Page 10 - AHRzpravodaj_ahr0320
P. 10
ROZHOVOR
NAŠÍM CÍLEM JSOU
SPOKOJENÍ ŽÁCI
Výroční cenu AHR ČR v kategorii Škola
roku získalo vloni Střední odborné učiliště
a střední odborná škola SČMD Žatec.
Povídali jsme si s jeho ředitelkou Mgr. et
Mgr. STANISLAVOU SAJDLOVOU.
Proč by se měli studenti hlásit právě na doplněné o využívání
soukromou školu? moderních technolo-
Žáci na soukromých školách jsou v roli klienta, gií a také chuť tvořit
a tak mají lepší vyjednávací pozici, když jde nové věci a samozřej-
o jejich nespokojenost v procesu vzdělávání. mě v nich soutěžit.
Dostávají veškerou péči a mají řadu možností
osobního rozvoje. Často se jedná o školy s niž- Vzdělávají se žáci
ším počtem žáků a tak se jim učitelé mohou průběžně například
maximálně věnovat. Výhodou bývá i to, že rea- formou stáží
gují pružně na změny ve společnosti a nečekají v zahraničí?
až na rozhodnutí samospráv a státních správ. Škola je dlouhodo-
Bývají vybaveny moderními technologiemi bě zapojena do pro-
a jejich výuka se často orientuje na vyšší objem gramu Erasmus+,
praktických činností. My jsme škola, která exi- dříve Leonardo da
stuje už 60 let a soukromou se stala v r. 1993. Vinci, v jehož rámci vyjelo do hotelů a restau- kvality učitelů, kteří musejí splňovat vzdělání
Jejím zřizovatel je Svaz českých a moravských rací v Německu více než 100 žáků, nezane- podle zákona o pedagogických pracovnících.
spotřebních družstev skupina COOP se sídlem dbatelný počet žáků odjel také na stáž v rámci Pro všechny školy bez rozdílu zřizovatele platí
v Praze. Naším cílem jsou spokojení žáci, kteří příhraničního projektu Tandem. Každoročně společná část maturitní zkoušky. Neexistují žád-
chodí do školy rádi. škola nabízí tříměsíční stáže v letoviscích v jižní né výzkumy na školách, které by kvalitu výuky
Itálii, v Řecku nebo dvoutýdenní stáž na Slo- posuzovaly. Profesní organizace, jmenujme
V jakých oborech se u vás mohou studenti vensku. Letos jsme měli domluvenou spolu- například AKC ČR nebo AHR ČR vytvářejí
vzdělávat? práci s letovisky blízko Rimini, v Kalábrii a na vlastní ankety a oceňují školy, které jsou mimo-
Střední škola nabízí studium zakončené Sardinii, s horskými resorty v Alpách a s hotely řádné díky vynikajícím výsledkům.
maturitní zkouškou v oborech Hotelnictví v Miláně. Většina skončila a budeme doufat, že
(65-42-M/01), Ekonomika a podnikání (63- se brzy vše vrátí k normálu a budeme moci na Jací jsou dnešní studenti?
41-M/01), Gastronomie (65-41-L/01). Na spolupráci navázat.Vzhledem k oborům, které V některých oblastech jsou úplně jiní než je-
středním odborném učilišti lze studovat tříletý se u nás vyučují, je pro realizaci odborných jich starší kolegové a jinde se neliší. Stejně tak
obor Kuchař-číšník (65-51-H/01) a Výrobce praxí a odborných stáží obnovení služeb a ote- jako ti starší se nechtějí dobrovolně učit, mají
potravin (29-51-H/01) se zaměřením Sladov- vření hranic klíčové. Předpokládáme, že chuť rádi exkurze a výlety, jásají, když jim cokoli ve
ník- pivovarník. Nástavbové studium, které žáků vyjíždět za hranice a ochota rodičů děti výuce odpadne a těší se na prázdniny. Dnešní
je určeno pro absolventy učebních oborů, se pouštět se bude dostavovat jen pozvolna, a tak žáci komunikují v angličtině, jsou zdatní v ICT
realizuje formou denní a dálkovou v oboru se v blízké budoucnosti zaměříme na spolupráci a nechtějí odjíždět na delší dobu od svých ro-
vzdělání Podnikání (64-41-L/51). Škola je s hotely a zařízeními, která poskytují ubytování din. Také nemají rádi brzké vstávání a před fyzic-
akreditovaným pracovištěm pro poskytování a stravování v České republice. kou prací dávají přednost té v “čistém prostředí”.
profesních kvalifikací.
Jak byste obecně zhodnotila kvalitu výuky Jak zvládáte výuku v době koronavirové
Daří se vám udržet dostatečný počet soukromých škol v gastro oboru u nás? krize?
kvalifikovaných pedagogů? Kvalitu výuky soukromých škol v gastro Myslím, že tak jako v jiných školách. Hledá-
V současné době učí ve škole 100% kvalifiko- oborech vnímám jako srovnatelnou s kvalitou me nejvhodnější způsoby výuky na dálku.
vaní pedagogové a to i ti, jejichž zaměřením výuky na školách veřejných. RVP a ŠVP platí Žáci najdou zadanou domácí práci pod svojí
jsou odborné předměty. V posledních dvou le- pro všechny stejně – to je standard a škola ho třídou na webových stránkách školy. Zpra-
tech pedagogický sbor „omládl“. Mladí kolego- musí žákům poskytnout bez ohledu na zřizo- cování a způsob zasílání učiteli už řeší různě,
vé vnesli do výuky moderní vyučovací metody vatele. Co je také srovnatelné, to jsou odborné často podle svých možností. Pokud nevidíme
žádnou odezvu od žáka, telefonujeme rodi-
čům. Jsme škola, která má převážně učňovské
obory a s tím souvisí někdy i nižší vzdělání
Mgr. et Mgr. STANISLAVA SAJDLOVÁ rodičů a jejich zájem o školu. Někteří si do-
l Bydlí od narození v Žatci. konce myslí, že žáci mají prázdniny a někteří TEXT: MICHAELA ŠULCOVÁ / FOTO: ARCHIV
l Po absolvování tamního gymnázia vystudovala UJEP v Ústí nad Labem, Pedagogickou se prostě o ně nezajímají. Na druhou stranu
fakultu, obor český jazyk – anglický jazyk, UK obor Management vzdělávání. mnozí plní úkoly přednostně a vyžadují další.
Paradoxní je, že hodně aktivní jsou i někteří
l Ředitelkou Středního odborného učiliště a Střední odborné školy SČMSD, Žatec, s.r.o. z těch, pro které byla docházka do školy
je od roku 2006.
problém a pro které je způsob vzdělávání na
dálku pohodlnější.
8