytová- „s výjimkou poskytování krátkodobých, opa‑ člověka ohledně pocitu bezpečí, soukromí,
ní jako v případě ubytoven či hotelů, ale na kovaných pronájmů (ubytovacích služeb)“. relaxace, znalosti prostředí a sociálních vazeb
rozdíl od těchto etablovaných poskytovatelů Důvody navrhovaných změn: (bytová potřeba). Oproti tomu ubytování
zpravidla absentuje dodržování předpisů na 4. 2. 1 / Zhodnocení platného právního stavu: slouží k uspokojování potřeby přechodného
ochranu spotřebitele a ochranu osobních úda- Nyní platná úprava neobsahuje dostatečně místa pobytu, kdy nedochází k vytváření
jů, předpisů cizineckého práva, bezpečnost- jasná pravidla pro jednoznačné určení, že opa- sociálního prostředí jako v případě bydlení.
ních a hygienických předpisů, úpravy daní, kované, krátkodobé pronájmy uskutečňované Uvedené rozdíly s sebou nesou konsekvence
evidence tržeb, předpisů o nakládání s odpady za účelem dosažení zisku (tedy poskytování v podobě rozdílných požadavků na veřejnou
a o tzv. koncesionářských poplatcích. Nadto ubytování) jsou živností, resp. současná úprava infrastrukturu apod.
dochází z důvodu absence funkčních nástrojů připouští i argumenty pro opačné tvrzení. 4. 3. 2 / Nezbytnost a odůvodnění navrhované
regulace k neustálému snižování dostupnosti Hranice pro rozlišení, kdy se jedná o proná- právní úpravy:
bydlení pro občany obcí a nežádoucím změ- jem, který není živností a kdy se již o živnost Navrhovaná úprava vytváří soulad mezi před-
nám charakteru rezidenčních zón těchto obcí. jedná, je značně neostrá. pisy živnostenskými a dalšími veřejnopráv-
4. 1. 2 / Nezbytnost a odůvodnění navrho‑ 4. 2. 2 / Nezbytnost a odůvodnění navrhované ními (zejména stavebněprávními) předpisy
vané právní úpravy: právní úpravy: vztahujícími se k dané problematice. Novela
Touto novelizací by byl stanoven zákonný Navrhovaná novelizace má za cíl vyřešit výše reaguje na společenský vývoj, ke kterému
podklad, na jehož základě a v jeho mezích by nastíněný problém, tedy postavit na jisto, že došlo od přijetí živnostenského zákona a na
obce byly oprávněny vydávat prováděcí právní z pohledu Živnostenského zákona je poskyto- něj navazujících právních předpisů. Mezi tyto
předpisy. Došlo by tedy k rozšíření současného vání krátkodobých, opakovaných pronájmů společensko -ekonomické změny patří vytvo-
modelu regulace prodeje zboží a poskytování (které jsou Občanským zákoníkem kvalifi- ření značného množství případů podnikání
služeb mimo provozovnu (podomní prodej) kovány jako ubytování) za splnění dalších poskytováním krátkodobých opakovaných
i na krátkodobá ubytování poskytovaná v by- definičních podmínek živností. pronájmů bytů určených k bydlení, a to ze-
tových domech, rodinných domech nebo ve 4. 3. / Novelizaci přílohy č. 4 nařízení vlády jména v souvislosti se vznikem internetových
stavbách pro rodinnou rekreaci. č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jed- platforem, které se na zprostředkování tohoto
Jako vhodný model se jeví zákonné zmocně- notlivých živností tak, že u činnosti 55 Ubyto- typu ubytování specializují.
ní k vydávání jednotlivých nařízení obcím vací služby se v obsahové náplni oboru a čin- Druhá věta obsahové náplně („V případě
jakožto jednomu ze subjektů veřejné správy, nosti v první větě za slovo „rekreaci“ doplňují ubytování v bytových domech, rodinných
který má nejblíže k občanovi. Lze se do- slova „za podmínky, že jsou podle zvlášt‑ domech nebo ve stavbách pro rodinnou rekre-
mnívat, že je to právě obec, která je nejlépe ních předpisů k ubytování určeny“ a druhá aci s kapacitou do 10 lůžek [včetně přistýlek]
schopna reflektovat požadavky urbanistické, věta se zrušuje. Nově by tak obsahová náplň podávání snídaní ubytovaným hostům.“) se
sociální, kulturní a ekonomické, které se na činnosti Ubytovací služby zněla „Poskytová- v praxi ukazuje být problematickou, neboť je
jejím území vytváří. Zvolená forma regula- ní ubytování ve všech ubytovacích zařízeních některými subjekty namítáno, že poskytování TEXT: VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV
ce vydáváním nařízení obce umožní oproti (například hotel, motel, kemp, ubytovna) ubytování bez dalšího živností (podnikáním)
centrálně přijímaným opatřením zavedení a v bytových domech, rodinných domech nebo není, ale že živností se takové jednání stává
omezení pouze tam, kde na nich vzniká ve stavbách pro rodinnou rekreaci za podmínky, až podáváním snídaní ubytovaným hostům.
společenský konsenzus, jako jsou obce či jejich že jsou podle zvláštních předpisů k ubytování Z tohoto důvodu je navrhováno odstranění
části, kde je přítomný nedostatek dostupného určeny.“ uvedené věty.
6