Page 9 - cely_gh0521
P. 9
legislativa
ry, talíře, nádoby na potraviny nebo vatové
tyčinky do uší . otázky a odpovědi k zákazu jednorázových plastů 6
3
Nádob na potraviny se nicméně zákaz
týká jen v případě, že jsou vyrobeny z ex- Vztahuje se zákaz na veškeré jednorázové plastové nádoby
pandovaného polystyrenu. Současně pla- na jídlo? Ne. U nádob na potraviny se zákaz může týkat pouze
tí pouze pro nádoby obsahující potraviny, nádob z expandovaného polystyrenu. Nádoby na potraviny
které jsou a) určeny k okamžité spotřebě z ostatních plastů jsou povoleny k použití, ale budou se na ně
nebo k odnesení s sebou – nepředpoklá- vztahovat jiná opatření ze zákona.
dají se tedy jakékoliv další úpravy typu va-
ření, ohřívání a podobně a dále b) obvykle Bude se zákaz vztahovat na přepravní termoobaly z polystyrenu
jsou spotřebovávány přímo z této nádoby. (konkrétně boxy na přepravu ryb)? Na přepravní termoobaly
Typicky se tedy jedná o krabičky na jedno z polystyrenu se působnost zákona nevztahuje, protože nejsou
použití sloužící k odnosu jídla z restaurace naplněny definiční znaky jednorázové nádoby na potraviny.
s sebou anebo k bezprostřední konzuma- Vztahuje se zákaz i na používání plastových brček, které jsou
ci po zaplacení. Zákaz se vztahuje i na ná- přichyceny k dětským nápojům? Ano. I na tato plastová brčka se
doby na nápoje a kelímky vyrobené z ex- zákaz vztahuje.
pandovaného polystyrenu včetně víček. Vztahuje se zákaz na nádoby na potraviny z extrudovaného
Na ostatní nádoby z expandovaného polystyrenu? Ne. Směrnice o jednorázových plastech (návrh
polystyrenu sloužící k uložení či přepravě zákona o jednorázových plastech) ve vazbě na nádoby na potraviny
potravin se zákaz nevztahuje. I nadále tak vztahuje zákaz pouze k nádobám z expandovaného polystyrenu.
budou výrobci a distributoři moci použít
například plastový tácek pod chlazené ma-
so při jeho prodeji v obchodě. Maso prodá-
vané na takovém tácku totiž není určeno Návrh zákona o jednorázových plastech zových plastech a s tím souvisejícího záka-
k přímé konzumaci z tohoto tácku a je nut- také počítal s takzvanou „lhůtou pro dopro- zu některých výrobků proto neplatí ZDA,
ná jeho další úprava před konzumací, a pro- dání zásob“. Tato lhůta měla sloužit pod- ale pouze KDY bude přijat. Protože však
to na něj předmětný zákaz nedopadá. nikatelům, kteří se předzásobili jednorázo- dosud daný zákon stále přijat nebyl, zna-
Na nádoby bez obsahu expandované- vými plastovými výrobky, aby tyto zásoby mená to, že zákaz používání vybraných
ho polystyrenu a oxo -rozložitelného plas- doprodali. To znamená, že výrobky, které plastových výrobků vyplývající ze směrnice
tu se pak zákaz neuplatní vůbec. byly, popřípadě budou, uvedeny na trh není v České republice prozatím vymaha-
ještě před účinností daného zákazu, bude telný. Podnikatelé se však musí připravit,
Účinnost zákazu možné dále bez hrozby postihu distribu- že tento zákaz v budoucnu tak jako tak
Návrh zákona o jednorázových plastech ovat, slovy zákona o jednorázových plas- platit bude. Vhodným řešením, které zmi-
zakazuje jednak „uvádět vyjmenované vý- tech „uvádět do oběhu“ , a to minimálně ňuje i evropský zákonodárce ve směrnici,
5
robky na trh“ a dále tyto výrobky „uvádět až do 30. června 2022. Mělo by tedy být je přechod k výrobkům z udržitelných alter-
do oběhu“. Uvedením na trh se přitom ro- možné, aby podnikatel, který se předzáso- nativních materiálů.
zumí typicky prodej daných plastových vý- bil například krabičkami na jídlo z expan-
robků dodavatelem (popřípadě výrobcem) dovaného polystyrenu, tyto krabičky dále 1 Stav k 1. 9. 2021.
těchto výrobků do obchodů, do jednotli- používal k prodeji jídla s sebou i poté, co
vých restaurací nebo jiných stravovacích nový zákon o jednorázových plastech 2 Viz recitál č. 5 směrnice Evropského parla-
zařízení . Uvádění určených výrobků na vstoupí v účinnost. Prodej jídla v těchto mentu a Rady (EU) 2019/904.
4
trh je potom podle směrnice zakázáno již krabičkách však bude muset ukončit nej- 3 Úplný seznam výrobků, kterých se zákaz
od 3. července 2021. později do uplynutí lhůty k doprodání zá- týká, obsahuje část A přílohy k návrhu zá-
Protože ale v České republice dosud ne- sob, a to i v případě, že mu zásoby těchto kona o jednorázových plastech (aktuálně
existuje příslušná právní úprava, není mož- krabiček budou stále zbývat. Kdyby s je- viz sněmovní tisk 1155/0).
né podnikatele za nedodržování směrnice jich používáním podnikatel pokračoval i po 4 Uvedení na trh definuje zákon o jednorá- TEXT: JUDR. ALICE MLÝNKOVÁ, PH.D., VÁCLAV PAŤHA / FOTO: ARCHIV
a předmětného zákazu vyplývajícího ze uplynutí této lhůty, dopustil by se přestup- zových platech takto: „…první úplatné nebo
bezúplatné dodání vybraného plastového
směrnice nijak postihovat. Bez ohledu na ku, za který by mu hrozila sankce až 5 mi- výrobku na území České republiky v rámci
datum zákazu stanovené směrnicí je tedy lionů Kč. podnikání k distribuci, spotřebě nebo použití
uvádění těchto výrobků na trh v České re- nebo dovoz vybraného plastového výrobku“.
publice stále přípustné. MŽP ČR nicméně Závěrem 5 Uvedení do oběhu definuje zákon o jedno-
předpokládá, že účinnost zákona o jedno- Jak již bylo zmíněno výše, vzhledem k nad- rázových plastech takto: „…každé úplatné
rázových plastech a s ním i zákazu uvádě- národnímu charakteru předmětné regula- nebo bezúplatné dodání vybraného plas-
ní těchto výrobků na trh nastane bezpro- ce mají členské státy EU povinnost promít- tového výrobku na území České republiky
středně po jeho přijetí, a je tedy zapotřebí nout danou úpravu do svých vnitrostátních k distribuci, spotřebě nebo použití
se na něj připravit. právních řádů. Ohledně zákona o jednorá- po jeho uvedení na trh.“
Autorka spolupracuje s poradenskou společností LTA, která poskytuje integrované právní, daňové a účetní poradenství
a auditorské služby tuzemským i zahraničním klientům. Prostřednictvím partnerských kanceláří a mezinárodních
sítí zajišťuje LTA kvalifikované právní a daňové poradenství i v zahraničí nebo při přeshraničních transakcích.
www.gastroahotel.cz 7