Page 8 - AHRzpravodaj_0621
P. 8

AKTUÁLNĚ


         POŽADAVKY AHR ČR A SOCR ČR

         NA BUDOUCÍ VLÁDU



          ADEKVÁTNÍ ŘÍZENÍ OBORU             cestovního ruchu, zejména v oblasti navýšení   měla být účelná a neměla by vytvářet neodů-
          A PŘÍPADNÉ PŘEVEDENÍ AGENDY        prostředků a jejich dlouhodobosti.  vodněné nerovnosti v hospodářské soutěži.
          CESTOVNÍHO RUCHU POD JINÉ            Vhodné je významně a dlouhodobě zvýšit   Doporučujeme:
          MINISTERSTVO                       současný rozpočet České centrály cestovního    zpracování a implementaci legislativy pro
          Požadujeme, aby sektoru cestovního ruchu by-   ruchu – CzechTourism, a to zejména na mar-  fungování firem působících v sektoru sdílené
          la věnována adekvátní pozornost, včetně širo-   ketingové aktivity.    ekonomiky (například narovnání podmínek
          kých kompetencí příslušného ministerstva. Je    Je třeba aktualizovat metodiku pravidel   krátkodobého pronájmu a ubytovací služby);
          podstatné, aby cestovní ruch měl vlastního ná-   pro ošetření veřejné podpory pro subjekty    audit regulace platné pro společnosti posky-
          městka, rozpočtovou kapitolu a v názvu mini-  cestovního ruchu.        tující podobné služby „tradičním“ způsobem
          sterstva uvedeno „...cestovního ruchu“.                                a odstranění nadměrné a neúčelné regulace
           Pokud by se zvažoval přesun agendy cestov-   PODPORA OBOROVÉ          s důrazem na plnění zákonných povinností.
          ního ruchu ze současného zařazení na Minis-  ZAMĚSTNANOSTI, OTEVŘENÍ
          terstvu pro místní rozvoj, chceme zdůraznit, že   TRHU PRÁCE A VZDĚLÁVÁNÍ  ELEKTRONICKÁ EVIDENCE
          cestovní ruch je průmyslovým odvětvím, které   Vzhledem k dopadům koronavirové krize, pře-   TRŽEB (EET) A DAŇOVÉ ZATÍŽENÍ
          generuje HDP a má potenciál obchodního růs-   trvávající nízké míře nezaměstnanosti a nezájmu   PODNIKATELŮ
          tu. Jako takový má blíže k problematice průmys-   občanů ČR o některé pozice v odvětví cestovní-   Současné nastavení EET zakládá na diskrimina-
          lu a obchodu než například ke kultuře. Otázka   ho ruchu pociťuje celý segment zásadní nedo-   ci jedné skupiny podnikatelů proti skupinám
          kulturních památek a péče o ně tvoří pouze ma-   statek zaměstnanců. Tato skutečnost významně   jiným. Například pro takzvaný prodej přes ulici
          lou část kompletní agendy cestovního ruchu.   omezuje nejen možnost dalšího rozvoje firem, ale   není uplatňována povinnost elektronické evi-
          Z tohoto důvodu bychom doporučovali jeho   i udržení rozsahu nabídky a úrovně poskytova-   dence, stejně jako u stánkového občerstvení,
          přesun pod Ministerstvo průmyslu a obchodu,   ných služeb. Většina firem hledá cesty, jak snižo-   zatímco u služeb veřejného stravování tato po-
          kde by byla zřízena samostatná sekce cestov-  vat počet pracovních pozic a efektivněji využívat   vinnost existuje. Případné pokračování první
          ního ruchu v čele s náměstkem, který se bude   moderní technologie, nicméně je třeba hledat   a druhé vlny EET by mělo být provedeno jed-
          tomuto rozsáhlému tématu plně věnovat.  další možnosti, jak zabránit případnému ome-  nak na základě vyhodnocení nákladů a příno-
                                             zování obchodní činnosti v tomto segmentu.  sů s přidáním pozitivních funkcí pro ty, kdo
          CHYBĚJÍCÍ LEGISLATIVA                Vhodné je proto zajistit větší flexibilitu   budou evidovat, ale současně v návaznosti na
          NA PODPORU CESTOVNÍHO              v oblasti pracovně -právních vztahů a zjedno-  výše uvedené je třeba brát zřetel i na aspekt
          RUCHU A JEHO FINANCOVÁNÍ           dušit podmínky a povinnosti zaměstnavatelů,   případné diskriminace mezi skupinami podni-
          Přestože přijetí zákona o podpoře rozvoje ces-   například zefektivněním pravidel pro poskyto-  katelů v odlišných režimech EET.
          tovního ruchu bylo jednou ze základních priorit   vání částečných úvazků a zlepšením možnosti   Jsme pro zachování sazeb DPH a ostatní da-
          celé Koncepce 2014–2020, stále se jej v našem   zaměstnávání agenturních pracovníků.  ňové zátěže pro obory působící v cestovním
