Page 10 - AHRzpravodaj_ahr0320
P. 10

ROZHOVOR


          NAŠÍM CÍLEM JSOU

          SPOKOJENÍ ŽÁCI



          Výroční cenu AHR ČR v kategorii Škola
          roku získalo vloni Střední odborné učiliště
          a střední odborná škola SČMD Žatec.
          Povídali jsme si s jeho ředitelkou Mgr. et
          Mgr. STANISLAVOU SAJDLOVOU.


          Proč by se měli studenti hlásit právě na   doplněné o využívání
          soukromou školu?                   moderních technolo-
          Žáci na soukromých školách jsou v roli klienta,   gií a také chuť tvořit
          a tak mají lepší vyjednávací pozici, když jde   nové věci a samozřej-
          o jejich nespokojenost v procesu vzdělávání.   mě v nich soutěžit.
          Dostávají veškerou péči a mají řadu možností
          osobního rozvoje. Často se jedná o školy s niž-  Vzdělávají se žáci
          ším počtem žáků a tak se jim učitelé mohou   průběžně například
          maximálně věnovat. Výhodou bývá i to, že rea-  formou stáží
          gují pružně na změny ve společnosti a nečekají   v zahraničí?
          až na rozhodnutí samospráv a státních správ.   Škola je dlouhodo-
          Bývají vybaveny moderními technologiemi   bě zapojena do pro-
          a jejich výuka se často orientuje na vyšší objem   gramu Erasmus+,
          praktických činností. My jsme škola, která exi-  dříve Leonardo da
          stuje už 60 let a soukromou se stala v r. 1993.   Vinci, v jehož rámci vyjelo do hotelů a restau-  kvality učitelů, kteří musejí splňovat vzdělání
          Jejím zřizovatel je Svaz českých a moravských   rací v Německu více než 100 žáků, nezane-  podle zákona o pedagogických pracovnících.
          spotřebních družstev skupina COOP se sídlem   dbatelný počet žáků odjel také na stáž v rámci   Pro všechny školy bez rozdílu zřizovatele platí
          v Praze. Naším cílem jsou spokojení žáci, kteří   příhraničního projektu Tandem. Každoročně   společná část maturitní zkoušky. Neexistují žád-
          chodí do školy rádi.               škola nabízí tříměsíční stáže v letoviscích v jižní   né výzkumy na školách, které by kvalitu výuky
                                             Itálii, v Řecku nebo dvoutýdenní stáž na Slo-  posuzovaly. Profesní organizace, jmenujme
          V jakých oborech se u vás mohou studenti   vensku. Letos jsme měli domluvenou spolu-  například AKC ČR nebo AHR ČR vytvářejí
          vzdělávat?                         práci s letovisky blízko Rimini, v Kalábrii a na   vlastní ankety a oceňují školy, které jsou mimo-
          Střední škola nabízí studium zakončené   Sardinii, s horskými resorty v Alpách a s hotely   řádné díky vynikajícím výsledkům.
          maturitní zkouškou v oborech Hotelnictví   v Miláně. Většina skončila a budeme doufat, že
          (65-42-M/01), Ekonomika a podnikání (63-  se brzy vše vrátí k normálu a budeme moci na   Jací jsou dnešní studenti?
          41-M/01), Gastronomie (65-41-L/01). Na   spolupráci navázat.Vzhledem k oborům, které   V některých oblastech jsou úplně jiní než je-
          středním odborném učilišti lze studovat tříletý   se u nás vyučují, je pro realizaci odborných   jich starší kolegové a jinde se neliší. Stejně tak
          obor Kuchař-číšník (65-51-H/01) a Výrobce   praxí a odborných stáží obnovení služeb a ote-  jako ti starší se nechtějí dobrovolně učit, mají
          potravin (29-51-H/01) se zaměřením Sladov-  vření hranic klíčové. Předpokládáme, že chuť   rádi exkurze a výlety, jásají, když jim cokoli ve
          ník- pivovarník. Nástavbové studium, které   žáků vyjíždět za hranice a ochota rodičů děti   výuce odpadne a těší se na prázdniny. Dnešní
          je určeno pro absolventy učebních oborů, se   pouštět se bude dostavovat jen pozvolna, a tak   žáci komunikují v angličtině, jsou zdatní v ICT
          realizuje formou denní a dálkovou v oboru   se v blízké budoucnosti zaměříme na spolupráci   a nechtějí odjíždět na delší dobu od svých ro-
          vzdělání Podnikání (64-41-L/51). Škola je   s hotely a zařízeními, která poskytují ubytování   din. Také nemají rádi brzké vstávání a před fyzic-
          akreditovaným pracovištěm pro poskytování   a stravování v České republice.  kou prací dávají přednost té v “čistém prostředí”.
          profesních kvalifikací.
                                             Jak byste obecně zhodnotila kvalitu výuky   Jak zvládáte výuku v době koronavirové
          Daří se vám udržet dostatečný počet   soukromých škol v gastro oboru u nás?  krize?
          kvalifikovaných pedagogů?          Kvalitu výuky soukromých škol v gastro   Myslím, že tak jako v jiných školách. Hledá-
          V současné době učí ve škole 100% kvalifiko-  oborech vnímám jako srovnatelnou s kvalitou   me nejvhodnější způsoby výuky na dálku.
          vaní pedagogové a to i ti, jejichž zaměřením   výuky na školách veřejných. RVP a ŠVP platí   Žáci najdou zadanou domácí práci pod svojí
          jsou odborné předměty. V posledních dvou le-  pro všechny stejně – to je standard a škola ho   třídou na webových stránkách školy. Zpra-
          tech pedagogický sbor „omládl“. Mladí kolego-  musí žákům poskytnout bez ohledu na zřizo-  cování a způsob zasílání učiteli už řeší různě,
          vé vnesli do výuky moderní vyučovací metody   vatele. Co je také srovnatelné, to jsou odborné   často podle svých možností. Pokud nevidíme
                                                                                 žádnou odezvu od žáka, telefonujeme rodi-
                                                                                 čům. Jsme škola, která má převážně učňovské
                                                                                 obory a s tím souvisí někdy i nižší vzdělání
            Mgr. et Mgr. STANISLAVA SAJDLOVÁ                                     rodičů a jejich zájem o školu. Někteří si do-
            l Bydlí od narození v Žatci.                                         konce myslí, že žáci mají prázdniny a někteří  TEXT: MICHAELA ŠULCOVÁ / FOTO: ARCHIV
            l Po absolvování tamního gymnázia vystudovala UJEP v Ústí nad Labem, Pedagogickou   se prostě o ně nezajímají. Na druhou stranu
            fakultu, obor český jazyk – anglický jazyk, UK obor Management vzdělávání.   mnozí plní úkoly přednostně a vyžadují další.
                                                                                 Paradoxní je, že hodně aktivní jsou i někteří
            l Ředitelkou Středního odborného učiliště a Střední odborné školy SČMSD, Žatec, s.r.o.   z těch, pro které byla docházka do školy
            je od roku 2006.
                                                                                 problém a pro které je způsob vzdělávání na
                                                                                 dálku pohodlnější.

       8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15