Page 5 - AHRzpravodaj_ahr0220
P. 5

ZE SEKRETARIÁTU


       MOŽNOSTI
       NÁHRADY ŠKOD

       Jaké jsou možnosti náhrady škod v souvislosti
       s vyhlášením nouzového stavu pro území
       České republiky z důvodu ohrožení zdraví
       v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru
       (označovaný jako SARS CoV-2) na území
       České republiky.
       Podle čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998
       Sb., o bezpečnosti České republiky byl
       v České republice vyhlášen nouzový stav, pro
       případný vznik škod se uplatní ustanovení
       zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon, který
       umožňuje tyto náhrady:
         za omezení vlastnického nebo užívacího
       práva, poskytnutí věcného prostředku,   jen skutečnou škodu dle speciální normy,    hodných zvláštního zřetele přiznat náhradu
       vykonání pracovní povinnosti nebo pracovní   tj. krizového zákona.     škody i po uplynutí termínu k podání žádosti
       výpomoci                           Je také potřeba vzít v potaz možnosti liberace   nebo i bez podání žádosti, ale nejdéle do 5 let
         za škodu způsobenou právnickým a fyzic-  (vyvinění) státu, kdy stát se této odpovědnosti   od vzniku škody.
       kým osobám v příčinné souvislosti s krizový-  může zprostit tehdy, pokud se prokáže, že   Odpovědnost za škodu podle § 36 krizového
       mi opatřeními včetně náhrady věcné škody   poškozený si způsobil škodu sám, bude se   zákona je založena na kumulativním splnění
       a újmy na zdraví vzniklé při výkonu uložené   jednat o případy, kdy by například potraviny   1. provedení krizového opatření
       pracovní povinnosti, pracovní výpomoci nebo   nebyly umístěny do mrazáku, ač by se tak   2. vznik škody
       dobrovolné pomoci                  předešlo jejich zkáze, nebo možnost mimo-  3. příčinná souvislost mezi krizovým opatře-
       Podle ust. § 36 odst. 1 krizového zákona je   řádného snížení náhrady škody podle § 2953   ním a vznikem škody,
       stát povinen nahradit škodu způsobenou   a násl. občanského zákoníku nebo moderace   kdy výše uvedené podmínky vzniku odpověd-
       právnickým a fyzickým osobám v příčinné   soudem po spravedlivém uvážení jednotlivých   nosti prokazuje poškozený, je proto potřeba dů-
       souvislosti s krizovými opatřeními.  okolností případu nebo uplatnění § 2918 ob-  kladně dokumentovat vznik škody, a to všemi
       Náhradou škody dle dle ust. § 2925 zákona    čanského zákoníku o poměrném snížení. Tato   možnými prostředky, které mohou sloužit jako
       č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vůči němuž   právní úprava může značně ovlivňovat jak   důkaz, že škoda vůbec vnikla (výpisy, zápisy,
       je krizový zákon speciální úpravou, umožňuje   možnost získání náhrady škody, tak i její výši,   emailová komunikace, dopisy, dokumenty,
       uplatňovat skutečnou škodu a to, co poškoze-  a to vždy dle konkrétních okolností případu,   fotografie, videa, evidence svědků a tak podob-
       nému ušlo (ušlý zisk), kdy dle speciální úpravy   které bude nutné individuálně posoudit. Podle   ně) a zároveň věnovat pozornost sběru důkazů
       v ust. § 36 odst. 4 se neuvádí v předešlý stav,   ust. § 36 odst. 5 krizového zákona si nárok na   ohledně prokázání příčinné souvislosti.
       ale hradí škoda v penězích. Co do požadavku   náhradu škody s uvedením důvodů uplatňuje   S ohledem na výše uvedené a poměrně krát-
       na ušlý zisk judikatura uvádí, že toto je na   právnická nebo fyzická osoba písemně u pří-  kou lhůtu (6 měsíců), je třeba nyní důkladně
       posouzení každého konkrétního případu, kdy   slušného orgánu krizového řízení do 6 měsíců   shromažďovat důkazy, neboť v případě náhra-
       v určitých případech jej přiznává i dle obecné   od doby, kdy se o škodě dozvěděla, nejdéle   dy škody soudy z naší obecné praxe poměrně
       právní úpravy občanského zákoníku, v jiných   do 5 let od vzniku škody, jinak právo zaniká.   výrazně stát šetří a daná tvrzení je tak nutné
       případech dle konkrétních okolností přiznává   Orgán krizového řízení může v případech   důkladně prokázat.


                                                                              OSA 2019 A 2020+
       ZÁKAZ REKLAMY NA ALKOHOL Z DÍLNY
       MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ ODMÍTÁME!                                   V únoru proběhlo jednání s vedením kolek-
                                                                              tivních správců OSA a INTERGRAM ve věci
       Ministerstvo zdravotnictví přišlo s návr-  va ani jiné relevantní zdroje nepotvrzují   smlouvy u zpětném narovnání na rok 2019
       hem na další omezení reklamy na alkohol   přínos regulace reklamy, natož v tak   a licenčních smluv na roky 2020+. Sazebníky
       v podobě novelizace zákona č. 40/1995 Sb.,   tvrdé podobě, v jaké je předkládána.    kolektivních správců prošly oproti r. 2018 ně-
       o regulaci reklamy a dalších příslušných   Návrh obsahující zcela nesmyslná opat-  kterými změnami – byly sjednoceny paramet-
       předpisů. Důvodová zpráva ani dostupné   ření poškodí všechny výrobce a prodejce    ry druhu přístrojů (OSA tedy již neumožňuje  TEXT:  KLÁRA STÁREK ZACHARIÁŠOVÁ, VÁCLAV STÁREK, MGR. MARTIN HOLUB, AK HOLUB DAVID / FOTO: ARCHIV
       údaje neprokazují potřebnost navrhované   alkoholu, ale navíc jejich dopad na   nižší sazby za TV bez rádia), došlo ke sjedno-
       úpravy v její podobě a rozsahu. Navíc zprá-  snížení konzumace alkoholu je velmi dis-  cení parametru velikosti obcí (INTERGRAM
                                         kutabilní. Zákon, mimo jiné, navrhuje   aplikuje nejvyšší ceny již na obce od 80 tisíc
                                         zákaz používání obrázků živých bytostí,   obyvatel). Kolektivní správci mají své sazební-
                                         zákaz bezplatných ochutnávek a degu-  ky na rok 2019 schváleny Úřadem na ochranu
                                         stací nebo povinnost označit výrobky   hospodářské soutěže., což také upevnilo pozici
                                         varováním, jako v případě tabáku. Tento   kolektivních správců na trhu.
                                         návrh AHR ČR a SOCR ČR striktně        Naší snahou zůstává vyjednat pro členy
                                         odmítají a žádají ministerstvo, aby jej   podmínky, které budou zohledňovat počty
                                         přepracovalo a vypustilo sporné části.   zastupovaných subjektů, hromadný výběr
                                         Návrh zřetelně připomíná předchozí   a zajištění administrace ze strany AHR.
                                         debaty o zákazu kouření a je otázkou,   Náš návrh byl kolektivním správcům před-
                                         jaké další komodity budou následovat.   ložen a nyní čekáme na reakci. Ve světle
                                         Možná tučná jídla a smažené produkty?   současné situace však budou zřejmě muset
                                         O dalším vás budeme informovat.      posečkat i oni.

                                                                                                                 3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10