Page 3 - AHR04/2021
P. 3
EDITORIAL
VÁŽENÉ KOLEGYNĚ,
VÁŽENÍ KOLEGOVÉ,
léto je v plném proudu, a přestože nadcházející
podzimní měsíce většina z nás vnímá s určitou
mírou nejistoty, pro některé z našich členů
představuje právě letošní léto období, kdy
máme šanci alespoň částečně zažít zvýšený
zájem o naše služby. Někomu letní měsíce
trochu pomohou, ale mnohé hotely, hlavně ve
městech, již půldruhého roku čelí historicky nejnižší obsazenosti, která
mnohdy nedosahuje ani 20 %. Nejinak je tomu u restaurací, které se perou
se stále poměrně nízkou poptávkou, včetně poledního stravování, a tržby
v průměru dosahují 40 % toho, na co byly zvyklé v období před pandemií.
Mění se spotřební chování zákazníků restaurací, silně roste trend rezervací
OBSAH na poslední chvíli a pokud jsme v minulosti hovořili o nevypočitatelné
době, patrně jsme netušili, že ta nás teprve čeká. Přestože jsou stravovací
a ubytovací služby formálně otevřeny, skutečnost je taková, že stojíme stále
04/2021 jen na jedné noze a tu druhou máme trvale znecitlivělou. Příjezdový cestovní
ruch tvořil více než 50 % a jeho fatální výpadek nemohou domácí turisté
plně nahradit, byť bychom se snažili sebevíc. Aby toho nebylo málo, nastává
zcela paradoxní situace – tam, kde se obchod rozjíždí, je zoufalý nedostatek
pracovníků, což ve svém důsledku znamená, že může nastat moment, kdy
bychom chtěli a uměli udělat business, ale budeme jej muset odmítat.
1 Editorial Výše uvedené rozhodně nemá být stížnost nebo zoufalý pláč bezmocného,
ale souhrn reálného stavu. Je dobře si jej popsat, je důležité o něm hovořit
2 Ze sekretariátu veřejně a je nezbytné jej vnímat a počítat s ním. Není to ani snaha vnucovat
pesimistickou náladu, osobně jsem přesvědčen, že kdo vydrží a bude mít
4 Aktuálně sílu přežít, dočká se opět návratu období prosperity. Je jisté, že lidé cestovat
8 Rozhovor nepřestanou a je velmi pravděpodobné, že zadržená spotřeba se projeví
dříve nebo později jejich zvýšeným zájmem. Pokud se dá na době pandemie
9 Den s vůbec nalézt něco pozitivního, pak snad to, že i veřejnost si uvědomuje
10 Akce význam cestovního ruchu pro životní úroveň a prosperitu v obcích
a městech. Je to přirozený jev. Lidé si začínají vážit toho, co bylo běžné,
12 Hotel/Penzion až když to ztratí.
My se budeme snažit i nadále pomáhat tam, kde to bude možné. Jako
13 Gastronomie klíčovou nyní vnímáme snahu o co nejrychlejší uvolnění bariér pro příjezdový
14 Legislativa cestovní ruch. Návrat zahraničních turistů je hlavním limitem současné
situace. Chceme i nadále prosazovat silnější podporu marketingu České
15 Anketa republiky jako destinace a jsme přesvědčeni, že je nutné v následujících
letech trvat na zvýšení rozpočtu na tyto aktivity na národní úrovni
16 Marketing/management i v jednotlivých krajích. To je asi to, co nám všeobecně v současné situaci
17 Vzdělávání může pomoci k návratu poptávky na úroveň, při které by mohli všichni opět
normálně fungovat.
18 Z regionů Přejeme vám příjemný a úspěšný zbytek léta!
19 Ze světa
S úctou váš
20 Odpovědné podnikání
Partneři AHR ČR
Generální partner AHR Exkluzivní partner AHR je členem
1