          právním systému nepodařilo realizovat. Je však   Zejména je ale nutné doplnit nabídku na trhu   ruchu. Jakékoliv zvyšování DPH pro služby
          přesto třeba zabezpečit konkurenceschopnost   práce ze zahraničí, a to jak podporou náboru   s intenzivním podílem lidské práce by vyvola-
          odvětví, a proto jako nejpalčivější problém   zaměstnanců v rámci zemí EU, kde mohou být   lo další ekonomickou krizi cestovního ruchu.
          vidíme absenci legislativní podpory cestovního   ještě potenciální zájemci o práci (Rumunsko,   Případné debaty o sjednocení sazeb a zjedno-
          ruchu, a to zejména v oblasti jeho struktury   Bulharsko), tak i zjednodušením zaměstnávání   dušení systému nepřímých daní, například u po-
          a financování.                     cizinců prostřednictvím systému zelených ka-   krmů v restauracích, samozřejmě vítáme.
           Cílem trvalejšího legislativního řešení cestov-   ret. To se týká zejména odstranění prohlubují-   K zjednodušení daňových povinností a admi-
          ního ruchu je vytvoření efektivního systému   cích se problémů se získáním pracovních po-  nistrativní zátěže s tím spojené pomáhá malým
          spolupráce, koordinace veřejné i privátní sféry   volení pro občany zemí mimo EU (například   živnostníkům nedávno schválený daňový paušál.
          na úrovni republiky, návazně v krajích a v je-  Ukrajiny a dalších).   V této souvislosti navrhujeme zvýšit hranici pro
          jich turistických oblastech. Současně musí být   V souvislosti s nedostatkem kvalifikovaných   registraci plátců DPH na 2 miliony Kč v tržbách
          zabezpečena předvídatelnost, stabilita a dosta-   pracovních sil je třeba se zaměřit na reformu   ročně.
          tečná výše prostředků určených pro rozvoj a pod-   systému školství, a to především inovací studij-
          poru cestovního ruchu, včetně využívání míst-   ních programů zaměřených na cestovní ruch   PODPORA DOMÁCÍHO
          ních poplatků z ubytování a principu založeném   a podporou učňovského školství. V této oblas-   CESTOVNÍHO RUCHU –
          na finanční motivaci. Je třeba, aby výnosy ply-   ti je třeba vycházet i ze zkušeností a potřeb sub-   PRÁCE S MLÁDEŽÍ
          noucí z cestovního ruchu byly do značné míry   jektů působících v oblasti cestovního ruchu.  Doporučujeme zaměřit se na práci s mládeží
          vkládány zpět a zajistily jeho další rozvoj a pod-                     jako budoucím zdrojem domácího cestovního
          poru. Pro stabilizaci finančních zdrojů prosa-  ŘEŠENÍ PROBLEMATIKY    ruchu. Tedy podpořit a motivovat mládež, ško-
          zujeme otevření možnosti podpory cestovního   SDÍLENÉ EKONOMIKY        ly a další instituce k pořádání pravidelných po-
          ruchu prostřednictvím strukturálních fondů.  Rychle rostoucí sektor sdílené ekonomiky není   znávacích zájezdů, škol v přírodě a lyžařských
                                             dostatečně regulován. Vznikají tím konfliktní   výcvikových pobytů a dalších aktivit v ČR. Tím-
          AKTUÁLNÍ ÚKOLY                     problémy vyplývající i z nerovnosti mezi posta-   to způsobem je možné zároveň přispět i k pod-
          PŘED ZAVEDENÍM                     vením v něm fungujících společností oproti fir-   poře turistiky a venkovského prostředí, což na-
          STRUKTURÁLNÍCH ZMĚN                mám poskytujícím obdobné služby tradičním   pomůže jeho dalšímu rozvoji.
            Je třeba podpořit investice v cestovním   způsobem.
          ruchu – využití zdrojů EU – úpravu podmí-  „Tradiční sektor“ je zatížen nadměrnou a ne-   PODPORA PODNIKÁNÍ
          nek pro čerpání, poskytnutí bankovních záruk   účelnou regulací. Záměr sblížit regulace v obou   V MĚSTECH A OBCÍCH
          a bezúročných úvěrů.               sektorech je nutné využít i k prověření účelnos-   Podle našich dosavadních zkušeností nemají
            Nutná je revize nastavení současného   ti regulace platné pro firmy poskytující služby   obce přímou finanční motivaci podporovat
          Národního programu na podporu rozvoje   dosavadním způsobem. Výsledná regulace by   cestovní ruch, respektive podnikání v místě   g
       6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13