Page 4 - AHRzpravodaj_ahr0420
P. 4

ZE SEKRETARIÁTU


          VOLBY DO RADY AHR ČR                                                       AHR ČR PROSADILA

          Na nadcházející Valné hromadě členů AHR ČR, která se uskuteční v Hotelu BW Internatio-  SNÍŽENÍ SAZBY DPH
          nal Brno ve čtvrtek 19. listopadu (čas bude upřesněn), proběhnou volby do Rady AHR ČR.   PRO UBYTOVACÍ
          V souladu se Stanovami naší organizace vás vyzýváme, abyste v případě zájmu o kandidaturu   SLUŽBY
          poslali profesní medailonek a krátce formulovanou vizi o cílech v Radě, nejlépe do konce října
          na adresu M. Jaklové – jaklova@ahrcr.cz.                                   Vláda schválila návrh snížení sazby
          Volby budou probíhat na následující pozice: viceprezident pro krajské sekce; zástupce pro   DPH pro ubytovací služby, jak v rámci
          gastronomickou sekci (viceprezident + 2 členové); zástupce pro hotelovou sekci (viceprezident +   krizových opatření navrhovala AHR
          3 členové za ubytovací zařízení do 20 pokojů, do 100 pokojů a nad 100 pokojů); zástupce sekce   ČR s podporou Hospodářské komory.
          vzdělávání a zástupce sekce odpovědného podnikání.                         Převedení ubytovacích služeb do druhé
                                                                                     snížené sazby (10 %) je dlouhodobou
                                                                                     podporou pro podnikatele v cestov-
          REGULACE PODNIKÁNÍ A BYROKRATICKÁ ZÁTĚŽ                                    ním ruchu, a navíc krokem ke zvýšení
                                                                                     konkurenceschopnosti cestovního ruchu
          JSOU NEUDRŽITELNÉ                                                          v rámci členských zemí EU.
                                                                                     AHR ČR navrhovala převedení DPH  pro
          AHR ČR jako člen Hospodářské komory dlouhodobě upozorňuje na neúnosnou zátěž podnika-   ubytovací služby již před vypuknutím
          telů a nutnost deregulace jak na evropské, tak národní úrovni. Přitom pohostinství patří mezi   pandemie. Důvodem bylo především zlep-
          nejvíce regulované obory. Živnostníci a firmy v současnosti musí vůči státu plnit 1719 povinností
          podle 21 základních podnikatelských zákonů. Z dalších 13 právních předpisů týkajících se kupří-   šení podmínek pro rozvoj cestovního ru-
                                                                                     chu v ČR, a to i ve vztahu k ostatním ze-
          kladu ochrany spotřebitele, obchodní inspekce nebo rozhlasových a televizních poplatků jim   mím EU. U daně z přidané hodnoty navíc
          přibude dalších 428 povinností, celkem tak musí plnit 2147 povinností. Vyplývá to z aktualizací
          Právního elektronického systému (PES) po novelizacích zákonů, jako jsou např. zákon o zaměst-   rovněž EU podporuje snížené sazby u slu-
                                                                                     žeb s intenzivním podílem lidské práce,
          nanosti nebo zákon o inspekci práce, které budou částečně účinné od 30. července 2020.
                                                                                     což ubytovací služby splňují beze zbytku.
                                                                                     Věříme, že tento krok pomůže přečkat
                                                                                     současnou krizi v cestovním ruchu, hlav-
          VOUCHERY NA UBYTOVÁNÍ – COVID – LÁZNĚ                                      ně však bude významný pro jeho další
                                                                                     rozvoj. Naše asociace tím uzavírá další
          Jak jsme informovali v předchozích zpravodajích, AHR ČR podporovala myšlenku zavedení   ze svých dlouhodobých záměrů, tedy
          voucherů, jako jedné formy stimulace poptávky a oživení trhu. Z myšlenky, která byla debato-  snížení daňové zátěže podnikatelů.
          vána více jak měsíc v rámci expertního týmu MMR, jehož byla asociace členem, však nakonec   Na tomto projektu jsme pracovali
          zůstal pouze program na podporu lázním. Vouchery ministerstva pro místní rozvoj ve výši 4 tis.   nepřetržitě od roku 2015.
          Kč řadě lázeňských provozů pomohly dostat se po uzavření provozů kvůli koronaviru z nejhor-
          šího. Samozřejmě, že i podpora lázní je pro nás velmi důležitá, nicméně program samotný s pů-  Sazby	DPH	pro	ubytovací	služby
          vodní myšlenkou má pramálo společného. Možná právě proto, že se nakonec vztahuje pouze na   v	sousedních	zemích:
          úzkou skupinu služeb, tedy lázeňství, dochází k tomu, že některé lázně musejí odmítat zájemce   Německo     7 %
          o služby, čímž si samozřejmě poškozují reputaci a jinde zákazníci zcela scházejí.  Rakousko        10 %
          Tuzemské lázně většinou z krátkodobého pohledu státní vouchery na pobyt vítají, protože
          pomáhají plnit jejich kapacity českými klienty. Někteří podnikatelé v lázeňství na druhou   Slovensko   10 %
          stranu přiznávají, že vlivem velkého zájmu lidí o pobyty a nedokonalé připravenosti projektu   Maďarsko   5 %
          ze strany MMR musí lidi odmítat. Vyplývá to ze zpětné vazby vybraných lázeňských provozů,   Polsko   8 %
          jejichž názor na státní pomoc po pandemii koronaviru Komora dva týdny po spuštění lázeň-  ČR   15 % – nově 10 %
          ských poukazů zmapovala.




          VÝKONY UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ / ČERVEN 2020


            CURRENT	MONTH	–	JUNE	2020	VS	JUNE	2019                YEAR	TO	DATE	–	JUNE	2020	VS	JUNE	2019
                                                                Percent	Change
                        Occ	%	         ADR	      RevPAR         from	June	2019     Occ	%	     ADR	      RevPAR
          	         2020	 2019	   2020	  2019	 2020	 2019	   Occ	  ADR	 RevPAR	 2020	 2019	 2020	 2019	 2020	 2019
          Prague      9,9   86,9   58,91  109,59   5,81  95,22  -88,6  -46,2   -93,9  26,5  74,6  69,47  91,26  18,38  68,11
          Vienna      14,1   84,8   95,65  119,88  13,45  101,62  -83,4  -20,2   -86,8  30,7  74,3  96,42 107,16  29,58  79,66
          Budapest    5,3   84,9  109,73  107,35   5,83   91,11  -93,7   2,2   -93,6  30,1  74,3  78,41  87,30  23,59  64,84

          Bratislava   14,9   81,3   65,34  81,65   9,72  66,39   -81,7  -20,0   -85,4  26,2  63,2  70,36  86,46  18,40  54,68
          Berlin     20,7   84,8   78,04  105,39  16,19  89,37  -75,5  -26,0   -81,9  35,1  77,1  91,33  99,31  32,04  76,57
          Paris      12,7   88,7  125,38  292,14  15,90 259,26  -85,7  -57,1   -93,9  36,8  75,1 188,04 215,10  69,14 161,47
          Munich     17,6   77,5   86,71  125,38  15,29  97,12   -77,2  -30,8   -84,3  32,3  72,9  101,11 127,17  32,62  92,66
          Warsaw     14,3   79,2   53,66  81,79   7,66  64,76  -82,0  -34,4   -88,2  33,7  70,8  63,92  74,73  21,55  52,87


       2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9