Page 10 - AHR 06/2022
P. 10

MARKETING/MANAGEMENT


          PRODEJ

          HOTELU JE

          MARKETING



          Mezi hoteliéry je vždy část těch,
          kteří uvažují o prodeji svého
          podniku a myslím si, že podíl
          prodávajících nebude klesat.
          Svým klientům, majitelům hotelů
          doporučuji, aby vždy pečlivě
          zvážili rozhodnutí o prodeji svého
          hotelu ve vztahu k trhu.
          Rozhodující jsou dvě věci – lokalita a cena. Po-
          kud vlastníte čtyřhvězdičkový hotel v Karlových
          Varech, daleko od centra, neradi byste konku-
          rovali velkým hotelům s pěti hvězdičkami na
          kolonádě a neradi byste se srovnávali s jejich   my byly odstraněny atd., poradí vám s Home   nemovitost příliš mnoha zdrojům, zpočátku
          cenou za pokoj, RevParem a marketingovými   Stagingem a připraví hotel k prodeji.  očekáváte, že se nabídka dostane k více lidem,
          řešeními. Pro zahájení procesu je důležité rozu-   Vyberte si makléře a podepište mandátní   ale není tomu tak doopravdy. Skutečnost, že
          mět tomu, kde je z pohledu trhu vaše nemovitost   smlouvu. Zvažte exkluzivitu. Ačkoli se mnozí   se nějaký hotel nebo nemovitost objeví v port-
          umístěna. Pak přichází na řadu určení správ-  majitelé mimo realitní byznys mohou domní-   foliu skoro každého makléře, pro kupujícího
          ného cenového rozpětí. Měli byste přistoupit   vat, že spolupráce s více makléři bude efektiv-  znamená jediné: majitel má finanční problémy
          k prodeji hotelu, jako k vyšší formě marketin-  nější, zkušenosti ukazují přesný opak. Mohli   a potřebuje opravdu rychle prodat. A výsled-
          gu. Kromě lokality a ceny rozhoduje i vzhled   byste se dostat do procesu, kdy vám budou   kem může být podhodnocení nemovitosti.
          a pověst. Vliv má vzhled fasády a výzdoba, vzhled   volat různí makléři a vy budete mít zmatek    Druhou chybou je nepřístupnost. Někdy se
          vstupní haly a společných prostor, hotelových   v tom, který klient, od koho pochází. Dbejte   majitel chová, jako by ve skutečnosti prodávat
          pokojů, design interiéru atd. Doporučuji vy-   na to, abyste si jako svého mandatáře vybrali   nechtěl. Na každou otázku kupujícího odpoví-
          členit malý rozpočet na přípravu k prodeji. Na   komunikativního experta v hotelnictví s dob-  dá jinou otázkou. Je důležité dodržovat odstup
          drobnou rekonstrukci, lifting. Jakmile je hotel   rými kontakty a dobrou pověstí. Váš makléř   a některé naše otázky budou zodpovězeny mi-
          na prodej, je pravděpodobné, že budete jednat   bude vaší tváří na trhu.  moděk později. Například jaké má nový inves-
          i s mezinárodními kupci a dříve nebo později   Připravte si základní informační balíček ne-   tor plány, nebo odkud pochází jeho finanční
          po všech telefonátech a hovorech přes Zoom   boli Closed Teaser a Investiční Memorandum.   prostředky. Zejména na trhu po pandemii je
          a online schůzkách dojde na prohlídku na místě.   Lidé v tomto oboru dobře vědí, že existuje urči-   spousta hotelů na prodej a jen málo investorů,
          A jakmile dojde k prohlídce na místě, je vel-   tý balík informací, který svému makléři prostě   takže podle mého názoru je mnohem lepší
          mi pravděpodobné, že kupující bude zklamán   musíte předat, takže jakmile si vyberete toho   strategií být flexibilní a komunikativní.
          a všechny ty těžké chvíle vyjednávání, všechno   správného makléře, musíte ho vyzbrojit těmi    Třetí chybou je výběr osoby, která bude
