Page 7 - AHRzpravodaj_0322
P. 7

AKTUÁLNĚ



       poskytnuty také, viz níže.         NACE (hotely, skiareály) se totiž liší nejen   jej zavazují k dalším obligatorním nákladům.
       Odůvodnění:                        svou velikostí, obratem, ale také specifickými   Nejinak by tomu bylo v případě CR, kdy není
       Je zřejmé, že zákon o místních poplatcích a zá-  místními podmínkami (rozdílnou výkonností   pravděpodobné, že by se stát zavázal k dalším
       kon o obcích nedovolí povinné členství obcí   CR v dané lokalitě).     povinným nákladům pro cestovní ruch.
       v DMO – mimo jiné to avizuje Svaz měst   I kdyby došlo k pokusu vytvořit podobný   Dotace je sice nenároková, ale v rámci nového
       a obcí ČR. Je tedy reálně průchodné pouze   systém, tak sledování těchto ukazatelů bude   zákona by mohla být dostatečně stabilní,
       „dobrovolné“ členství obcí.        obtížné nejen na úrovni výběru příspěvků   protože bude určovat finanční rámec. Napří-
       Ze stejných důvodů nelze obcím zákonem ur-  v rámci jedné DMO, ale bude i značně ne-  klad na Slovensku tento princip funguje již
       čit k čemu a v jaké výši mají vybrané poplatky   předvídatelné pro alokaci celkového státního   cca 10 let a „stropní“ limit pro výplatu dotací
       z pobytu použít.                   příspěvku do systému.               (odvozený od výše vybraných poplatků z po-
         4. Financování DMO –             Naopak dobrovolný princip a nastavení indi-  bytu) zde byl vždy připraven v dostatečné výši.
       část Podnikatelé (příspěvky)       viduální hladiny úrovně členských příspěvků   Údaj o vybraných poplatcích z ubytování je
       Členské příspěvky podnikatelů budou stano-  podnikatelů je velmi výhodný – umožní   běžně sledován MF ČR a lze jej snadno pou-
       veny na základě jednání jednotlivých DMO   dobrovolně vyšší platby v turisticky význam-  žít – jak pro DMO, tak i pro stát.
       a budou dobrovolné.                ných lokalitách, a naopak nebude vynucovat   Takto alokovat peníze pro stát bude čitelné
       Výše příspěvků bude fungovat na motivačním   platby v místech s nízkou intenzitou cestovní-  a navíc „poskládá“ finanční zdroje z progra-
       principu, kdy podnikatelé jsou pobídnuti   ho ruchu.                   mů, které může omezit/zrušit – například
       k vyšší platbě příspěvku tak, že výše poskytnu-   5. Financování DMO – část Stát    MMR Program na podporu rozvoje CR, další
       té státní dotace je adekvátní k výši celkových   (subvence/dotace)     programy u Ministerstva kultury apod.
       vybraných příspěvků od podnikatelů v rámci   Stát poskytne podporu jednotlivým DMO   Lze očekávat, že se stoupajícím objemem CR
       OO (zastropováno výběrem poplatků z poby-  formou dotace.              a zavedením systému E -Turista (automatická
       tu v dané oblasti), viz níže.      Finanční rámec maximální podpory státu dle   registrace plateb poplatků) se výběr a evidence
       Výše zaplaceného příspěvku podnikatelů bude   tohoto zákona by byl stanoven jako stejná   dále zjednoduší a zrychlí a současně se vybraná
       adekvátní k váze hlasu.            částka, jaká byla vybrána v předchozím kalen-  částka dostane na úroveň cca 1 mld. Kč/rok.
       Odůvodnění:                        dářním roce za poplatky z ubytování.   6. Závěr
       Zdánlivě ideální varianta, kdy by byla výše   Stát by tedy měl alokovánu částku pro po-  Ve výše zmíněném není obsaženo řešení
       a povinnost platby podnikatelů stanovena   skytnutí dotace a tu by přidělil jednotlivým   rozpočtu pro agenturu CzechTourism – tam
       zákonem, je nereálná.              žádajícím DMO tak, že (i) nepřekročí výši   je nutné samostatné financování v dostatečné
       Se stanovením takové povinnosti je problém   vybraných poplatků z uybtování v dané DMO   výši, která až dosud je silně podhodnocena.
       politicko -legislativní, protože by to znamenalo   a (ii) bude nanejvýš rovna výši vybraných pří-  V případě, že by podpora státu nebyla stano-
       zvýšení daňové zátěže podnikatelů, a to je   spěvků od podnikatelských subjektů v rámci   vena dostatečně jasně, případně by si stát chtěl
       v rozporu s programovým prohlášením vlády.  daného DMO.                nastavit podmínky, které by nevedly ke stabil- TEXT: VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV
       Současně by systém byl velmi komplikova-  K diskuzi je poměr podpory oblastním DMO   nímu a předvídatelnému financování z jeho
       ný a tedy neprosaditelný, protože by musel   a jednotlivým krajům.     strany, je lepší zákon nepřijímat. Hrozilo by
       postihnout rozdíly nejen mezi jednotlivými   Odůvodnění:               to jen formálním nastavením podmínek pro
       typy podnikatelů v CR, ale také mezi regiony,   Je zřejmé, že stát nechce (případně to má   podnikatele a obce a taková struktura a orga-
       obcemi apod. Podniky v rámci jedné CZ   i legislativně stanoveno) přijímat zákony, které   nizace DMO by nebyla funkční.




       NÁVRH AHR ČR

       KE KRÁTKODOBÉMU UBYTOVÁNÍ


       Původně takzvané
       sdílené ubytování
       je dnes nazývané
       krátkodobým, realita
       však vždy zůstává.
       Jedná se o využívání
       bytů určených
       k dlouhodobému bydlení
       pro účely poskytování
       ubytovací služby.

       Již osmým rokem nejsou bohužel politici schop-   turisty, je kritizován jak občany, kteří v dané   návrhu zákona. Pozitivní je skutečnost, že
       ni přijmout normu, která by uzavřela možnost   oblasti žijí, tak poskytovateli regulérních uby-  vládní návrh by mohl mít šanci na schválení,
       využívat byty jako prostory hotelového pokoje   tovacích služeb, kteří čelí mnohdy nerovným   už méně pozitivní však je, že se tím řešení
       pro turisty. Fenomén, který byl akcelerován   konkurenčním podmínkám.  problému opět posouvá o minimálně dva
       nástupem nových komunikačních technologií   Původní návrh na změnu živnostenského   roky. Vzhledem k uvedeným skutečnostem
       a který se projevuje jako jedna z příčin takzva-  zákona, který za celá léta poslanci neschválili,   připravila AHR ČR ve spolupráci s advo-
       ného overtourismu neboli přesycení destinací   má být nyní přeměněn do nového vládního   kátní kanceláří Holub a David návrh, který   g
                                                                                                                 5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12