Page 13 - AHRzpravodaj_0322
P. 13

REPORTÁŽ


       PŘÍBĚHY

       PRODÁVAJÍ


       Generální manažer společnosti
       Borský Gastro LADISLAV
       FLÍDR má na starosti čtyři
       restaurace v centru Prahy. Do
       společnosti nastoupil rok po
       oslavách milénia a svou práci
       neopustil ani při covidových
       omezeních gastro provozů.

       Je to srdcař, který si za dvacet jedna let v jedné
       firmě vytvořil se svými kolegy a pravidelnými hos-
       ty mnohdy tak blízké vztahy, že svou práci může
       nazývat rodinou. Rodák z Pardubic procestoval
       svět, vyzkoušel různé profese, v Řecku se oženil
       s Finkou a má jednoho syna, který studuje v USA.  Momentálně uzavřená restaurace U zlatého   patří v rámci Borský Gastro mezi priority. „Ob-
        Cítí se částečně Řekem, protože na otázku, ja-   hada portfolio Borský gastro uzavírá.  líbený model vyhlašování zaměstnance měsíce
       ké je jeho nejoblíbenější jídlo, odpovídá názvem   Všechny restaurace jsou primárně turistické.   je spojený s finanční odměnou, ale je hlavně
       tradičního řeckého pokrmu. Léta žil a pracoval   Poměr zahraniční a české klientely je 80 ku   motivačním oceněním a poděkováním za práci.
       na ostrově Kréta a řečtina patří mezi několik ci-   20 procentům. Pandemická opatření měla na   Cenu často předává někdo z celebrit,“ vysvětlu-
       zích jazyků, kterými plynně hovoří.  provozy neblahý vliv, s jejichž následky se spo-  je Ladislav. V rámci benefitů mají zaměstnanci
        Jeho cesta ke gastronomii začala právě v Řecku.   lečnost dosud vypořádává. Aktuálně je nejvíce   na obor gastronomie neobvykle široký sociální
       Po návratu do Čech se přihlásil do výběrového   trápí nedostatek kvalitního personálu. „Gastro-   program, ale také vzdělávání v oboru a školení
       řízení na manažera nově otevírané restaurace   nomie je o lidech. Od šéfkuchařů po číšníky, pro-   včetně jazykových kurzů.
       Svatý Václav na Václavském náměstí a pozici zís-   tože hosté vnímají kvalitu jídla stejně jako přístup   Gastronomické trendy se neustále mění
       kal. Najímala ho tehdy personální vedoucí a sou-   obsluhy,“ říká Ladislav a dodává: „Jsem na svoje   a vždycky je prostor se inspirovat a zlepšovat. Ob-
       časná místopředsedkyně představenstva společ-  lidi přísný, ale také umím ocenit, když se někdo   sluha s hosty komunikuje nejen o jídelním líst-
       nosti, paní Šárka Borská, s níž spolupracuje už   snaží. Nepotřebuju na place číšníky, kteří sice zna-   ku, a právě ty konverzace jsou důvodem, proč
       celé dvě dekády, a jak říká, skvěle se doplňují.  jí pravidla obsluhy, ale jsou arogantní, nevstřícní   se v restauracích hosté ze zahraničí cítí dobře.
        O pár let později společně otevřeli druhou res-   a úsměv je jim cizí. To budu mít radši někoho   V průběhu dne Ladislav několikrát projde
       tauraci skupiny Borský gastro a pojmenovali ji   bez oborového vzdělání, ale s nadšením a chutí se   placy všech restaurací, které jsou od sebe nedale-
       Restaurace Můstek. Je přímo naproti vstupu do   učit novým věcem. Ten krok navíc, který člověk   ko. Řeší aktuální situace s manažery jednotlivých
       metra Můstek a od Svatého Václava se liší nižší   udělá, se bohatě vrátí.“  podniků, komunikuje s číšníky a šéfkuchaři. Bě-
       kapacitou, interiérem a příběhem. Jejím masko-  Hodnocení aplikací jako je například   hem týdne má kalendář nabitý schůzkami s do-
       tem je kat Mydlář, který podle fiktivní tradice   TripAdvisor jsou běžnou součástí porad vedení   davateli a obchodními partnery. Podílí se na roz-
       pana Flídra procházel kdysi denně se sekyrou do   i schůzí s personálem. Recenze hostů jsou pod-  hodnutích týkajících se změn interiérů, jídelních
