Page 14 - novy_gh0121
P. 14
téma
MUSÍME SE NAUČIT
MYSLET DOPŘEDU
ING. LUBOŠ KASTNER
PROVOZUJE NĚKOLIK RESTAURACÍ
A HOSPOD V PLZNI A NEDÁVNO
OTEVŘEL SVOU PRVNÍ VELKOU
RESTAURACI V PRAZE. JAKO ČLEN
PŘEDSTAVENSTVA HÁJÍ ZÁJMY
GASTRONOMIE V ASOCIACI
MALÝCH A STŘEDNÍCH
PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ
ČR, JE GARANTEM
JEJÍHO PROJEKTU MOJE
RESTAURACE.
Brzy to bude rok, co se poprvé a bistra z krize vyšly téměř vítězně, na roz- restaurací a přispívají k jejich
zavřely restaurace. Kromě díl od formátu restaurací, hospod a barů. fungování. Jaká jiná, než
emocí ale musel fungovat finanční pomoc by oboru
i rozum. V čem jste se poučili? Někdy se zdá, že různých pomohla do budoucna
Že stát gastronomii nespasí, a že si hlav- asociací a institucí, Schopnost se přizpůsobit a marketing.
ně musíme pomoci sami. Gastro musí které zastupují segment Kdo se rychleji nabídkově adaptoval a byl
najít způsob, jak fungovat i ve spojení HORECA, je dost. Není to schopen zůstat ve spojení se svým zákaz-
s omezeními. Musíme najít cesty, jak při vyjednávání s orgány níkem a nabídl mu službu i přes překážky,
se naučit žít v „nové realitě“. Zároveň se státní správy nebo i orgánů ten si postupně osvojil dobré základy do
daleko více zreálnil fakt, že naše podni- na úrovni samosprávy budoucna. Nelze spoléhat na podporu.
kání může skončit, a že se musíme umět kontraproduktivní? Jedinou podporou do budoucna je a bude
připravit i na tuto variantu. Zní to divně, Jestli covid něco ukázal, tak to, že obo- náš zákazník a naše tržba, nic jiného.
ale každou generaci postihly velké krize. rově byla gastronomie velmi slabě za-
A bylo by naivní si myslet, že tuto krizi stoupena. Doba hojnosti před covidem V čem se promění podnikání
obor gastronomie ustojí bez šrámu. I přes nevedla k ustavení silného hlasu za tento ve vašem oboru?
frustrace a nespokojenost se musíme obor. Nebyl potřeba. Gastronomie je snad V daleko lepším řízení gastro provozu.
naučit myslet dopředu, do budoucnosti. nejvíce fragmentovaný sektor. Proto se Covid přiměl podnikatele své firmy daleko
Je to pro nás všechny těžké, ale nezbyt- nedivím vzniku vícero iniciativ. Liší se jen aktivněji, důsledněji a moderněji řídit. Gastro
né. Ten, kdo to nepřijme, ten přechod v míře agresivity, ale agendové body jsou není nějaký podivný obor, je stejný jako
do „nové reality“ velmi pravděpodobně u všech velmi podobné. Pro efektivní pro- ostatní formy podnikání, má svoji výsledov-
nezvládne. sazování zájmů ale nelze jen křičet. Musí ku. Proto vidím tlak na daleko větší profe-
se jít cestou konstruktivní kritiky, ale i spo- sionalizaci. Bude třeba být i rychlejší v no-
Jak moc záleží na tom, zda je lupráce. Musí se pracovat. Až čas ukáže, vinkách a přizpůsobení se on-line světu.
gastronomický podnik malý jací zástupci dostanou mandát mluvit za Budeme muset flexibilněji zaměstnávat.
nebo velký? gastronomii více a kteří méně. Předpoklá- Budeme muset jednat o nových výších
Spíše bych řekl, že záviselo na tom, jak dám, že ve střednědobém horizontu jich našich nájmů s pronajímateli. Musíme
kdo měl vytvořené rezervy. Kdo rezervy klidně může být i několik. Co pak bude vytvořit model, ve kterém bude opět naše
neměl, například investoval, ten skončil důležité, je, aby našli shodu a byli schopni podnikání atraktivní. A ten bude odlišný
nebo měl a má velké problémy. Koho kri- spolupracovat na klíčových tématech. od toho, v jakém jsme podnikali doteď.
ze chytla s jistou dávkou zdrojů, ten měl
výhodu. A je logické, že čím větší podnik Od počátku koronavirové Jste připraveni na to, že
máte, tím větší a rychlejší potíže byly. krize se vám podařilo se podobná situace může
Dále, byly velké rozdíly v regionech i ve vyjednat řadu programů, opakovat?
formátech podnikání. Například kavárny které podporují přežití Musíme na to být připraveni.
12 www.gastroahotel.cz