Page 8 - AHRzpravodaj_0621
P. 8
AKTUÁLNĚ
POŽADAVKY AHR ČR A SOCR ČR
NA BUDOUCÍ VLÁDU
ADEKVÁTNÍ ŘÍZENÍ OBORU cestovního ruchu, zejména v oblasti navýšení měla být účelná a neměla by vytvářet neodů-
A PŘÍPADNÉ PŘEVEDENÍ AGENDY prostředků a jejich dlouhodobosti. vodněné nerovnosti v hospodářské soutěži.
CESTOVNÍHO RUCHU POD JINÉ Vhodné je významně a dlouhodobě zvýšit Doporučujeme:
MINISTERSTVO současný rozpočet České centrály cestovního zpracování a implementaci legislativy pro
Požadujeme, aby sektoru cestovního ruchu by- ruchu – CzechTourism, a to zejména na mar- fungování firem působících v sektoru sdílené
la věnována adekvátní pozornost, včetně širo- ketingové aktivity. ekonomiky (například narovnání podmínek
kých kompetencí příslušného ministerstva. Je Je třeba aktualizovat metodiku pravidel krátkodobého pronájmu a ubytovací služby);
podstatné, aby cestovní ruch měl vlastního ná- pro ošetření veřejné podpory pro subjekty audit regulace platné pro společnosti posky-
městka, rozpočtovou kapitolu a v názvu mini- cestovního ruchu. tující podobné služby „tradičním“ způsobem
sterstva uvedeno „...cestovního ruchu“. a odstranění nadměrné a neúčelné regulace
Pokud by se zvažoval přesun agendy cestov- PODPORA OBOROVÉ s důrazem na plnění zákonných povinností.
ního ruchu ze současného zařazení na Minis- ZAMĚSTNANOSTI, OTEVŘENÍ
terstvu pro místní rozvoj, chceme zdůraznit, že TRHU PRÁCE A VZDĚLÁVÁNÍ ELEKTRONICKÁ EVIDENCE
cestovní ruch je průmyslovým odvětvím, které Vzhledem k dopadům koronavirové krize, pře- TRŽEB (EET) A DAŇOVÉ ZATÍŽENÍ
generuje HDP a má potenciál obchodního růs- trvávající nízké míře nezaměstnanosti a nezájmu PODNIKATELŮ
tu. Jako takový má blíže k problematice průmys- občanů ČR o některé pozice v odvětví cestovní- Současné nastavení EET zakládá na diskrimina-
lu a obchodu než například ke kultuře. Otázka ho ruchu pociťuje celý segment zásadní nedo- ci jedné skupiny podnikatelů proti skupinám
kulturních památek a péče o ně tvoří pouze ma- statek zaměstnanců. Tato skutečnost významně jiným. Například pro takzvaný prodej přes ulici
lou část kompletní agendy cestovního ruchu. omezuje nejen možnost dalšího rozvoje firem, ale není uplatňována povinnost elektronické evi-
Z tohoto důvodu bychom doporučovali jeho i udržení rozsahu nabídky a úrovně poskytova- dence, stejně jako u stánkového občerstvení,
přesun pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, ných služeb. Většina firem hledá cesty, jak snižo- zatímco u služeb veřejného stravování tato po-
kde by byla zřízena samostatná sekce cestov- vat počet pracovních pozic a efektivněji využívat vinnost existuje. Případné pokračování první
ního ruchu v čele s náměstkem, který se bude moderní technologie, nicméně je třeba hledat a druhé vlny EET by mělo být provedeno jed-
tomuto rozsáhlému tématu plně věnovat. další možnosti, jak zabránit případnému ome- nak na základě vyhodnocení nákladů a příno-
zování obchodní činnosti v tomto segmentu. sů s přidáním pozitivních funkcí pro ty, kdo
CHYBĚJÍCÍ LEGISLATIVA Vhodné je proto zajistit větší flexibilitu budou evidovat, ale současně v návaznosti na
NA PODPORU CESTOVNÍHO v oblasti pracovně -právních vztahů a zjedno- výše uvedené je třeba brát zřetel i na aspekt
RUCHU A JEHO FINANCOVÁNÍ dušit podmínky a povinnosti zaměstnavatelů, případné diskriminace mezi skupinami podni-
Přestože přijetí zákona o podpoře rozvoje ces- například zefektivněním pravidel pro poskyto- katelů v odlišných režimech EET.
