Page 8 - AHRzpravodaj_ahr0121
P. 8

AKTUÁLNĚ













































          STRUČNĚ ZE ZPRÁVY O ČINNOSTI AHR ČR



          Cestovní ruch procházel v roce 2020 jedním z nejtěžších období v historii v souvislosti s pandemií
          onemocnění COVID-19 a následným celosvětovým propadem poptávky, který dosud neměl obdoby.

          Ubytovací i stravovací služby na jaře a na pod-   Spolu s výše uvedeným programem jsme pů-   bě, kdy nemohli podnikat, jediným příjmem.
          zim čelily nutnost téměř úplného uzavření pro-   vodně rovněž navrhovali program označený jako   Jako významnou pomoc z dlouhodobého
          vozů a dopady na podnikání byly pro mnohé   COVID – Stravování, který měl být určen pro   hlediska vnímáme skutečnost, že se nám po pro-
          podnikatele likvidační.            restaurace a původně vyplácen na základě pro-   sazení snížené sazby DPH pro restaurace v le-
           Je tedy zcela logické, že činnost AHR ČR se   padu obratu, případně odvodů DPH v před-  tošním roce podařilo také prosadit 10% sazbu
          v tomto období primárně zaměřovala na zajiš-   chozím roce. Tento projekt byl sice pro jarní   DPH pro ubytovací služby. Tato změna byla
          tění záchrany podnikání a podporu členů ze   období vládou zamítnut, nicméně pro období   naším cílem již v plánu aktivit na rok 2020
          strany státu. Přes toto nasazení AHR ČR i nadá-   podzimního a zimního uzavření restaurací po-  a to v té době bez ohledu na šíření pandemie
          le pokračovala ve svých projektech, které pro   sléze schválen s parametry, které jsou výsledkem   v ČR. Jsem velmi rádi, že se podařilo tuto změ-
          tento rok určoval plán činnosti. Sekretariát   hledání kompromisního řešení. Nyní je tedy   nu prosadit jako dlouhodobou podporu pod-
          AHR ČR usiloval o zajištění maximálně včas-  realizován a vyplácen podle počtu zaměstnanců   nikání v ubytovacích i stravovacích službách.
          ných informací o vývoji situace a možnostech   a lze jej kombinovaně využívat i v případě uby-  Je to skutečně historický okamžik, protože
          využití jednotlivých podpůrných programů   tovacích zařízení s restauracemi, ale i v jiných   o snižování DPH naše organizace usilovala již
          pro své členy. Zároveň proběhlo několik prů-  službách, jako jsou wellness, bazény apod.  od svého založení.
          zkumů mezi členy, aby byla zajištěna dostatečná   Byli jsme spoluiniciátory myšlenky vytvo-  Připomínkovali jsme program COVID –
          zpětná vazba. Jak víte, díky společnému úsilí   ření programu COVID – Nájemné a oproti   Úvěry, který však byl nakonec využit pouze
          AHR ČR, HK ČR, SOCR ČR vznikla řada   původnímu návrhu se podařilo do tohoto   13 % členské základny, a to hlavně z důvodu
          programů na podporu jednotlivých sektorů.  programu zapojit jak stravovací, tak ubytovací   všeobecně nízké ochoty bank poskytovat úvě-
           Jako zásadní program vnímalo až 85 % naší   zařízení. Program byl realizován již ve třech   ry pro subjekty podnikající v cestovním ruchu.
          členské základny program Antivirus, který jsme   výzvách. Program využilo přibližně 50 % pro-  Překlenovací úvěry navíc zvláště v době zcela
          během celého období připomínkovali. Tento   vozovatelů restaurací a částečně byl využit také   nejistého vývoje cestovního ruchu nebyly
          program přes četná úskalí a omezení pomohl   provozovateli ubytovacích zařízení. Ve třetí   ideálním řešením pro naše členy.
          zásadním způsobem udržet část kvalifikovaných   výzvě se rovněž podařilo již vypustit některé   Stejně tak program voucherů, který jsme pů-
          zaměstnanců.                       problematické části, jako je vyloučení spříz-  vodně navrhovali v závěru z rozhodnutí MMR,
           Navrhli jsme vládě a připravili program   něných osob a firem nebo nutnost dohody   byl zcela odlišný od původního záměru, kte-
          COVID – Ubytování, který byl realizován for-   o vzájemné participaci s pronajímatelem.  rý jsme navrhovali, a byl určen jen pro lázeň-
          mou přímých dotací založených na kapacitě uby-   Zvláště pro drobné podnikatele byla důležitá   ská zařízení. Navíc se odečítal z celkového
          tovacího zařízení. Program byl vyhlášen pro první   podpora pro OSVČ a malá s.r.o., kdy celko-   Rámce podpory Evropské komise, stanovené-
          i druhou vlnu uzavření provozů jako kompenza-  vá částka nebyla nijak zásadně vysoká, ale pro   ho na 800 tis. EUR na jednu společnost, což
          ce za období uzavření provozů z nařízení vlády.  mnohé podnikatele byla pravděpodobně v do-   bylo dalším zásadním limitem.

       6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13