Page 14 - novy_gh0121
P. 14

téma




           MUSÍME SE NAUČIT


           MYSLET DOPŘEDU





           ING. LUBOŠ KASTNER
           PROVOZUJE NĚKOLIK RESTAURACÍ
           A HOSPOD V PLZNI A NEDÁVNO

           OTEVŘEL SVOU PRVNÍ VELKOU
           RESTAURACI V PRAZE. JAKO ČLEN

           PŘEDSTAVENSTVA HÁJÍ ZÁJMY
           GASTRONOMIE V ASOCIACI
           MALÝCH A STŘEDNÍCH

           PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ
           ČR, JE GARANTEM
           JEJÍHO PROJEKTU MOJE

           RESTAURACE.

           Brzy to bude rok, co se poprvé     a bistra z krize vyšly téměř vítězně, na roz-  restaurací a přispívají k jejich
           zavřely restaurace. Kromě          díl od formátu restaurací, hospod a barů.  fungování. Jaká jiná, než
           emocí ale musel fungovat                                              finanční pomoc by oboru
           i rozum. V čem jste se poučili?    Někdy se zdá, že různých           pomohla do budoucna
           Že stát gastronomii nespasí, a že si hlav-  asociací a institucí,     Schopnost se přizpůsobit a marketing.
           ně musíme pomoci sami. Gastro musí   které zastupují segment          Kdo se rychleji nabídkově adaptoval a byl
           najít způsob, jak fungovat i ve spojení   HORECA, je dost. Není to    schopen zůstat ve spojení se svým zákaz-
           s omezeními. Musíme najít cesty, jak   při vyjednávání s orgány       níkem a nabídl mu službu i přes překážky,
           se naučit žít v „nové realitě“. Zároveň se   státní správy nebo i orgánů   ten si postupně osvojil dobré základy do
           daleko více zreálnil fakt, že naše podni-  na úrovni samosprávy       budoucna. Nelze spoléhat na podporu.
           kání může skončit, a že se musíme umět   kontraproduktivní?           Jedinou podporou do budoucna je a bude
           připravit i na tuto variantu. Zní to divně,   Jestli covid něco ukázal, tak to, že obo-   náš zákazník a naše tržba, nic jiného.
           ale každou generaci postihly velké krize.   rově byla gastronomie velmi slabě za-
           A bylo by naivní si myslet, že tuto krizi   stoupena. Doba hojnosti před covidem   V čem se promění podnikání
           obor gastronomie ustojí bez šrámu. I přes   nevedla k ustavení silného hlasu za tento   ve vašem oboru?
           frustrace a nespokojenost se musíme   obor. Nebyl potřeba. Gastronomie je snad   V daleko lepším řízení gastro provozu.
           naučit myslet dopředu, do budoucnosti.   nejvíce fragmentovaný sektor. Proto se   Covid přiměl podnikatele své firmy daleko
           Je to pro nás všechny těžké, ale nezbyt-  nedivím vzniku vícero iniciativ. Liší se jen   aktivněji, důsledněji a moderněji řídit. Gastro
           né. Ten, kdo to nepřijme, ten přechod   v míře agresivity, ale agendové body jsou   není nějaký podivný obor, je stejný jako
           do „nové reality“ velmi pravděpodobně   u všech velmi podobné. Pro efektivní pro-  ostatní formy podnikání, má svoji výsledov-
           nezvládne.                         sazování zájmů ale nelze jen křičet. Musí   ku. Proto vidím tlak na daleko větší profe-
                                              se jít cestou konstruktivní kritiky, ale i spo-  sionalizaci. Bude třeba být i rychlejší v no-
           Jak moc záleží na tom, zda je      lupráce. Musí se pracovat. Až čas ukáže,   vinkách a přizpůsobení se on-line světu.
           gastronomický podnik malý          jací zástupci dostanou mandát mluvit za   Budeme muset flexibilněji zaměstnávat.
           nebo velký?                        gastronomii více a kteří méně. Předpoklá-  Budeme muset jednat o nových výších
           Spíše bych řekl, že záviselo na tom, jak   dám, že ve střednědobém horizontu jich   našich nájmů s pronajímateli. Musíme
           kdo měl vytvořené rezervy. Kdo rezervy   klidně může být i několik. Co pak bude   vytvořit model, ve kterém bude opět naše
           neměl, například investoval, ten skončil   důležité, je, aby našli shodu a byli schopni   podnikání atraktivní. A ten bude odlišný
           nebo měl a má velké problémy. Koho kri-  spolupracovat na klíčových tématech.  od toho, v jakém jsme podnikali doteď.
           ze chytla s jistou dávkou zdrojů, ten měl
           výhodu. A je logické, že čím větší podnik   Od počátku koronavirové   Jste připraveni na to, že
           máte, tím větší a rychlejší potíže byly.   krize se vám podařilo      se podobná situace může
           Dále, byly velké rozdíly v regionech i ve   vyjednat řadu programů,   opakovat?
           formátech podnikání. Například kavárny   které podporují přežití      Musíme na to být připraveni.



       12 www.gastroahotel.cz
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19