Page 15 - AHRzpravodaj_ahr0220
P. 15
ZE SVĚTA
EVROPSKÁ VÝZVA ASOCIACÍ BOOKING.COM
V HOTREC SPOLEČNOSTI NA ÚZEMÍ ČR
BOOKING.COM Mnohá ubytovací zařízení si
Krize koronaviru zasáhla evropský hotelový a stravovací průmy- stěžují na přístup společnos-
sl naplno. Existence statisíců podniků a milionů zaměstnanců ti Booking.com, která bez
v Evropě je ohrožena. Nyní je pro hotelové odvětví nejdůležitějším jakékoli dohody s ubytovateli
aktivem likvidita. Hotely však nebudou schopny přežít, pokud bude informuje hosty, že ruší bez
Booking.com jednostranně pokračovat v konstruování případů „vyš- nároku ubytovatele na storno
ší moci“ a svévolně zasahovat do vztahů se zákazníky na úkor hotelů. poplatek i rezervace, které jsou
Toto chování jde daleko za hranice zprostředkovatelského postavení mimo termíny současných
společnosti Booking.com vůči hotelovým partnerům a poškozuje krizových opatření. Navíc je
naše odvětví. A to v době, kdy je sektor pohostinství zvláště zrani- údajně informuje o vrácení
telný, co se jeho likvidity týče, z důvodu úplného kolapsu nových finančních prostředků do doby 5 dnů. Z odpovědi, kterou jsme obdrželi
rezervací na dobu blíže neurčenou. Společnost Booking.com z titulu od T. Horáka, Area managera Booking.com: „Podle ustanovení v General
své dominantní pozice na trhu vymáhá od hotelů peněžní úhrady Delivery Terms (Všeobecné podmínky spolupráce) hostům umožňuje-
jako kompenzace pro hosty, a to bez předchozího jednání či diskuse me rezervace rušit bez nároku ubytovatele na storno poplatek, pokud
s hotely. Booking.com také oznámila, že při zpracovávání plateb jsou ze zasažené země (od 16. 3. se to týká všech rezervací na území ČR
prostřednictvím virtuálních kreditních karet bude ještě restriktivnější s datem příjezdu mezi 16. 3.–11. 4.). Stejná pravidla platí pro všechny
a nekompromisnější. Také toto připravuje hotelové odvětví o další české hosty s rezervací mimo ČR s příjezdem mezi 17.– 31. 3.“ AHR
likviditu, zvyšuje jeho závislost na vaší benevolenci a samo o sobě krizi je přesvědčena, že v této době by měli i významní obchodní partne-
zhoršuje. To je jen několik příkladů nečestných praktik v době, kdy ři dodržovat pravidla etického přístupu ke spolupráci. Požádali jsme
mnozí z vašich současných hotelových partnerů, a zejména těch ma- o vysvětlení, na základě jakých skutečností byl společností Booking.com
lých a středních, kteří tvoří v našem odvětví většinu, bojují za to, aby nyní stanoven termín 11. 4. pro uplatnění storen bez nároku ubytovatele
se vyhnuli nutnosti vyhlásit konkurzní řízení. Dominantní partner, na storno poplatek u zahraničních i domácích hostů. V současné situaci TEXT: KLÁRA STÁREK ZACHARIÁŠOVÁ / FOTO: ARC HIV
jakým společnost Booking.com je, by měl projevit solidaritu s od- krizové opatření vlády trvá pouze do 23. 3. 2020 a jsme přesvědčeni, že
větvím, ze kterého žije, a nikoliv rozvíjet nečestné soutěžní praktiky nelze situaci předjímat plošně. Ubytovací zařízení nabízejí zákazníkům
namířené proti svým hotelovým partnerům. S ohledem na krizovou alternativní termíny příjezdu, zatímco Booking, jako jejich obchodní
situaci dopadající na celé odvětví cestovního ruchu vyzývá kon- partner, navíc pouze v roli zprostředkovatele služeb, je informuje o stornu
federace HOTREC spolu s členskými Asociacemi společnost a vrácení finančních prostředků bez jakékoli komunikace s poskytovate-
Booking.com k tomu, aby ukončila tyto praktiky a začala s námi lem ubytování. Domníváme se, že tímto postupem může dojít k význam-
bezodkladně budovat společné partnerství. nému poškození našich členů, které jsme připraveni i právně řešit.
INZERCE