Page 7 - AHR zpravodaj
P. 7
AKTUÁLNĚ
BEZPEČNÝ
NÁVRAT DO ŽIVOTA
Česká republika si za rok
koronavirové krize vyzkoušela
dopady tvrdých omezení
ekonomického a společenského
života. Vyzkoušela si také, jak
nebezpečné a krátkozraké je
postupovat systémem start-stop.
Prošla si obdobím překotně se DESATERO PRAVIDEL PRO RESTAURACE a pravidla provozu
měnících opatření, přijímaných podle semaforu – návrh AHR ČR
mnohdy zcela nesystémově 1. Roušky – podle platných nařízení a stojánky, pivní tácky (omyvatelné nebo
a bez vize jasných cílů a charakteru provozu, personál trvale, hosté výměna s každým hostem).
a očekávaného vývoje. (s výjimkou usazení u stolu). 7. Dochucovací prostředky – v uzavřených
2. Rozestupy – vzdálenost mezi skupinami a omyvatelných balení – po každé návštěvě
Cílem zodpovědných podnikatelů je vytvořit hostů u stolu minimálně 1 m. dezinfekce.
takový systém bezpečného návratu do života, 3. Ruce – dezinfekce na ruce k dispozici 8. Provozovatel restaurace má zpracován
který umožní od jara 2021 postupně začít u vchodu do restaurace, na WC, antibakte- písemně postupy pro zajištění bezpečnosti
fungovat tak, abychom omezili epidemiolo- riální mýdla ve výrobních střediscích. personálu před virovou nákazou.
gická rizika i společenské a ekonomické škody. 4. Stoly – dezinfekce stolů před příchodem 9. Zvýšená sanitace skla a mytí nádobí –
Klíčem je vedle restartu efektivního systému nového zákazníka + případně madla židlí minimální teploty 60° C, pivní sklo – mož-
testování a trasování také pevně daný a na a sedáky (pokud možné). né i studené mytí (pivní sklo při dodržení
základě dat postavený systém jednotlivých 5. Nabídkové lístky v provedení, kdy je zásad stanovených pivovary a hygieniky).
kroků k uvolňování zavedených opatření. možno je po každém použití dezinfikovat, 10. Personál – pravidelné školení a zákaz
Hospodářská komora ČR, Svaz obchodu případně stejné pravidlo pro elektronické práce zaměstnanců s respiračními problémy
a cestovního ruchu ČR, Asociace hotelů a re- lístky, podpora plateb kreditní kartou. a zvýšenou teplotou.
staurací ČR, Český svaz pivovarů a sladoven, 6. Odstranění všech předmětů ze stolu Zahrádky – limitovaný počet míst u stolu –
Asociace nákupních center a zástupci sektoru (vyjma svíček a dekorace), kterých se hosté maximálně 6 osob, stejná pravidla jako pro
gastronomie požádaly skupinu renomovaných opakovaně dotýkají – nabídkové karty restaurace.
odborníků z oblastí epidemiologie a hygieny,
aby vytvořili nezávislý odborný návrh dalšího
postupu s maximální možnou garancí udržení DESATERO PRAVIDEL A SYSTÉMOVÝCH OPATŘENÍ
takového plánu. Máme totiž jediný zájem: aby PRO UBYTOVACÍ SLUŽBY – návrh AHR ČR
byl nastavený plán důvěryhodný, aby se stal
základem společenského konsensu a aby dlouho- 1. Roušky – podle platných nařízení a charak- 5. Nastavená přísná pravidla pro sklado-
době platil. Jen takový přístup umožní vyhnout teru provozu, personál / hosté. vání a čištění pracovních oděvů a praní
se škodám, které dosavadní přístup vlády přinesl. 2. Zajištění dodržování bezpečné vzdálenosti prádla.
Expertní tým autorů návrhu povede děkan mezi osobami ve všech veřejně přístupných 6. Zabezpečit bezpečnou manipulaci
Lékařské fakulty Ostravské univerzity doc. prostorách, rozestupy hostů ve frontách 1,5 m. s prádlem, aby nedošlo ke kontaminaci
MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D., MBA, 3. Dezinfekce k dispozici u vchodu a na (prádlo použité, pytle po úklidu, přísné
FRCPS. Mezi členy týmu budou například recepci. oddělení prádla použitého X čistého).
prof. RNDr. Omar Šerý, Ph.D., z Ústavu bio- 4. Zvýšená hygienická opatření a pravidelná 7. Tam, kde to je možné, zajistit pravi-
chemie Masarykovy univerzity, epidemioložka dezinfekce předmětů a ploch, kterých se do týká delné větrání místností, včetně pokojů po
MUDr. Hana Tkadlecová a další. více osob např.: odjezdu hostů.
Výstupy expertního týmu budou sloužit jako a. Veřejné prostory, recepce – stolky, židle, 8. Dezinfekční a ochranné pomůcky pro
podklad pro jednání s představiteli vlády, opo- pulty, magnetické karty – klíče, platební zaměstnance (roušky, respirátory, jed-
zičních stran i s různými odbornými skupina- terminály, pera, madla, kliky, zábradlí, vypí- norázové rukavice, čistící a dezinfekční
mi, které se na řešení současné situace podílejí. nače, výtahy). roztoky na ruce, jednorázové ubrousky,
Cílem je najít maximální možný konsensus b. Pokoje – dávkovače v koupelně, ovlá- ochranné clony např. recepce atd.).
dalšího postupu tak, abychom neopakovali dání, vypínače, fény, coffee sety, telefony, 9. Aktivní podpora nabídky online chec-
chyby z uplynulých měsíců a nepromyšleným lampičky, manuály služeb, minibary, k-in/out, pokud má ubytovací zařízení
postupem nemuseli po krátkém otevření spo- žehlička a žehlící prkno, tlačítka trezorů atd. tyto technologie, případně samoobslužné
lečnosti přistupovat k dalším uzávěrám. Omezení používání předmětů na pokoji – kiosky.
AHR ČR již v loňském roce představila desa- časopisy, psací potřeby, přehozy přes postel, 10. Zavedení standardů prevence a po-
tero bezpečného provozu pro restaurace a uby- dekorativní polštáře atd. Věnovat pozornost stupů v případě podezření z onemocnění, TEXT: VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV
tovací služby, které by v kombinaci s případným jednorázovým kosmetickým přípravkům postupů v případě prokázání výskytu
potvrzením o testování / očkování například na pokojích. Po každém odjezdu hosta onemocnění v ubytovacím zařízení,
v nějaké formě mobilní aplikace mohlo být ces- v případě, že je to možné, obaly nepoužitých pravidelné školení personálu a jeho
tou k provozování služeb, které byly více než rok kosmetických přípravků dezinfikovat. evidence.
zásadním způsobem a opakovaně omezovány.
5