Page 5 - cely_gh0520
P. 5
KOKTEJL
Barman
zahrádkářem
Bývaly časy, kdy čerstvá máta
měla cenu zlata. V době, kdy pa-
pírové krabice s unavenými stonky
odněkud z Blízkého východu byly
jedinou volbou, byl zázrak, že
si do českých barů našlo cestu
Mojito. Ale ty časy se mění, a to
dramaticky. Rum Bacardi vyvinul
ve spolupráci s britskou floristic-
kou skupinou Floom soupravičku,
která obsahuje květináče s bujně
rostoucím kořením a tři polovič-
ní lahve – rumu Bacardi, ginu
Bombay Sapphire a vodky Grey
Goose. Barmanům umožňuje
uplatnit při dekoraci koktejlu
princip garden-to-glass, tedy ze
zahrádky rovnou do sklenice.
Hvězda madridské gastronomie opět vyšla
Botin, plným jménem Restaurante Sobrino de Botin, se díky své historii dlouhé
295 let, uznává za nejstarší trvale – navzdory Napoleonově okupaci Madridu a ob-
čanské válce v třicátých letech – fungující restaurant na světě. Byl uzavřen poprvé
a zatím naposledy v druhém kvartálu tohoto roku v důsledku pandemie. Ikona
iberského pohostinství, kde Francisco Goya, ikona španělského malířství, myl nádo-
bí a Ernest Hemingway, ikona světové literatury dvacátého století, si pochutnával
na pečeném selátku, po dobu nuceného přerušení provozu nenechala vychladnout
pec, v níž se dobroty upravovaly. Nešlo jen o symboliku. Udržování konstantní
teploty v peci bylo výrazem „vzpomínky na budoucnost“, která ovšem má někte-
ré mimořádné rysy. U dveří se hostům měří teplota, k dispozici je dezinfekční gel
a veškerý personál je nikoliv podroušený, ale oroušený.
Je libo náš gin?
Ambice barů podávat hostům vlastní gin se projevuje i u nás. Limitovaná edice ginu, opatřená stylizovaným obrázkem
opice a písmeny MBGO (Monkey Business Gin Olomouc), je inspirována jednak populárním schwarzwaldským ginem
Monkey 47, jednak českou hudební skupinou Monkey Business. Gin je dostupný v olomouckých barech 47 Opic,
Koktejly & Sny a Fish Market.
V plzeňském My Friends Baru je doma Aesculap. Etiketa je doplněna pojmy a symboly spojenými s lékařský -
mi recepturami. „Rx“ znamená předpis na lék, poznámka „Oral Administration Only“ sugeruje způsob po-
užití, expirační doba NEVER sedí. Zadní etiketa vysvětluje: „V pořadí druhá edice našeho vlastního prémi-
ového ginu. Název Aesculap odkazuje na lékařský činžovní dům, postavený ve 30. letech v centru Plzně na
dnešní Americké třídě, v jehož přízemí již 15 let provozujeme bar, toho času pod názvem My Friends.“
Hvozd gin je limitovaná edice určená exkluzivně pro českobudějovické Café Datel. Na emotivní
zadní etiketě se uvádí: „Hvozd. Hluboký les, mlhy a jarní jinovatka. Borůvčí a šlahouny maliníku...
vydestilovaná esence Šumavy.“ Za výrobou všech tří specialit stojí lihovar Žufánek.
Zdá se, že české příklady inspirovaly k vytvoření vlastního ginu i Buckingham Palace. Realita je prost -
ší. The Royal Collection Trust, který pečuje o zdejší královské sbírky, očekává, že na vstupném letos
ztratí asi 30 milionů liber. Aby je vyrovnal, zadal výrobci, jehož jméno je striktně zatajeno, výrobu
jalovcové pálenky, na jejímž spektru bylin a koření se účastní vegetace palácových zahrad, mj. plody
hlohu a lístky moruší; těch kolem paláce roste na čtyřicet druhů! Gin má 42 % obj. alkoholu a po -
čet lahví je samozřejmě omezen. g
www.gastroahotel.cz 3