Page 4 - AHR 06/2022
P. 4

ZE SEKRETARIÁTU


          JEDNÁNÍ S MINISTREM
          NA TÉMA ROZPOČTU
          PRO PROPAGACI ČR

          Dne 28. listopadu proběhlo pravidelné jednání s ministrem
          pro místní rozvoj Ivanem Bartošem, kterého se za AHR ČR
          a SOCR ČR zúčastnil Václav Stárek. Hlavním předmětem
          setkání byl rozpočet pro propagaci České republiky, který
          v návrhu státního rozpočtu zůstává na úrovni 373 mil. Kč
          z požadovaných 571 mil. Kč, což bude mít opět vliv na
          finanční prostředky věnované kampaním na podporu pří-
          jezdového cestovního ruchu. Václav Stárek v této souvislosti
          navrhl, aby byla zahájena jednání na spolupráci s obcemi ve
          smyslu uzavírání dohod / memorand o společném financo-
          vání kampaní, částečně z poplatků za pobyt. Podobná akti-
          vita byla pilotně spuštěna v Praze. Dále upozornil, že v době,
          kdy všechny okolní země zvyšují své rozpočty na propagaci,
          ČR jde opačným směrem. Dále bylo dohodnuto, že se ještě
          bude ministerstvo snažit nalézt další finanční prostředky
          pro cestovní ruch a kampaně, a to i v rámci programů
          na podporu přeshraniční spolupráce. Dále byl projednán
          Národní plán obnovy (NPO), který byl rozšířen pro oblast
          cestovního ruchu a umožní podnikatelům čerpat dotace na
          úspory energií a modernizaci technologií v oblasti energetiky
          a digitalizace. (Více informací k NPO v tomto zpravodaji)



          NÁRODNÍ PROGRAM OBNOVY BYL DOPLNĚN O KOMPONENTY
          PRO CESTOVNÍ RUCH

          V květnu tohoto roku jsme se spolu se SOCR   navrhovaných projektů jak v části energetické,   Pro určení výše / podílu státní (evropské) do-
          ČR a MMR ČR snažili prosadit do Národního   tak i zelené tranzice, je velkým úspěchem, že   tace na celkové investici, bude nutno respekto-
          plánu obnovy (NPO) možnosti pro cestovní ruch.   se komponenta cestovního ruchu předběžně   vat pravidla hospodářské soutěže, kdy podpora
          Do projednávání tak odešel materiál s rozšířením   schválila, a to ve stejném obsahovém složení,   bude poskytnuta zejména v režimu „blokové
          programu pro financování konkrétních kompo-   jak jsme je připravili. Zároveň však došlo k po-   výjimky“ (GBER). Zjednodušeně se dá říci, že
          nent cestovního ruchu, který byl v době pande-  nížení alokované částky na 5 mld. Kč.  podíl dotace bude v návaznosti na typ investice
          mie silně ekonomicky zasažen, a tudíž by měl   V současné době zjišťujeme výši reálné absorp-   a velikost podniku od 30 % do 80 % nákladů,
          být do programu zařazen.           ční kapacity projektů mezi našimi členy a za   kdy průměrně lze uvažovat podporu ve výši
           Po dlouhých přípravných konzultacích a jed-   tímto účelem jsme rozeslali dotazník s informa-   cca 50 %.
          náních příslušných ministerstev, ÚOHS a dalších   cemi k projektu a žádostí o vyjádření předběž-   Podrobněji jsou jednotlivé články GBER
          institucí s Evropskou komisí, které probíhalo   ného zájmu. Následovat budou konzultace   uvedeny a vysvětleny v materiálu, který jsme
          celé léto, byly následně příslušné parametry   s MMR a MPO, úprava komponent a posou-  zasílali našim členům, případně jej můžeme
          změn komponenty CR v NPO Vládou ČR   zení a schválení EK. Vypsání dotačních výzev   ještě poskytnout našim členům na vyžádání.
          předběžně schváleny.               se předpokládá na podzim příštího roku Pod-  Přesný výklad některých ustanovení dále kon-
           Vzhledem ke změnám a snižování alokova-  mínkou u všech projektů je jejich dokončení   zultujeme s MMR a ÚOHS. O konečné po-
          ných částek podpory a také značnému převisu   (u investic včetně kolaudace) do srpna 2026.  době dotací vás budeme včas informovat.



          VÝKONY UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ / ŘÍJEN 2022
                         Current Month – October 2022 vs October 2021           Year to Date – October 2022 vs October 2021
                                                                                      Year to Date –
                                                Occ %                        ADR                        RevPAR                   Occ %                        ADR                        RevPAR
                                                                              2022
                                                                                                             2022
                                                                                                     2021
                                                                                              2022
                                                                                      2021
           2022          2021   2022    2021    2022   2021    2022    2021 December 2020 vs December 2019
           Prague         74,2    49,9  108,22  78,00   80,27  38,92    56,5   24,1   97,13   68,45   54,92  16,51
           Vienna         72,0    55,0  129,09  104,73   92,99   57,56   58,1   30,3   115,11   95,90   66,85   29,02
           Budapest       68,8    53,2  112,90  90,62   77,67   48,19   59,4   27,5  105,03   92,18  62,40   25,31
           Bratislava     65,6    38,5  90,33   74,59  59,23   28,71    52,5   22,4   83,16   68,06  43,69   15,24
           Berlin         78,5    69,9  121,58  90,95   95,44  63,60    66,1   36,1  112,32   81,23   74,26  29,32
           Paris          86,5    71,0  351,27   241,54  303,77   171,57   72,9   38,7  296,06   199,45   215,90   77,26
           Munich         72,7    56,7  196,75   107,91  143,06   61,13   59,0   33,5  132,91   90,20   78,45   30,18
           Warsaw         79,9    60,4  88,60   63,03  70,82   38,08    72,4   33,9   76,22   56,64   55,17  19,20

       2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9