Page 19 - AHR Zpravodaj 04/22
P. 19
GASTRONOMIE
letím loňského roku, kdy podniky nefungovaly Vývoj průměrné ceny poledního menu v gastronomii 2019–2022
kvůli přísným covidovým restrikcím, je letos
nárůst tržeb +179 %. A opět, pokud srovnáme
současné tržby za druhý kvartál 2022 s obdobím
před covidem v roce 2019, tak i zde dochází
k nárůstu tržeb v gastronomii o +36 %.
CHVÁLA BUDIŽ LÉTU!
Pokud srovnáme letní sezonu za měsíce červen–
září za poslední tři roky, tak vidíme, jak význam-
ně posiluje právě toto období. V roce 2019 se
tyto čtyři měsíce podílely na celkových tržbách
ze 34 %, v roce 2020 už to bylo 43 % a loni
tvořily letní měsíce téměř polovinu všech tržeb
roku 2021.
JÍDLO PŘINÁŠÍ NEJVYŠŠÍ TRŽBY
V roce 2021 představovalo jídlo téměř 1/3 z cel-
kových tržeb v české gastronomii a pivo více
než 20% podíl. TEXT: MARCELA ŠIMKOVÁ, DATA SERVIS – INFORMACE S.R.O. / FOTO: ARCHIV
DESETINA HOSTŮ
SE NEVRÁTILA Naopak skupina hostů (5 %), navštěvuje dnes a přechod na bezhotovostní platby. V roce 2019
Po uvolnění covidových opatření se 11 % hos- podniky častěji než před dvěma lety a nastu- tento způsob plateb používalo jen 29 % podniků
tů rozhodlo do podniků veřejného stravování puje také nová generace hostů „mladí“, kteří a v závěru roku 2021 to bylo už 56 % podniků.
nevrátit. Místo restaurací a hospod upřednost- se stávají novými stálými zákazníky podniků Změny se dotýkají také samotných hostů gastro
ňují posezení doma, na zahrádce apod. Hlav- typu fastfood, streetfood apod. podniků, kteří stále více preferují bezhotovostní
ním důvodem je pohodlnost, zvyk, který si platby, např. 25 % hostů platí svou útratu vždy
vytvořili za poslední dva roky a nezanedbatel- DIGITALIZACE kartou. Začíná se objevovat i nový trend – platba
ný vliv na tuto změnu mají také zvyšující se ČESKÉ GASTRONOMIE QR kódem, a to nejen pro platby, ale také pro ob-
ceny v gastronomii. Co segment gastro trvale mění je digitalizace jednávky, rezervace míst nebo donášku.
INZERCE