tovního ruchu bylo jednou ze základních priorit vání částečných úvazků a zlepšením možnosti Jsme pro zachování sazeb DPH a ostatní da-
celé Koncepce 2014–2020, stále se jej v našem zaměstnávání agenturních pracovníků. ňové zátěže pro obory působící v cestovním
právním systému nepodařilo realizovat. Je však Zejména je ale nutné doplnit nabídku na trhu ruchu. Jakékoliv zvyšování DPH pro služby
přesto třeba zabezpečit konkurenceschopnost práce ze zahraničí, a to jak podporou náboru s intenzivním podílem lidské práce by vyvola-
odvětví, a proto jako nejpalčivější problém zaměstnanců v rámci zemí EU, kde mohou být lo další ekonomickou krizi cestovního ruchu.
vidíme absenci legislativní podpory cestovního ještě potenciální zájemci o práci (Rumunsko, Případné debaty o sjednocení sazeb a zjedno-
ruchu, a to zejména v oblasti jeho struktury Bulharsko), tak i zjednodušením zaměstnávání dušení systému nepřímých daní, například u po-
a financování. cizinců prostřednictvím systému zelených ka- krmů v restauracích, samozřejmě vítáme.
Cílem trvalejšího legislativního řešení cestov- ret. To se týká zejména odstranění prohlubují- K zjednodušení daňových povinností a admi-
ního ruchu je vytvoření efektivního systému cích se problémů se získáním pracovních po- nistrativní zátěže s tím spojené pomáhá malým
spolupráce, koordinace veřejné i privátní sféry volení pro občany zemí mimo EU (například živnostníkům nedávno schválený daňový paušál.
na úrovni republiky, návazně v krajích a v je- Ukrajiny a dalších). V této souvislosti navrhujeme zvýšit hranici pro
jich turistických oblastech. Současně musí být V souvislosti s nedostatkem kvalifikovaných registraci plátců DPH na 2 miliony Kč v tržbách
zabezpečena předvídatelnost, stabilita a dosta- pracovních sil je třeba se zaměřit na reformu ročně.
tečná výše prostředků určených pro rozvoj a pod- systému školství, a to především inovací studij-
poru cestovního ruchu, včetně využívání míst- ních programů zaměřených na cestovní ruch PODPORA DOMÁCÍHO
ních poplatků z ubytování a principu založeném a podporou učňovského školství. V této oblas- CESTOVNÍHO RUCHU –
na finanční motivaci. Je třeba, aby výnosy ply- ti je třeba vycházet i ze zkušeností a potřeb sub- PRÁCE S MLÁDEŽÍ
noucí z cestovního ruchu byly do značné míry jektů působících v oblasti cestovního ruchu. Doporučujeme zaměřit se na práci s mládeží
vkládány zpět a zajistily jeho další rozvoj a pod- jako budoucím zdrojem domácího cestovního
poru. Pro stabilizaci finančních zdrojů prosa- ŘEŠENÍ PROBLEMATIKY ruchu. Tedy podpořit a motivovat mládež, ško-
zujeme otevření možnosti podpory cestovního SDÍLENÉ EKONOMIKY ly a další instituce k pořádání pravidelných po-
ruchu prostřednictvím strukturálních fondů. Rychle rostoucí sektor sdílené ekonomiky není znávacích zájezdů, škol v přírodě a lyžařských
dostatečně regulován. Vznikají tím konfliktní výcvikových pobytů a dalších aktivit v ČR. Tím-
AKTUÁLNÍ ÚKOLY problémy vyplývající i z nerovnosti mezi posta- to způsobem je možné zároveň přispět i k pod-
PŘED ZAVEDENÍM vením v něm fungujících společností oproti fir- poře turistiky a venkovského prostředí, což na-
STRUKTURÁLNÍCH ZMĚN mám poskytujícím obdobné služby tradičním pomůže jeho dalšímu rozvoji.
Je třeba podpořit investice v cestovním způsobem.
ruchu – využití zdrojů EU – úpravu podmí- „Tradiční sektor“ je zatížen nadměrnou a ne- PODPORA PODNIKÁNÍ
nek pro čerpání, poskytnutí bankovních záruk účelnou regulací. Záměr sblížit regulace v obou V MĚSTECH A OBCÍCH
a bezúročných úvěrů. sektorech je nutné využít i k prověření účelnos- Podle našich dosavadních zkušeností nemají
Nutná je revize nastavení současného ti regulace platné pro firmy poskytující služby obce přímou finanční motivaci podporovat
Národního programu na podporu rozvoje dosavadním způsobem. Výsledná regulace by cestovní ruch, respektive podnikání v místě g
6