Page 5 - AHRzpravodaj_ahr0220
P. 5
ZE SEKRETARIÁTU
MOŽNOSTI
NÁHRADY ŠKOD
Jaké jsou možnosti náhrady škod v souvislosti
s vyhlášením nouzového stavu pro území
České republiky z důvodu ohrožení zdraví
v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru
(označovaný jako SARS CoV-2) na území
České republiky.
Podle čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998
Sb., o bezpečnosti České republiky byl
v České republice vyhlášen nouzový stav, pro
případný vznik škod se uplatní ustanovení
zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon, který
umožňuje tyto náhrady:
za omezení vlastnického nebo užívacího
práva, poskytnutí věcného prostředku, jen skutečnou škodu dle speciální normy, hodných zvláštního zřetele přiznat náhradu
vykonání pracovní povinnosti nebo pracovní tj. krizového zákona. škody i po uplynutí termínu k podání žádosti
výpomoci Je také potřeba vzít v potaz možnosti liberace nebo i bez podání žádosti, ale nejdéle do 5 let
za škodu způsobenou právnickým a fyzic- (vyvinění) státu, kdy stát se této odpovědnosti od vzniku škody.
kým osobám v příčinné souvislosti s krizový- může zprostit tehdy, pokud se prokáže, že Odpovědnost za škodu podle § 36 krizového
mi opatřeními včetně náhrady věcné škody poškozený si způsobil škodu sám, bude se zákona je založena na kumulativním splnění
a újmy na zdraví vzniklé při výkonu uložené jednat o případy, kdy by například potraviny 1. provedení krizového opatření
pracovní povinnosti, pracovní výpomoci nebo nebyly umístěny do mrazáku, ač by se tak 2. vznik škody
dobrovolné pomoci předešlo jejich zkáze, nebo možnost mimo- 3. příčinná souvislost mezi krizovým opatře-
Podle ust. § 36 odst. 1 krizového zákona je řádného snížení náhrady škody podle § 2953 ním a vznikem škody,
stát povinen nahradit škodu způsobenou a násl. občanského zákoníku nebo moderace kdy výše uvedené podmínky vzniku odpověd-
právnickým a fyzickým osobám v příčinné soudem po spravedlivém uvážení jednotlivých nosti prokazuje poškozený, je proto potřeba dů-
souvislosti s krizovými opatřeními. okolností případu nebo uplatnění § 2918 ob- kladně dokumentovat vznik škody, a to všemi
Náhradou škody dle dle ust. § 2925 zákona čanského zákoníku o poměrném snížení. Tato možnými prostředky, které mohou sloužit jako
č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vůči němuž právní úprava může značně ovlivňovat jak důkaz, že škoda vůbec vnikla (výpisy, zápisy,
je krizový zákon speciální úpravou, umožňuje možnost získání náhrady škody, tak i její výši, emailová komunikace, dopisy, dokumenty,
uplatňovat skutečnou škodu a to, co poškoze- a to vždy dle konkrétních okolností případu, fotografie, videa, evidence svědků a tak podob-
nému ušlo (ušlý zisk), kdy dle speciální úpravy které bude nutné individuálně posoudit. Podle ně) a zároveň věnovat pozornost sběru důkazů
v ust. § 36 odst. 4 se neuvádí v předešlý stav, ust. § 36 odst. 5 krizového zákona si nárok na ohledně prokázání příčinné souvislosti.
ale hradí škoda v penězích. Co do požadavku náhradu škody s uvedením důvodů uplatňuje S ohledem na výše uvedené a poměrně krát-
na ušlý zisk judikatura uvádí, že toto je na právnická nebo fyzická osoba písemně u pří- kou lhůtu (6 měsíců), je třeba nyní důkladně
posouzení každého konkrétního případu, kdy slušného orgánu krizového řízení do 6 měsíců shromažďovat důkazy, neboť v případě náhra-
v určitých případech jej přiznává i dle obecné od doby, kdy se o škodě dozvěděla, nejdéle dy škody soudy z naší obecné praxe poměrně
právní úpravy občanského zákoníku, v jiných do 5 let od vzniku škody, jinak právo zaniká. výrazně stát šetří a daná tvrzení je tak nutné
případech dle konkrétních okolností přiznává Orgán krizového řízení může v případech důkladně prokázat.
OSA 2019 A 2020+
ZÁKAZ REKLAMY NA ALKOHOL Z DÍLNY
MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ ODMÍTÁME! V únoru proběhlo jednání s vedením kolek-
tivních správců OSA a INTERGRAM ve věci
Ministerstvo zdravotnictví přišlo s návr- va ani jiné relevantní zdroje nepotvrzují smlouvy u zpětném narovnání na rok 2019
hem na další omezení reklamy na alkohol přínos regulace reklamy, natož v tak a licenčních smluv na roky 2020+. Sazebníky
v podobě novelizace zákona č. 40/1995 Sb., tvrdé podobě, v jaké je předkládána. kolektivních správců prošly oproti r. 2018 ně-
o regulaci reklamy a dalších příslušných Návrh obsahující zcela nesmyslná opat- kterými změnami – byly sjednoceny paramet-
předpisů. Důvodová zpráva ani dostupné ření poškodí všechny výrobce a prodejce ry druhu přístrojů (OSA tedy již neumožňuje TEXT: KLÁRA STÁREK ZACHARIÁŠOVÁ, VÁCLAV STÁREK, MGR. MARTIN HOLUB, AK HOLUB DAVID / FOTO: ARCHIV
údaje neprokazují potřebnost navrhované alkoholu, ale navíc jejich dopad na nižší sazby za TV bez rádia), došlo ke sjedno-
úpravy v její podobě a rozsahu. Navíc zprá- snížení konzumace alkoholu je velmi dis- cení parametru velikosti obcí (INTERGRAM
kutabilní. Zákon, mimo jiné, navrhuje aplikuje nejvyšší ceny již na obce od 80 tisíc
zákaz používání obrázků živých bytostí, obyvatel). Kolektivní správci mají své sazební-
zákaz bezplatných ochutnávek a degu- ky na rok 2019 schváleny Úřadem na ochranu
stací nebo povinnost označit výrobky hospodářské soutěže., což také upevnilo pozici
varováním, jako v případě tabáku. Tento kolektivních správců na trhu.
návrh AHR ČR a SOCR ČR striktně Naší snahou zůstává vyjednat pro členy
odmítají a žádají ministerstvo, aby jej podmínky, které budou zohledňovat počty
přepracovalo a vypustilo sporné části. zastupovaných subjektů, hromadný výběr
Návrh zřetelně připomíná předchozí a zajištění administrace ze strany AHR.
debaty o zákazu kouření a je otázkou, Náš návrh byl kolektivním správcům před-
jaké další komodity budou následovat. ložen a nyní čekáme na reakci. Ve světle
Možná tučná jídla a smažené produkty? současné situace však budou zřejmě muset
O dalším vás budeme informovat. posečkat i oni.
3