       práce právě kolem jejich restaurace. V kostýmu   nětem ke zlepšování provozu i práce obsluhy.   lístků a v neposlední řadě přijímacích řízení.
       kata teď hosty baví brigádníci a nikdo zatím   Komunikace a prezentace v online prostředí je   „Fluktuace zaměstnanců je v posledních měsí-
       o hlavu nepřišel.                  už léta nedílnou součástí chodu firmy. Fotky   cích skutečně velká, a tak není týden, abychom
        Když se přímo pod restaurací Svatý Václav   jídel se dlouhodobě řadí na přední místa v poč-   někoho nepřijímali nebo se s někým neloučili,“
       o pár let později uvolnil prostor k pronájmu, při-  tu zhlédnutí a jsou pro lidi důležitým faktorem   shrnuje personální stránku. „Věřím, že po letech
       byla do portfolia společnosti Borský gastro další   při rozhodování o výběru restaurace. Každá   v oboru mám čuch na lidi. Když mi někdo nese-
       provozovna. „Mít dvě české hospody pod sebou   z restaurací ve skupině má své sociální sítě a vě-  dí, a na tom se s personální vedoucí paní Borskou
       by nefungovalo, a tak jsme se rozhodli pro Itálii.   nuje jejich správě pozornost i investice. Webové   většinou shodneme, tak u nás ten člověk buď
       Je to lehké, dobré jídlo, které ocení i česká klien-  stránky zatím na své aktualizace čekají, protože   vůbec nenastoupí, nebo za pár týdnů odchází,“
       tela,“ vzpomíná Ladislav. „Stejně jako všechny   nejistá doba gastronomie pokračuje.  dodává.
       ostatní restaurace, má i tato svůj příběh, protože   „Sotva jsme se jakž takž vzpamatovali z pan-  Protože pracuje ve službách, je součástí jeho
       příběh prodává. Historikové sice skřípou zuby,   demie a omezení, musíme neustále reagovat na   pracovní náplně i společenská role. „K nám do
       ale Ristorante Italiano Buschetto založil korzár,   ceny dodavatelů a na základě toho měnit jídelní   restaurace chodí hodně celebrit z řad herců a spor-
       kterého v restauraci poznáte podle pirátského   lístky. Stále používáme provizorní, protože ceny   tovců. S mnohými se znám léta a jsme přátelé,
       klobouku na hlavě. Buschetto není zkomolená   surovin se zvyšují doslova přes noc,“ zmiňuje   vždycky s nimi rád prohodím pár slov. Také štam-
       bruschetta, ale italské, konkrétně sicilské, jméno   Ladislav aktuální situaci, kterou přinesla válka   gastům nejde nevěnovat alespoň pár minut
       jednoho šéfkuchaře, který byl inspirací pro ne-   na Ukrajině a inflace.  pozornosti.“
       tradiční název,“ dodává s úsměvem.   Pracovní den generálního manažera nemá   Domů odchází s půlnocí, kdy restaurace zavírá.
        Na lavičce před vchodem sedí bronzový muž,   daný počet hodin. Je jich víc než běžných osm,   Rád spí a v poslední době si dopřává klidnější  TEXT: TATIANA VOMÁČKOVÁ / FOTO: ARCHIV
       mimochodem jedna z nejčastěji fotografovaných   ale v restauraci to jinak nejde. „Poslední objed-  rána. Jeho vášeň je cestování. Rád se dívá na
       soch v Praze, ten ale nemá s příběhem restaurace   návka do kuchyně je třicet minut před půlnocí.   hokej, který v mládí hrál. Jeho syn pokračuje
       žádnou spojitost. Jednoho dne ho tam umístil   Dříve jsme kuchyni zavírali dokonce až s po-  v rodinné hokejové tradici toho času v univer-
       majitel řetězce restaurací a on od té doby k Vác-  sledním hostem. Nejsme ale noční klub a lidé   zitním týmu amerického Worchester Lancers.
       lavskému náměstí patří. Denně mu na klín use-   se potřebují vyspat, aby ráno znovu fungovali,“   Ladislav o sobě říká, že je starý mrzout, což se
       dají stovky lidí.                  otevírá Ladislav téma péče o zaměstnance. Ta   ale při rozhovoru rozhodně nepotvrdilo.
                                                                                                               11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18