Page 7 - AHR 06/2022
P. 7
AKTUÁLNĚ
PODFINANCOVANÁ
PROPAGACE DESTINACE
ČESKÉ REPUBLIKY
Z pohledu státní podpory je rozpočet CzechTourismu na
propagaci cestovního ruchu dlouhodobě silně podfinancován.
To nejen s ohledem na výdaje, které na propagaci svých zemí, jako atraktivních
turistických destinací, vynakládají ostatní země, ale také v souvislosti s faktem, že již
na konci roku 2019 (tedy před nástupem pandemie Covid 19), předchozí vláda snížila
rozpočet z původních 350 mil. na 200 mil. s odůvodněním nutných úspor na výdajové
straně státu. Po dvouletém omezování cestovního ruchu a propadech počtu turistů
logicky všichni zástupci sektoru volali po nutnosti navýšení finančních prostředků na
minimálně 500 mil. ročně, což se nestalo ani v roce 2022 a nestane se tak pravděpodobně
ani v roce 2023. Je zřejmé, že právě zvýšení intenzity marketingu, ale zároveň efektivní
využití finančních prostředků je zásadní pro úspěšný restart oboru, který navíc po
dvouletém omezování vstoupil spolu s celou ekonomikou do poměrně silné recese. Níže
zveřejňujeme naši žádost adresovanou ministru financí i ministru pro místní rozvoj.
Vážený pane ministře financí, vážený pane ministře pro místní rozvoj,
jménem Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a jeho významných členů v oblasti cestovního ruchu nám dovolte tlumočit velké znepokojení, týkající
se rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj o výši rozpočtu agentury CzechTourism na rok 2023.
Cestovní ruch je odvětví, které před pandemií vytvářelo téměř 3 % HDP, podílelo se 4,4 % na zaměstnanosti a příjem do veřejných rozpočtů od
subjektů cestovního ruchu činil 128 mld. Kč. V příhraničních oblastech je cestovní ruch často nejvýznamnějším zaměstnavatelem, na kterém je daný
region ekonomicky závislý, což výrazně přispívá udržení zaměstnanosti zejména ve znevýhodněných regionech České republiky.
Činnost většiny služeb poskytovaných v cestovním ruchu byla nedobrovolně přerušena či významně omezena po dobu téměř dvou pandemických let.
Vlivem složité geopolitické situace se sektor cestovního ruchu nyní musí vypořádávat s dalšími překážkami, počínaje snížením počtu a změnou ve
struktuře incomingových turistů a konče vysokými cenami energií, které jen obtížně mohou sanovat vlastními prostředky, neboť po pandemickém
období neměli příležitost dotvořit si vyčerpané finanční rezervy.
Byli jsme nepříjemně překvapeni, když na jaře 2022 bylo rozhodnuto o výši rozpočtu agentury CzechTourism, na úroveň pouhých 350 mil Kč (13,7 mil EUR).
V době, kdy se mluvilo o restartu odvětví, které bylo pandemickou situací nejvíce postiženo, a ještě se ani zdaleka nevrátilo na úroveň před rok 2019,
se česká vláda rozhodla výrazně omezit podporu restartu a nastavila rozpočet CzechTourismu ve výši, která byla na historicky nejnižší úrovni.
Posláním agentury CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice. Bez stabilní, před-
vídatelné a dostatečně vysoké úrovně rozpočtu se však tato činnost nedá dělat efektivně a s kýženým dopadem. Navrhovaný rozpočet na rok 2023 je
373 mil. Kč (14,6mil EUR), což ani nezohledňuje inflaci a je tak v reálném vyjádření ještě nižší než v roce letošním.
Tato situace je ještě nepříjemnější s ohledem na to, že si okolní státy – konkurenti České republiky při lákání turistů do regionu střední Evropy –
dobře uvědomují potenciál cestovního ruchu pro restart jejich ekonomik a do jeho rozvoje a propagace masivně investují (Rakousko stabilně 55 mil.
EUR ročně, Maďarsko téměř 100 mil EUR ročně poslední 4 roky). Česká republika, která v porovnání s těmito státy navíc bojuje s vysokou inflací
a vyššími cenami energií, se tak stává neschopnou konkurence při lákání nových turistů.
Uvědomujeme si složitou geopolitickou situaci a s tím částečně spojenou energetickou krizí, která v celé Evropě vyžaduje ohromné výdaje ze státních
rozpočtů na obranné a strategické položky. Zároveň však bychom neměli zapomínat na důležitý sektor ekonomiky, který do státního rozpočtu přináší
díky své velké propojenosti na další sektory významné příjmy.
Vážení páni ministři, dovolujeme si vás požádat o přehodnocení vašeho rozhodnutí ohledně výše rozpočtu agentury CzechTourism a ponechat jej
alespoň na úrovni předcovidovém, tj. cca 500 mil Kč. Veškerá historická data potvrzují, že cestovní ruch je významné průmyslové odvětví, které má
v České republice růstový potenciál. Bez jeho stabilní a smysluplné podpory však Česká republika postupně ztrácí svou konkurenční pozici a nejzisko-
vější skupiny turistů směřují díky aktivnější propagaci do jiných zemí regionu, což České republice způsobuje zbytečné škody.
Ing. Tomáš Prouza, MBA Ing. Václav Stárek
prezident, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR viceprezident pro cestovní ruch, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR
VÝŇATEK Z ODPOVĚDI MINISTRA FINANCÍ: TEXT: KLÁRA STÁREK ZACHARIÁŠOVÁ, VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV
„K výši příspěvku na rok 2023 mohu pouze sdělit, že stanovenou výši při přípravě rozpočtu navrhuje zřizovatel příspěvkové organizace, kterým je
MMR. Pro rok 2023 je v návrhu rozpočtu kapitoly 317-MMR na neinvestiční příspěvek CzechTourismu k dispozici celkem 373 328 823 Kč, což
je oproti předchozím rokům (kdy v letech 2020–2022 výše schváleného rozpočtu byla stanovena na 200 mil. Kč) nárůst zhruba o 87 %. Vedle plá-
novaného rozpočtu zajišťuje MMR provoz agentury i z nároků z nespotřebovaných výdajů kapitoly. Dále také podotýkám, že podpora cestovního
ruchu je rovněž zajišťována v kapitole MMR prostřednictvím národního dotačního investičního programu – Národní program podpory cestovního
ruchu v regionech – s tím, že MMR plánuje další dva navazující národní programy „Infrastruktura v cestovním ruchu“ a „Podpora destinačního
managementu“ s celkovým objemem prostředků 440 mil. Kč na roky 2024–2025. Cestovní ruch je možné rovněž podporovat z Integrovaného
regionálního operačního programu 2021–2027.“
5