Page 19 - AHR Zpravodaj 04/22
P. 19

GASTRONOMIE

       letím loňského roku, kdy podniky nefungovaly   Vývoj průměrné ceny poledního menu v gastronomii 2019–2022
       kvůli přísným covidovým restrikcím, je letos
       nárůst tržeb +179 %. A opět, pokud srovnáme
       současné tržby za druhý kvartál 2022 s obdobím
       před covidem v roce 2019, tak i zde dochází
       k nárůstu tržeb v gastronomii o +36 %.

       CHVÁLA BUDIŽ LÉTU!
       Pokud srovnáme letní sezonu za měsíce červen–
       září za poslední tři roky, tak vidíme, jak význam-
       ně posiluje právě toto období. V roce 2019 se
       tyto čtyři měsíce podílely na celkových tržbách
       ze 34 %, v roce 2020 už to bylo 43 % a loni
       tvořily letní měsíce téměř polovinu všech tržeb
       roku 2021.

       JÍDLO PŘINÁŠÍ NEJVYŠŠÍ TRŽBY
       V roce 2021 představovalo jídlo téměř 1/3 z cel-
       kových tržeb v české gastronomii a pivo více
       než 20% podíl.                                                                                             TEXT: MARCELA ŠIMKOVÁ, DATA SERVIS – INFORMACE S.R.O. / FOTO: ARCHIV

       DESETINA HOSTŮ
       SE NEVRÁTILA                       Naopak skupina hostů (5 %), navštěvuje dnes   a přechod na bezhotovostní platby. V roce 2019
       Po uvolnění covidových opatření se 11 % hos-  podniky častěji než před dvěma lety a nastu-  tento způsob plateb používalo jen 29 % podniků
       tů rozhodlo do podniků veřejného stravování   puje také nová generace hostů „mladí“, kteří   a v závěru roku 2021 to bylo už 56 % podniků.
       nevrátit. Místo restaurací a hospod upřednost-   se stávají novými stálými zákazníky podniků   Změny se dotýkají také samotných hostů gastro
       ňují posezení doma, na zahrádce apod. Hlav-  typu fastfood, streetfood apod.  podniků, kteří stále více preferují bezhotovostní
       ním důvodem je pohodlnost, zvyk, který si                              platby, např. 25 % hostů platí svou útratu vždy
       vytvořili za poslední dva roky a nezanedbatel-  DIGITALIZACE           kartou. Začíná se objevovat i nový trend – platba
       ný vliv na tuto změnu mají také zvyšující se   ČESKÉ GASTRONOMIE       QR kódem, a to nejen pro platby, ale také pro ob-
       ceny v gastronomii.                Co segment gastro trvale mění je digitalizace   jednávky, rezervace míst nebo donášku.


                                                             INZERCE
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24