Page 6 - AHRzpravodaj_0322
P. 6
AKTUÁLNĚ
ZÁKON
O CESTOVNÍM RUCHU –
MÝTY A FAKTA
Zákon o cestovním ruchu prosazují profesní organizace, zastupující tento obor již mnoho let
a dosud zatím neúspěšně. Situace se nyní mění, ale přesto zatím není důvod k předčasnému nadšení.
Pozitivní je, že vláda na doporučení HK ČR, AHR ČR, SOCR ČR a dalších organizací zařadila závazek
k vytvoření zákona do svého vládního prohlášení.
Na jaře tohoto roku byla vytvořena pracovní který ještě není prodiskutován, a vytvářejí především z úpravy fungující na Slovensku.
skupina při Kolegiu ministra pro místní roz- představy, že by podnikatelé měli do systému 2. Struktura destinačních managementů
voj, která zahájila práci na přípravě věcného přispívat povinně. To je samozřejmě nereálné. (DMO) a jejich fungování
záměru zákona práce. V této skupině je zapo- Pro nás je tedy zásadní, aby vznikl systém na Základ struktury DMO je téměř dokončená
jena také AHR ČR. Co by měl zákon řešit? základě dobrovolnosti, který by byl motivací pilotní fáze certifikace DMO od CzT. Je třeba
Zjednodušeně řečeno, měl by jasně definovat pro podnikatele k zapojení a získání možnosti předložit její současný stav a identifikovat,
organizaci a koordinaci práce destinačních rozhodovat o smysluplných projektech. které oblasti je třeba změnit/dokončit. Z exis-
společností a principy financování cestov- V každém případě příprava zákona nebude vů- tujících DMO zpětně definovat jejich velikost
ního ruchu. Inspirací je několik modelů již bec snadná, ale pokud se skutečně zapojí všichni a výkonnost a odvodit z toho optimální
vytvořených zákonů, včetně slovenského. To uvedení aktéři, pak by mohla být přínosem pro parametry pro vznik oblastí do zákona (počet
jsou fakta. Pak je zde ještě několik zásadních cestovní ruch. Pro informaci níže zasíláme naše obcí, počet přenocování apod.).
nejasností. Principem spolupráce jsou tři pilí- společné stanovisko, které jsme vytvořili v rámci Statut DMO určit jako „právnická osoba,
ře – obce/kraje, dále stát a v neposlední řadě platformy cestovního ruchu SOCR ČR. založená dle tohoto zákona“.
podnikatelé. Všichni jmenovaní by měli mít Odůvodnění:
možnost zapojit se, rozhodovat a také financo- NÁVRH ZÁKLADU MOŽNÉHO Je třeba pragmaticky a jednoduše navázat
vat činnost destinačních společností. ŘEŠENÍ SE STRUČNÝM na existující – tedy využít certifikace DMO
Zatím ale není jasné, jak bude na podpoře ODŮVODNĚNÍM a nehledat nová řešení.
cestovního ruchu participovat stát. Až dosud 1. Úvod 3. Financování DMO –
docházelo spíše ke snižování rozpočtu na Je třeba vycházet z faktu, že zákon chce a potře- část Obce (vybrané poplatky z pobytu)
podporu marketingu destinací a agentura buje drtivá většina subjektů z branže, a díky za- Vstup obcí do DMO je dobrovolný a zájem
CzechTourism má k dispozici letos 250 milio- členění v programovém prohlášení vlády se nabí- o zapojení by měl být zabezpečen přes finanč-
nů Kč, což je méně než v loňském roce. Obce zí jedinečná příležitost zákonnou úpravu pro- ní a morální motivaci.
by mohly využít část poplatků z ubytování sadit, což se již v budoucnu nemusí opakovat. Částečně dobrovolná je i výše příspěvku, který
a vracet je zpět do podpory cestovního ruchu Celý proces přijetí zákona je natolik zdlouhavý, obec do DMO poskytne. Měla by být ale
ve svých destinacích. To však je opět na roz- že navrhované řešení musí být relativně jedno- stanovena spodní/minimální úroveň, která je
hodnutí zastupitelstev v rámci jejich samo- duché a prosaditelné, protože jinak reálně hrozí ekvivalentem 30 % (?) vybraných poplatků
správné působnosti. Pak jsou zde podnikatelé, neprojednání zákona v tomto volebním období. z ubytování za minulé období. Vyšší příspěvek
a právě zde přichází některé mýty. Bohužel, Níže uvedený návrh tedy zcela záměrně není ze strany obce je možný.
jak se stává, se již někteří zástupci veřejné „dokonalý“, ale reflektuje aktuální podmínky Finanční motivace je dána skutečností, že obcí
správy nechali slyšet v médiích o záměru, v ČR a je předkládán jako realistický. Vychází poskytnuté příspěvky budou ze strany státu
4