Page 8 - AHRzpravodaj_0322
P. 8

AKTUÁLNĚ



          předloží Ministerstvu pro místní rozvoj ČR,   bydlení. Takovýmto způsobem by nevznikala   Důvody navrhovaných změn:
          jehož zkrácenou verzi vám pro informaci   zbytečná zátěž či omezení v místech, kde jich   4. 3. 1 / Zhodnocení platného právního stavu:
          předkládáme níže.                  není třeba, ale došlo by k cílenému zásahu   Nyní účinná právní úprava nereflektuje spo-
           Nyní platná úprava poskytuje pouze   v autonomně určených lokalitách.  lečenské změny nastalé po jejím přijetí, mezi
          nedostačující a mnohdy nejasnou a vzájemně   4. 1. 3 / Jiné možnosti úpravy:  něž patří právě rozvoj poskytování ubytování
          nekompatibilní regulaci, která zapříčiňuje, že   Dalším z možných způsobů regulace posky-  v prostorách určených k trvalému bydlení.
          se podnikání spočívající v poskytování ubyto-  tování krátkodobých ubytování je zavedení   Nyní tak může vznikat absurdní situace, kdy
          vání zpravidla prostřednictvím internetových   povinnosti registrace subjektů provozujících   bude vlastník na základě živnosti Ubytovací
          platforem často uskutečňuje v rámci tzv. šedé   takovou činnost či registrace jednotlivých pro-  služby poskytovat podnikatelským způso-
          ekonomiky. Navrhovaná novela tak komplex-  vozoven. Tato možnost je nyní využívána v ně-  bem v souladu se Živnostenským zákonem
          ně a systematicky řeší danou problematiku   kolika evropských metropolích. V právních   ubytování ve stavbách pro bydlení a rodin-
          z pohledu práva stavebního, živnostenského   řádech evropských států se dále setkáváme   nou rekreaci, čímž se však bude dopouštět
          i občanského a vytváří funkční právní rámec   s regulací spočívající v: limitaci počtu dnů či   přestupku podle Stavebního zákona, neboť se
          po podnikání v tomto odvětví.      měsíců v roce, po které lze krátkodobé ubyto-  nejedná o stavbu ubytovacího zařízení dle § 2
          S ohledem na výše uvedené navrhujeme:  vání poskytovat, zákazu pronájmu celých bytů   odst. c) vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných
          4. 1. / Novelizaci ust. § 18 odst. 4 Živnos‑  v rezidenčních zónách, omezení počtu ubyto-  požadavcích na využívání území.
          tenského zákona („Obec může nařízením obce   vaných osob apod. Způsob úpravy zavedením   Uvedený rozpor vzniká, neboť předmětná
          stanovit, že některé formy prodeje zboží nebo   nové speciální registrační povinnosti nepo-  právní úprava počítá se situací, kdy objekty
          poskytování služeb prováděné mimo provo-  važujeme za příliš vhodný, neboť povinnost   určené k bydlení jsou nárazově, nepravidelně
          zovnu jsou v obci nebo v její části zakázány.“)   registrace podnikajících osob je již v českém   či sezónně pronajímány jako forma přivýdělku
          tak, že za slovo „provozovnu“ se doplňují slova   právním řádu zavedena ve formě IČO i pro   jejich vlastníka, případně kdy je toliko menší
          „a provozování ubytovacích služeb v byto‑  provozovny, živnostenského oprávnění atd.   část daného objektu (např. jeden pokoj v ro-
          vých domech, rodinných domech nebo ve   Zvláštní registrační povinnost u poskytovatelů   dinném domě) předmětem nájmu. V těchto
          stavbách pro rodinnou rekreaci“.   ubytování by také mohla být považována za   případech skutečně není na místě závěr o změ-
          Důvody navrhovaných změn:          diskriminační, protože zavádí novou povin-  ně účelového určení bytu nebo domu.
          4. 1. 1 / Zhodnocení platného právního stavu:  nost jen jednomu druhu podnikání.  Předpisy stavebního práva odlišují určenost
          Současná ekonomická realita, kdy se většina   4. 2. / Novelizaci ust. § 3 odst. 3 písm. ah)   budovy k ubytování a k bydlení. V soula-
          poskytování krátkodobého ubytování nachází   Živnostenského zákona (Živností dále není:   du s judikaturním výkladem považujeme
          v tzv. šedé zóně, znamená, že nyní neexistuje   pronájem nemovitostí, bytů a nebytových   za správné rozlišení těchto pojmů tak, že
          žádný účinný právní nástroj regulace těchto   prostor,) tak, že za slovo „prostor“ se doplňuje   bydlením je uspokojování sociální potřeby
          činností. Dochází tak k poskytování ubytová-  „s výjimkou poskytování krátkodobých, opa‑  člověka ohledně pocitu bezpečí, soukromí,
          ní jako v případě ubytoven či hotelů, ale na   kovaných pronájmů (ubytovacích služeb)“.  relaxace, znalosti prostředí a sociálních vazeb
          rozdíl od těchto etablovaných poskytovatelů   Důvody navrhovaných změn:  (bytová potřeba). Oproti tomu ubytování
          zpravidla absentuje dodržování předpisů na   4. 2. 1 / Zhodnocení platného právního stavu:  slouží k uspokojování potřeby přechodného
          ochranu spotřebitele a ochranu osobních úda-  Nyní platná úprava neobsahuje dostatečně   místa pobytu, kdy nedochází k vytváření
          jů, předpisů cizineckého práva, bezpečnost-  jasná pravidla pro jednoznačné určení, že opa-  sociálního prostředí jako v případě bydlení.
