Page 18 - AHRzpravodaj_0222
P. 18

MARKETING/MANAGEMENT


          TYPY

          HOTELOVÝCH

          CEN A JEJICH


          POUŽITÍ



          Mnoho hoteliérů považuje za
          vysokou sezonu období nejvyšší
          poptávky za nízkou cenu. Tomu
          se ale říká spíše výprodej.

          Cenovou politiku by měl hoteliér definovat ve-   BALÍČKOVÉ CENY        který spočívá v navýšení ceny úměrně poptáv-
          lice pečlivě a pak by ji pochopitelně měl dodržo-   U balíčkových cen vytváříte balíček z ceny po-   ce na nejvyšší akceptovatelnou pozici. Je to
          vat. Krátkodobé uhýbání z nabraného směru   koje a dalších doplňků (například aktivit či stra-   vysoce tržní přístup a teoreticky nejdokonalej-
          v konečném výsledku škodí.         vování). Tyto cenové plány jsou oblíbené mezi   ší, proto se ho snažíte automatizovat pomocí
           Při tvorbě ceny zohledníme svůj vlastní pro-  cestujícími citlivými na rozpočet. V balíčkových   různých nástrojů a aplikací řízení výnosů
          voz, historii svých výkonů a také ceny konku-  nabídkách byste neměli zobrazovat samostatnou   (Revenue Management).
          rence a poptávku. Zohledníme také kompresi   cenu pokoje, protože se jedná o ucelenou nabíd-   Cena za pobyt – tento cenový plán získal svůj
          na trhu, konkrétně mám na mysli plánované   ku. Použít lze například tyto balíčkové ceny:  název podle nabídky „zůstaňte tři noci, zaplaťte
          či předpokládané události a akce s vlivem na    Vše v ceně – balíček all inclusive poskytuje   dvě noci“, pět za čtyři atd., využívané v období
          poptávku směrem nahoru. Práce je to vesměs   hostům komplexní cestovní zážitek. Tento typ   mimosezony. Při této ceně dáváte svým hostům
          zábavná, když znáte svůj USP (unikátní pro-  balíčkové sazby obvykle zahrnuje jídlo, nealko-   noc/noci zdarma, pokud svůj pobyt prodlouží.
          dejní důvod) pro každý ze segmentů.  holické nápoje, akci a ubytování.  Tento tarif byste neměli používat na all inclusive,
           K rozhodování o ceně potřebujeme analýzu    Wellness balíčky – mezi hosty je nejoblíbeněj-   abyste si nezavřeli cestu k dalším tržbám.
          svého konkurenčního setu, kromě cen také mu-   ší. Tento typ můžete nabízet, pokud máte wellness
          síme znát jejich strategii a jejich produkt. Mu-   přímo v hotelu, nebo pokud s nějakým v blízkém   PROPAGAČNÍ CENOVÉ PLÁNY
          síme znát svůj produkt a všechny klíčové uka-   okolí spolupracujete. Mezi příklady wellness ba-   Propagační nabídky tvoříme většinou ve spolu-
          zatele a jejich hodnoty, své veškeré provozní   líčků patří spojení ceny pokoje s masáží, vstupem   práci s externími partnery a využíváme během
          a distribuční náklady, včetně provizí. Když je   do wellness, koupelí atp. Balíček sestavte tak,   mimosezony.
          porovnáme s budoucími výnosy z cen a objemů,   abyste neztratili prostor pro další prodeje.   Speciální nabídky/balíčkové nabídky – za-
          které odhadujeme, výsledek musí být kladný.    Sportovní balíčky – spojují ceny pokojů se   hrnují příplatky k ceně pokoje. Příkladem může
          Musíme vzít v úvahu výkyvy obsazenosti v his-   sportovními aktivitami v destinaci. Aktivity mo-   být hotel nabízející balíček na turistické aktivi-
          torii podle sezon a také dnů v týdnu. Musíme   hou zahrnovat cokoliv od pěší turistiky, přes   ty/výlety v okolí. Můžete spolupracovat s desti-
          definovat sezony. Můj první rakouský šéf mě ta-   pochod po maraton či variantu v zimním pro-  nační společností či dopravcem (doprava v obci,
          ké učil každý rok nejvyšší sezonu trochu rozší-   vedení. Pokud můžete poskytnout vybavení k za-   lanovka, přívoz, vstupy) a vytvořit tak oboustran-