          vaše úsilí, které jste vynaložili na přípravu, po-   správnými nástroji. Nástroji jsou v tomto přípa-   majitele zastupovat. Vyslat například recepční
          skytnutí čísel atd. může přijít vniveč. Proto dopo-   dě informace. Těmi jsou počet pokojů, vlastnický   na schůzku s potenciálním kupcem není úplně
          ručuji nepodcenit fázi „Home Staging“. Druhou   status (zda je hotel ve vlastnictví nebo v nájmu),   chytrý tah. To, co byste měli udělat, abyste
          šanci udělat první dojem už nikdy nedostanete.  vlastnická struktura (zda je ve vlastnictví společ-  byli úspěšní, je věnovat procesu velkou pozor-
           Dalším krokem je kontrola vaší online pověsti.   nosti nebo fyzické osoby/osob), metry čtvereční   nost a vybrat si inteligentní a komunikativní
          Přesněji jakým způsobem je váš hotel prezento-   pozemku, metry čtvereční hotelu, výše dluhu.   osobu, která je zároveň dobře informovaná
          ván na internetu. Jedná se o přítomnost na so-   V tomto oboru existují určité standardy a zlatým   a vyzbrojená potřebnými informacemi a fakty
          ciálních sítích, přítomnost na webových stránkách   standardem je, že se vás s největší pravděpodob-  o nemovitosti a provozu.
          s hodnocením hotelů, jako jsou booking.com,   ností bude kupující ptát na finanční informace    Čtvrtou chybou je nejasnost záměru. Majite-
          tripadvisor.com, holidaycheck.com atd. Možná   tři roky zpětně. Bude potřebovat finanční   lé si někdy myslí, že hotel prodají nenápadně,
          budete muset zkontrolovat své vlastní webové   výkazy,hrubý zisk, čistý zisk, mzdy. Potenciální   aniž by si toho personál všimnul. Mohu vás
          stránky a ujistit se, že během jednání může váš   kupec se bude snažit udělat si své propočty   ujistit, že nic nerozruší personál víc, než zvěsti
          kupující provádět Due Diligence a najde každý   o svém budoucím zisku a o potenciálu zvyšová-  o prodeji a takovým způsobem můžete pokazit
          odkaz, který se na váš hotel na internetu dosta-   ní, takže moje rada: připravte si tyto informace   pracovní morálku v mnoha ohledech na hodně
          ne, najde každý komentář na blozích, fórech   a kdykoli zaznamenáte „LOI – ztrátu zájmu“   dlouho. Proto doporučuji vybrat strategii,
          nebo sociálních sítích. Vaši pověst může poka-  po předložení „Closed Teaseru“ nebo naopak   jakým způsobem bude celá věc komunikována  TEXT: MILAN PAVELKA – WWW.HOTELMAX.CZ / FOTO: ARCHIV
          zit třeba to, že máte na webu mezi novinkami   kupec projeví zájem, ihned musíte podepsat   a nechat si v tomto poradit expertem.
          v úvodu rok starou zprávu či upoutávku na   dohodu o důvěrných informacích (NDA) a tu   Prodej hotelu je marketing a jeho nezvládnu-
          loňské Velikonoce. Měli byste vědět, že kupující   musíte mít připravenou.  tí je drahé. Chcete -li hotel prodat za maximální
          se bude soustředit zejména na negativní komen-                         možnou cenu, musíte ke každému aspektu pro-
          táře, takže byste mohli zvážit najmutí profesi-  ČTYŘI CHYBY MAJITELŮ:  deje přistupovat stejně důkladně, jako k budou-
          onála nebo externisty, který bude pracovat na    První chybou je zaplavení nemovitostního trhu   címu kupujícímu. To znamená vykročit ze své
          vaší prezentaci na sociálních sítích, odpovídat   vaším hotelem a důvod, proč to ve většině přípa-   standardní role vlastníka, který ví vše o svém ho-
          na negativní recenze a vysvětlovat, že problé-  dů nebude fungovat. Když poskytnete svou   telu a dívat se očima potenciálního kupce.
       8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15