Page 7 - AHRzpravodaj_0322
P. 7
AKTUÁLNĚ
poskytnuty také, viz níže. NACE (hotely, skiareály) se totiž liší nejen jej zavazují k dalším obligatorním nákladům.
Odůvodnění: svou velikostí, obratem, ale také specifickými Nejinak by tomu bylo v případě CR, kdy není
Je zřejmé, že zákon o místních poplatcích a zá- místními podmínkami (rozdílnou výkonností pravděpodobné, že by se stát zavázal k dalším
kon o obcích nedovolí povinné členství obcí CR v dané lokalitě). povinným nákladům pro cestovní ruch.
v DMO – mimo jiné to avizuje Svaz měst I kdyby došlo k pokusu vytvořit podobný Dotace je sice nenároková, ale v rámci nového
a obcí ČR. Je tedy reálně průchodné pouze systém, tak sledování těchto ukazatelů bude zákona by mohla být dostatečně stabilní,
„dobrovolné“ členství obcí. obtížné nejen na úrovni výběru příspěvků protože bude určovat finanční rámec. Napří-
Ze stejných důvodů nelze obcím zákonem ur- v rámci jedné DMO, ale bude i značně ne- klad na Slovensku tento princip funguje již
čit k čemu a v jaké výši mají vybrané poplatky předvídatelné pro alokaci celkového státního cca 10 let a „stropní“ limit pro výplatu dotací
z pobytu použít. příspěvku do systému. (odvozený od výše vybraných poplatků z po-
4. Financování DMO – Naopak dobrovolný princip a nastavení indi- bytu) zde byl vždy připraven v dostatečné výši.
část Podnikatelé (příspěvky) viduální hladiny úrovně členských příspěvků Údaj o vybraných poplatcích z ubytování je
Členské příspěvky podnikatelů budou stano- podnikatelů je velmi výhodný – umožní běžně sledován MF ČR a lze jej snadno pou-
veny na základě jednání jednotlivých DMO dobrovolně vyšší platby v turisticky význam- žít – jak pro DMO, tak i pro stát.
a budou dobrovolné. ných lokalitách, a naopak nebude vynucovat Takto alokovat peníze pro stát bude čitelné
Výše příspěvků bude fungovat na motivačním platby v místech s nízkou intenzitou cestovní- a navíc „poskládá“ finanční zdroje z progra-
principu, kdy podnikatelé jsou pobídnuti ho ruchu. mů, které může omezit/zrušit – například
k vyšší platbě příspěvku tak, že výše poskytnu- 5. Financování DMO – část Stát MMR Program na podporu rozvoje CR, další
té státní dotace je adekvátní k výši celkových (subvence/dotace) programy u Ministerstva kultury apod.
vybraných příspěvků od podnikatelů v rámci Stát poskytne podporu jednotlivým DMO Lze očekávat, že se stoupajícím objemem CR
OO (zastropováno výběrem poplatků z poby- formou dotace. a zavedením systému E -Turista (automatická
tu v dané oblasti), viz níže. Finanční rámec maximální podpory státu dle registrace plateb poplatků) se výběr a evidence
Výše zaplaceného příspěvku podnikatelů bude tohoto zákona by byl stanoven jako stejná dále zjednoduší a zrychlí a současně se vybraná
adekvátní k váze hlasu. částka, jaká byla vybrána v předchozím kalen- částka dostane na úroveň cca 1 mld. Kč/rok.
Odůvodnění: dářním roce za poplatky z ubytování. 6. Závěr
Zdánlivě ideální varianta, kdy by byla výše Stát by tedy měl alokovánu částku pro po- Ve výše zmíněném není obsaženo řešení
a povinnost platby podnikatelů stanovena skytnutí dotace a tu by přidělil jednotlivým rozpočtu pro agenturu CzechTourism – tam
zákonem, je nereálná. žádajícím DMO tak, že (i) nepřekročí výši je nutné samostatné financování v dostatečné
Se stanovením takové povinnosti je problém vybraných poplatků z uybtování v dané DMO výši, která až dosud je silně podhodnocena.
politicko -legislativní, protože by to znamenalo a (ii) bude nanejvýš rovna výši vybraných pří- V případě, že by podpora státu nebyla stano-
zvýšení daňové zátěže podnikatelů, a to je spěvků od podnikatelských subjektů v rámci vena dostatečně jasně, případně by si stát chtěl
v rozporu s programovým prohlášením vlády. daného DMO. nastavit podmínky, které by nevedly ke stabil- TEXT: VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV
Současně by systém byl velmi komplikova- K diskuzi je poměr podpory oblastním DMO nímu a předvídatelnému financování z jeho
ný a tedy neprosaditelný, protože by musel a jednotlivým krajům. strany, je lepší zákon nepřijímat. Hrozilo by
postihnout rozdíly nejen mezi jednotlivými Odůvodnění: to jen formálním nastavením podmínek pro
typy podnikatelů v CR, ale také mezi regiony, Je zřejmé, že stát nechce (případně to má podnikatele a obce a taková struktura a orga-
obcemi apod. Podniky v rámci jedné CZ i legislativně stanoveno) přijímat zákony, které nizace DMO by nebyla funkční.
NÁVRH AHR ČR
KE KRÁTKODOBÉMU UBYTOVÁNÍ
Původně takzvané
sdílené ubytování
je dnes nazývané
krátkodobým, realita
však vždy zůstává.
Jedná se o využívání
bytů určených
k dlouhodobému bydlení
pro účely poskytování
ubytovací služby.
Již osmým rokem nejsou bohužel politici schop- turisty, je kritizován jak občany, kteří v dané návrhu zákona. Pozitivní je skutečnost, že
ni přijmout normu, která by uzavřela možnost oblasti žijí, tak poskytovateli regulérních uby- vládní návrh by mohl mít šanci na schválení,
využívat byty jako prostory hotelového pokoje tovacích služeb, kteří čelí mnohdy nerovným už méně pozitivní však je, že se tím řešení
pro turisty. Fenomén, který byl akcelerován konkurenčním podmínkám. problému opět posouvá o minimálně dva
nástupem nových komunikačních technologií Původní návrh na změnu živnostenského roky. Vzhledem k uvedeným skutečnostem
a který se projevuje jako jedna z příčin takzva- zákona, který za celá léta poslanci neschválili, připravila AHR ČR ve spolupráci s advo-
ného overtourismu neboli přesycení destinací má být nyní přeměněn do nového vládního kátní kanceláří Holub a David návrh, který g
5