          řit. Pro zjednodušení si definujeme čtyři kate-  půjčení v hotelu (kolo, lyže, loď), můžete své   ně výhodnou nabídku.
          gorie hotelových cenových plánů.   příjmy ještě zvýšit.                  Studentské/seniorské vouchery – mnoho ho-
                                               Kulturní akce a eventy – balíčky mohou   telů nabízí zvýhodněné ceny studentům a senio-
          ZÁKLADNÍ CENOVÉ PLÁNY              souviset s akcemi přímo na místě. Tento typ   rům. I poskytnutí malé slevy ve výši 10 % může
          Základní cenové plány si zachovávají svou hodno-   sazeb zahrnuje nabídku slevy na hotelové po-  velmi dobře fungovat, pokud se nacházíte v oblas-
          tu bez ohledu na lokalitu, sezonu nebo návštěv-   koje, když si hosté zakoupí vstupenku na urči-  ti s velkým počtem studentů či odpovídáte náro-
          nost. Všechny hotely by měly mít alespoň základ-   tou akci, čímž zaujmete jak místní publikum,   kům pro pobyty seniorů.
          ní cenové plány, jako jsou například:  tak i ty, kteří přijedou z větší vzdálenosti.   Hybridní pobídkové vouchery – v různých
            Nejlepší dostupná cena (BAR) – nejnižší                              oblastech mohou vlády či destinační společnosti
          sazba, kterou můžete hostům nabídnout. V každé  DYNAMICKÉ CENOVÉ PLÁNY  proplácet hostům po realizaci pobytu část jejich
          sezoně můžete mít několik tarifů BAR. Zaveden   Dynamické ceny tvoříte na základě cílových   útraty, která je považována za incentivu podni-
          plánů BAR ukazuje transparentnost cen hotelo-   demografických údajů a znalosti nákupního   katelům i obyvatelstvu. Příkladem jsou vouchery
          vých přímých rezervací ve srovnání s OTA a ji-   chování svých cílových zákazníků. Vytváříte   na lázeňské pobyty po pandemii v roce 2021,
          nými webovými stránkami třetích stran.  dynamické tarifní plány na základě svého BAR   které platily v zemích EU. Mohou mít povahu
            Cena snídaně – pokud máte v hotelu vlastní   a přidáním dalších vybraných rezervačních   tištěné či digitální ceniny, aktivované pomocí
          restauraci, můžete nabídnout snídani v ceně.   faktorů.                QR kódu.
          Jsou ale hosté, které vaše snídaně nezajímá a ne-    Sleva na poslední chvíli – vzhledem k tomu,   Při tvorbě cen bychom měli mít na mysli, že
          chtějí ji platit zbytečně. Vám cena bez snídaně   že rezervace s krátkým rezervačním   nabídka příliš mnoha různých typů
          pomůže ve vyhledávání podle nejnižší ceny.  oknem jsou stále častější, může     cen může být pro hosty matoucí až
            Nevratná cena – tento cenový plán je také   být nabídka slevy na poslední chví-   odrazující. Na druhé straně nedo-
          známý jako sleva za včasný nákup. Vybízí hosty,   li výhodná, ale měli byste jí použí-   poručuji se soustředit jen na jeden
          aby si rezervovali ubytování s minimálním před-   vat výjimečně, protože je pro zákaz-   cenový plán. Doporučuji soustav-  TEXT: MILAN PAVELKA / FOTO: ARCHIV
          stihem několika dní nebo týdnů. S předběžným   níky návyková. V okamžiku, kdy   ně aktualizovat cenovou nabídku
          nákupem se obvykle pojí zásada nevracení pe-   spotřebitel strategii vysleduje,   a zkoušet, co je pro hotel nejvhod-
          něz, což znamená, že váš hotel má zaručený pří-   počká si na last minute.      nější. Cenová strategie je nikdy ne-
          jem. U turistických hotelů je tak možné speku-    Cena roste s poptávkou –      končící proces, jeho cílem je dlouho-
          lovat třeba s výkyvy počasí.       nejefektivnější způsob prodeje,              době udržitelný proud rezervací.
       16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23