Page 6 - AHRzpravodaj_0322
P. 6

AKTUÁLNĚ


































           ZÁKON

           O CESTOVNÍM RUCHU –

           MÝTY A FAKTA




          Zákon o cestovním ruchu prosazují profesní organizace, zastupující tento obor již mnoho let
          a dosud zatím neúspěšně. Situace se nyní mění, ale přesto zatím není důvod k předčasnému nadšení.
          Pozitivní je, že vláda na doporučení HK ČR, AHR ČR, SOCR ČR a dalších organizací zařadila závazek
          k vytvoření zákona do svého vládního prohlášení.

          Na jaře tohoto roku byla vytvořena pracovní   který ještě není prodiskutován, a vytvářejí   především z úpravy fungující na Slovensku.
          skupina při Kolegiu ministra pro místní roz-  představy, že by podnikatelé měli do systému    2. Struktura destinačních managementů
          voj, která zahájila práci na přípravě věcného   přispívat povinně. To je samozřejmě nereálné.   (DMO) a jejich fungování
          záměru zákona práce. V této skupině je zapo-  Pro nás je tedy zásadní, aby vznikl systém na   Základ struktury DMO je téměř dokončená
          jena také AHR ČR. Co by měl zákon řešit?   základě dobrovolnosti, který by byl motivací   pilotní fáze certifikace DMO od CzT. Je třeba
          Zjednodušeně řečeno, měl by jasně definovat   pro podnikatele k zapojení a získání možnosti   předložit její současný stav a identifikovat,
          organizaci a koordinaci práce destinačních   rozhodovat o smysluplných projektech.  které oblasti je třeba změnit/dokončit. Z exis-
          společností a principy financování cestov-  V každém případě příprava zákona nebude vů-  tujících DMO zpětně definovat jejich velikost
          ního ruchu. Inspirací je několik modelů již   bec snadná, ale pokud se skutečně zapojí všichni   a výkonnost a odvodit z toho optimální
          vytvořených zákonů, včetně slovenského. To   uvedení aktéři, pak by mohla být přínosem pro   parametry pro vznik oblastí do zákona (počet
          jsou fakta. Pak je zde ještě několik zásadních   cestovní ruch. Pro informaci níže zasíláme naše   obcí, počet přenocování apod.).
          nejasností. Principem spolupráce jsou tři pilí-  společné stanovisko, které jsme vytvořili v rámci   Statut DMO určit jako „právnická osoba,
          ře – obce/kraje, dále stát a v neposlední řadě   platformy cestovního ruchu SOCR ČR.  založená dle tohoto zákona“.
          podnikatelé. Všichni jmenovaní by měli mít                             Odůvodnění:
          možnost zapojit se, rozhodovat a také financo-  NÁVRH ZÁKLADU MOŽNÉHO   Je třeba pragmaticky a jednoduše navázat
          vat činnost destinačních společností.  ŘEŠENÍ SE STRUČNÝM              na existující – tedy využít certifikace DMO
           Zatím ale není jasné, jak bude na podpoře   ODŮVODNĚNÍM               a nehledat nová řešení.
          cestovního ruchu participovat stát. Až dosud    1. Úvod                  3. Financování DMO –
          docházelo spíše ke snižování rozpočtu na   Je třeba vycházet z faktu, že zákon chce a potře-   část Obce (vybrané poplatky z pobytu)
          podporu marketingu destinací a agentura   buje drtivá většina subjektů z branže, a díky za-   Vstup obcí do DMO je dobrovolný a zájem
          CzechTourism má k dispozici letos 250 milio-   členění v programovém prohlášení vlády se nabí-   o zapojení by měl být zabezpečen přes finanč-
          nů Kč, což je méně než v loňském roce. Obce   zí jedinečná příležitost zákonnou úpravu pro-  ní a morální motivaci.
          by mohly využít část poplatků z ubytování   sadit, což se již v budoucnu nemusí opakovat.  Částečně dobrovolná je i výše příspěvku, který
          a vracet je zpět do podpory cestovního ruchu   Celý proces přijetí zákona je natolik zdlouhavý,   obec do DMO poskytne. Měla by být ale
          ve svých destinacích. To však je opět na roz-  že navrhované řešení musí být relativně jedno-   stanovena spodní/minimální úroveň, která je
          hodnutí zastupitelstev v rámci jejich samo-  duché a prosaditelné, protože jinak reálně hrozí   ekvivalentem 30 % (?) vybraných poplatků
          správné působnosti. Pak jsou zde podnikatelé,   neprojednání zákona v tomto volebním období.  z ubytování za minulé období. Vyšší příspěvek
          a právě zde přichází některé mýty. Bohužel,   Níže uvedený návrh tedy zcela záměrně není   ze strany obce je možný.
          jak se stává, se již někteří zástupci veřejné   „dokonalý“, ale reflektuje aktuální podmínky   Finanční motivace je dána skutečností, že obcí
          správy nechali slyšet v médiích o záměru,   v ČR a je předkládán jako realistický. Vychází   poskytnuté příspěvky budou ze strany státu
       4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11