          ních a hygienických předpisů, úpravy daní,   kované, krátkodobé pronájmy uskutečňované   Uvedené rozdíly s sebou nesou konsekvence
          evidence tržeb, předpisů o nakládání s odpady   za účelem dosažení zisku (tedy poskytování   v podobě rozdílných požadavků na veřejnou
          a o tzv. koncesionářských poplatcích. Nadto   ubytování) jsou živností, resp. současná úprava   infrastrukturu apod.
          dochází z důvodu absence funkčních nástrojů   připouští i argumenty pro opačné tvrzení.   4. 3. 2 / Nezbytnost a odůvodnění navrhované
          regulace k neustálému snižování dostupnosti   Hranice pro rozlišení, kdy se jedná o proná-  právní úpravy:
          bydlení pro občany obcí a nežádoucím změ-  jem, který není živností a kdy se již o živnost   Navrhovaná úprava vytváří soulad mezi před-
          nám charakteru rezidenčních zón těchto obcí.  jedná, je značně neostrá.  pisy živnostenskými a dalšími veřejnopráv-
          4. 1. 2 / Nezbytnost a odůvodnění navrho‑  4. 2. 2 / Nezbytnost a odůvodnění navrhované   ními (zejména stavebněprávními) předpisy
          vané právní úpravy:                právní úpravy:                      vztahujícími se k dané problematice. Novela
          Touto novelizací by byl stanoven zákonný   Navrhovaná novelizace má za cíl vyřešit výše   reaguje na společenský vývoj, ke kterému
          podklad, na jehož základě a v jeho mezích by   nastíněný problém, tedy postavit na jisto, že   došlo od přijetí živnostenského zákona a na
          obce byly oprávněny vydávat prováděcí právní   z pohledu Živnostenského zákona je poskyto-  něj navazujících právních předpisů. Mezi tyto
          předpisy. Došlo by tedy k rozšíření současného   vání krátkodobých, opakovaných pronájmů   společensko -ekonomické změny patří vytvo-
          modelu regulace prodeje zboží a poskytování   (které jsou Občanským zákoníkem kvalifi-  ření značného množství případů podnikání
          služeb mimo provozovnu (podomní prodej)   kovány jako ubytování) za splnění dalších   poskytováním krátkodobých opakovaných
          i na krátkodobá ubytování poskytovaná v by-  definičních podmínek živností.  pronájmů bytů určených k bydlení, a to ze-
          tových domech, rodinných domech nebo ve   4. 3. / Novelizaci přílohy č. 4 nařízení vlády   jména v souvislosti se vznikem internetových
          stavbách pro rodinnou rekreaci.    č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jed-   platforem, které se na zprostředkování tohoto
          Jako vhodný model se jeví zákonné zmocně-  notlivých živností tak, že u činnosti 55 Ubyto-   typu ubytování specializují.
          ní k vydávání jednotlivých nařízení obcím   vací služby se v obsahové náplni oboru a čin-  Druhá věta obsahové náplně („V případě
          jakožto jednomu ze subjektů veřejné správy,   nosti v první větě za slovo „rekreaci“ doplňují   ubytování v bytových domech, rodinných
          který má nejblíže k občanovi. Lze se do-  slova „za podmínky, že jsou podle zvlášt‑  domech nebo ve stavbách pro rodinnou rekre-
          mnívat, že je to právě obec, která je nejlépe   ních předpisů k ubytování určeny“ a druhá   aci s kapacitou do 10 lůžek [včetně přistýlek]
          schopna reflektovat požadavky urbanistické,   věta se zrušuje. Nově by tak obsahová náplň   podávání snídaní ubytovaným hostům.“) se
          sociální, kulturní a ekonomické, které se na   činnosti Ubytovací služby zněla „Poskytová-  v praxi ukazuje být problematickou, neboť je
          jejím území vytváří. Zvolená forma regula-  ní ubytování ve všech ubytovacích zařízeních   některými subjekty namítáno, že poskytování  TEXT: VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV
          ce vydáváním nařízení obce umožní oproti   (například hotel, motel, kemp, ubytovna)   ubytování bez dalšího živností (podnikáním)
          centrálně přijímaným opatřením zavedení   a v bytových domech, rodinných domech nebo   není, ale že živností se takové jednání stává
          omezení pouze tam, kde na nich vzniká   ve stavbách pro rodinnou rekreaci za podmínky,   až podáváním snídaní ubytovaným hostům.
          společenský konsenzus, jako jsou obce či jejich   že jsou podle zvláštních předpisů k ubytování   Z tohoto důvodu je navrhováno odstranění
          části, kde je přítomný nedostatek dostupného   určeny.“                uvedené věty.
       6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13