Page 14 - AHRzpravodaj_0621
P. 14

ROZHOVOR


          CO ROBOTI NEZMĚNÍ


          GORJAN LAZAROV řídí řetězec Orea Hotels &
          Resorts pět let. Během té doby inicioval řadu kroků,
          které vedly k tomu, že se v současnosti osmnáct
          hotelů této sítě znovu stává vyhledávaným místem
          kvalitního ubytování, gastronomie a zázemím pro
          konference a rozmanité akce.


          Dobré jméno má řetězec i jako zaměstnavatel.
          Poslední tři roky se do Orea hotelů jezdí mimo   GORJAN
          jiné také za roboty.                  LAZAROV

          Kdy Vás poprvé napadlo, že by práci   l Jeho hotelová
          servírky nebo recepčních v hotelu mohl   kariéra začala v roce
          zastávat robot?                       2001 v Marriottu.
          Dlouhodobě sledujeme, jak technologické   l Než se definitivně
          inovace ovlivňují byznys. Když jsem začínal   usadil na nejvyšší
          pracovat v hotelech, internet byl jen minorit-  hotelové židli,
          ní rezervační kanál. Hotely měly klasické   vyzkoušel si různé
          rezervační kanály, které měly rozvinuté a na   manažerské pozice
          kterých pracovalo hodně lidí. Dnes klienti   nejen v hotelové,
          využívají především mobily a podíl rezervací   ale také
          přes ně neustále roste. Většina lidí v tomto   v telekomunikační
          směru nemá potřebu lidského kontaktu, chtějí   praxi.
          si jen co nejjednodušeji udělat rezervaci. Je jas-  l Od roku 2011
          né, že posledních dvacet let bylo ve znamení   více než pět let
          internetu a předpokládám, že to je základ   řídil Boscolo Prague
          k dalším inovacím. Automatizace, robotizace,   Hotel a v době
          digitalizace, umělá inteligence jsou tím, co   světové výstavy Expo
          určitě v dalších dvaceti letech bude ovlivňovat   2015 v Milaně zároveň i Boscolo Milano Hotel.
          svět kolem nás. Myslím si, že se budou neustá-  l Od podzimu 2016 je generálním ředitelem řetězce Orea Hotels & Resorts.
          le automatizovat procesy, které přidávají také
          jinou hodnotu než jen tu ze zákaznického   l Ve volném čase rád hraje tenis, lyžuje nebo sleduje basketbal.
          pohledu. Je třeba možné, že se i práce recepční
          a servírky do budoucna sloučí a bude se jednat
          o nějakou formu „service executive“. Ale   rý nám otevřela služba airbnb. To je segment,   pobyty rezervují. Často nás poprosí, zda by je
          určitě to není tak, že roboti mohou pracovat   který nepožaduje servis, a tam si myslím, že   v restauraci mohl obsloužit právě robot.
          namísto recepčního nebo servírky a nahradit   roboti mohou hrát důležitou roli. V klasic-
          lidi jako takové.                  kých hotelech to ale bude vždy o lidech. Ro-  Máte možnost podílet se na programování
                                             boti mohou pomoci při doručení jídla, nebo   vašich robotů?
                                             u manuálních úkonů, které se stále opakují   Spolupracujeme s firmami, které je vyrábějí.
          Nakolik dnes dokáže robot zastoupit člověka?
          Myslím si, že existuje velký segment trhu, kte-   a jsou pracné.       Poskytujeme zpětnou vazbu, a to si myslím, že
                                                                                 je pro budoucí vývoj velmi cenné. Na základě
                                             Řeší roboti v hotelech nedostatek   našich připomínek momentálně prochází pře-
                                             pracovních sil?                     programováním náš recepční robot.
                                             Neřeší. Robotizace je úplně na začátku. Takže
                                             všechny věci, které vidíte dnes, jsou spíše na   Jaké jsou náklady na robotickou servírku?
                                             zkoušku. Záleží na vývoji do budoucna, kdy   Především se na to nedíváme přes návratnost.
                                             roboti budou daleko víc samostatní a budou   Jaká byla návratnost webové stránky v 90. le-
                                             pomáhat i ve zvyšování provozní efektivity.  tech? Je to jen začátek vlny a my chceme být
                                                                                 u začátku. Chceme mít vliv na to, jak se vše
                                             Jsou roboti hostům příjemní?        bude do budoucna vyvíjet.
                                             Ano, hosté reagují velmi pozitivně. Aktuálně
                                             používáme roboty v obsluze v hotelu Horizont   Jak tedy vidíte budoucnost robotů a obecně
                                             na Šumavě a v hotelu Sklář v Harrachově.   nových technologií v hotelové praxi?
                                             Dokonce máme hosty, kteří si kvůli robotům   Jak jsem již říkal, myslím, že existuje velký
                                                                                 potenciál zaměřit se na skutečné zákaznické
                                                                                 potřeby, jít dál v personalizaci služeb a nedělat  TEXT: OLGA VOMÁČKOVÁ / FOTO: ARCHIV
                                        Robot zodpoví mj. dotazy, jak se v hotelu orientovat,   to úplně stejně, jak jsme byli zvyklí. V tom
                                        nabídne informace o lokalitě, službách hotelu, či   mohou nové technologie pomoci. Myslím
                                        turistických zajímavostech v okolí. V budoucnu by   si, že s roboty se budeme potkávat v každo-
                                        měl být propojen s hotelovým systémem a pomoci   denním životě stále více. Také si ale myslím,
                                        klientovi s přihlášením hosta v hotelu.  že hotelnictví bylo a bude o lidech, kteří se
                                                                                 o hosty starají, a to roboti prostě nezmění.
       12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19