Page 4 - AHRzpravodaj_ahr0420
P. 4
ZE SEKRETARIÁTU
VOLBY DO RADY AHR ČR AHR ČR PROSADILA
Na nadcházející Valné hromadě členů AHR ČR, která se uskuteční v Hotelu BW Internatio- SNÍŽENÍ SAZBY DPH
nal Brno ve čtvrtek 19. listopadu (čas bude upřesněn), proběhnou volby do Rady AHR ČR. PRO UBYTOVACÍ
V souladu se Stanovami naší organizace vás vyzýváme, abyste v případě zájmu o kandidaturu SLUŽBY
poslali profesní medailonek a krátce formulovanou vizi o cílech v Radě, nejlépe do konce října
na adresu M. Jaklové – jaklova@ahrcr.cz. Vláda schválila návrh snížení sazby
Volby budou probíhat na následující pozice: viceprezident pro krajské sekce; zástupce pro DPH pro ubytovací služby, jak v rámci
gastronomickou sekci (viceprezident + 2 členové); zástupce pro hotelovou sekci (viceprezident + krizových opatření navrhovala AHR
3 členové za ubytovací zařízení do 20 pokojů, do 100 pokojů a nad 100 pokojů); zástupce sekce ČR s podporou Hospodářské komory.
vzdělávání a zástupce sekce odpovědného podnikání. Převedení ubytovacích služeb do druhé
snížené sazby (10 %) je dlouhodobou
podporou pro podnikatele v cestov-
REGULACE PODNIKÁNÍ A BYROKRATICKÁ ZÁTĚŽ ním ruchu, a navíc krokem ke zvýšení
konkurenceschopnosti cestovního ruchu
JSOU NEUDRŽITELNÉ v rámci členských zemí EU.
AHR ČR navrhovala převedení DPH pro
AHR ČR jako člen Hospodářské komory dlouhodobě upozorňuje na neúnosnou zátěž podnika- ubytovací služby již před vypuknutím
telů a nutnost deregulace jak na evropské, tak národní úrovni. Přitom pohostinství patří mezi pandemie. Důvodem bylo především zlep-
nejvíce regulované obory. Živnostníci a firmy v současnosti musí vůči státu plnit 1719 povinností
podle 21 základních podnikatelských zákonů. Z dalších 13 právních předpisů týkajících se kupří- šení podmínek pro rozvoj cestovního ru-
chu v ČR, a to i ve vztahu k ostatním ze-
kladu ochrany spotřebitele, obchodní inspekce nebo rozhlasových a televizních poplatků jim mím EU. U daně z přidané hodnoty navíc
přibude dalších 428 povinností, celkem tak musí plnit 2147 povinností. Vyplývá to z aktualizací
Právního elektronického systému (PES) po novelizacích zákonů, jako jsou např. zákon o zaměst- rovněž EU podporuje snížené sazby u slu-
žeb s intenzivním podílem lidské práce,
nanosti nebo zákon o inspekci práce, které budou částečně účinné od 30. července 2020.
což ubytovací služby splňují beze zbytku.
Věříme, že tento krok pomůže přečkat
současnou krizi v cestovním ruchu, hlav-
VOUCHERY NA UBYTOVÁNÍ – COVID – LÁZNĚ ně však bude významný pro jeho další
rozvoj. Naše asociace tím uzavírá další
Jak jsme informovali v předchozích zpravodajích, AHR ČR podporovala myšlenku zavedení ze svých dlouhodobých záměrů, tedy
voucherů, jako jedné formy stimulace poptávky a oživení trhu. Z myšlenky, která byla debato- snížení daňové zátěže podnikatelů.
vána více jak měsíc v rámci expertního týmu MMR, jehož byla asociace členem, však nakonec Na tomto projektu jsme pracovali
zůstal pouze program na podporu lázním. Vouchery ministerstva pro místní rozvoj ve výši 4 tis. nepřetržitě od roku 2015.
Kč řadě lázeňských provozů pomohly dostat se po uzavření provozů kvůli koronaviru z nejhor-
šího. Samozřejmě, že i podpora lázní je pro nás velmi důležitá, nicméně program samotný s pů- Sazby DPH pro ubytovací služby
vodní myšlenkou má pramálo společného. Možná právě proto, že se nakonec vztahuje pouze na v sousedních zemích:
úzkou skupinu služeb, tedy lázeňství, dochází k tomu, že některé lázně musejí odmítat zájemce Německo 7 %
o služby, čímž si samozřejmě poškozují reputaci a jinde zákazníci zcela scházejí. Rakousko 10 %
Tuzemské lázně většinou z krátkodobého pohledu státní vouchery na pobyt vítají, protože
pomáhají plnit jejich kapacity českými klienty. Někteří podnikatelé v lázeňství na druhou Slovensko 10 %
stranu přiznávají, že vlivem velkého zájmu lidí o pobyty a nedokonalé připravenosti projektu Maďarsko 5 %
ze strany MMR musí lidi odmítat. Vyplývá to ze zpětné vazby vybraných lázeňských provozů, Polsko 8 %
jejichž názor na státní pomoc po pandemii koronaviru Komora dva týdny po spuštění lázeň- ČR 15 % – nově 10 %
ských poukazů zmapovala.
VÝKONY UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ / ČERVEN 2020
CURRENT MONTH – JUNE 2020 VS JUNE 2019 YEAR TO DATE – JUNE 2020 VS JUNE 2019
Percent Change
Occ % ADR RevPAR from June 2019 Occ % ADR RevPAR
2020 2019 2020 2019 2020 2019 Occ ADR RevPAR 2020 2019 2020 2019 2020 2019
Prague 9,9 86,9 58,91 109,59 5,81 95,22 -88,6 -46,2 -93,9 26,5 74,6 69,47 91,26 18,38 68,11
Vienna 14,1 84,8 95,65 119,88 13,45 101,62 -83,4 -20,2 -86,8 30,7 74,3 96,42 107,16 29,58 79,66
Budapest 5,3 84,9 109,73 107,35 5,83 91,11 -93,7 2,2 -93,6 30,1 74,3 78,41 87,30 23,59 64,84
Bratislava 14,9 81,3 65,34 81,65 9,72 66,39 -81,7 -20,0 -85,4 26,2 63,2 70,36 86,46 18,40 54,68
Berlin 20,7 84,8 78,04 105,39 16,19 89,37 -75,5 -26,0 -81,9 35,1 77,1 91,33 99,31 32,04 76,57
Paris 12,7 88,7 125,38 292,14 15,90 259,26 -85,7 -57,1 -93,9 36,8 75,1 188,04 215,10 69,14 161,47
Munich 17,6 77,5 86,71 125,38 15,29 97,12 -77,2 -30,8 -84,3 32,3 72,9 101,11 127,17 32,62 92,66
Warsaw 14,3 79,2 53,66 81,79 7,66 64,76 -82,0 -34,4 -88,2 33,7 70,8 63,92 74,73 21,55 52,87
2